Rovani and the Inter-iconic Relationship with The Last Days of Pompeii
Abstract
The simultaneous publication of two illustrated novels in Italy (Cento anni by Giuseppe Rovani in 1868-1869 and The Last Days of Pompeii by Edward Bulwer-Lytton in 1870) highlights that a large part of the public of the time still preferred past-time stories duly documented, also from the visual point of view. However, the timing was not the only convergence between the two books. Rovani had read Bulwer-Lytton in the translation by the admired Francesco Cèusani and had appreciated the British writer so much that not only did he redeem him in the Preludio to his most important novel. From him, he also draws ideas and narrative formulas for his own work. This article intends to investigate the inter-iconic relationship that arises from both books in their illustrated version, focusing, in particular, on the question of their historical setting. Finally, two different ideas of catastrophe distinguish both books. However, the conviction that the past exerts its influence on the present remains.
Downloads
References
Arnaud, Giuseppe, “Rassegna del romanzo italiano contemporaneo”, La Lombardia, 29 ottobre 1868, n.p.
Arnaud, Giuseppe, “Romanzi e romanzieri”, La Lombardia, 7 agosto 1863, n.p.
Bulwer-Lytton, Edward, Gli ultimi giorni di Pompei, versione dall’inglese con un ragionamento preliminare e note di Francesco Cusani, Milano, Greco e Valsecchi Editori, 1870.
Bulwer-Lytton, Edward, Rienzi, Milano, Manini, 1847.
Chirestensen, Allan Conrad (ed.), The Suverting Vision of Bulwer Lytton, Newark, University of Delaware Press, Newark, 2004.
Crosta, Alice, “Le prime traduzioni italiane di un classico dell’Ottocento”, Il confronto letterario, I, 2015, pp. 117-24.
Dizionario enciclopedico dei pittori e degli incisori italiani. Dal XI al XX secolo, Bellosio-Cantarini, Milano, Mondadori e Associati, 1983, II.
Easson, Angus, “At Home with the Romans: Domestic Archeology in Christensen 2004: 100-116.
Farinelli, Giuseppe (ed.), La pubblicistica nel periodo della Scapigliature. Regesto per soggetti dei giornali e delle riviste esistenti a Milano e relative al primo ventennio dello Stato Unitario 1860-1880, Milano, Istituto Propaganda Libraria, 1984.
Giachino, Monica, “La calunnia. Storia di una polemica e dei suoi esiti nei Cento anni di Rovani”, La passione impressa. Studi offerti a Anco Marzio Mutterle, Eds. M. Giachino – M. Rusi – S. Tamiozzo Goldmann, Venezia, Libreria Editrice Cafoscarina, 2008: 139-152.
Mathieu, Joachim, “England and The English: Perceiving Self and Other”, in Christensen 2004: 91-99.
Mazzocca, Fernando (ed.), Romanticismo, Milano, Silvana Editoriale, 2018.
Milesi, Giorgio, “Notizie sulle tecniche più diffuse dell’arte a stampa”, Dizionario degli incisori. Saggio di bibliografia ragionata a cura di Paolo Bellini, Bergamo, Minerva Italica, 1982: XVII.
Pallottino, Paola, Storia dell’illustrazione italiana. Cinque secoli di immagini riprodotte, Firenze, Volo, 2010.
Patat, Alejandro, Costellazione Rovani. Cento anni, un romanzo illustrato, Ospedaletto-Pisa, Pacini, 2021.
Patat, Alejandro, Rovani e il romanzo europeo, in corso di stampa.
Rovani, Giuseppe, Cento anni. Romanzo ciclico, introduzione di Folco Portinari, nota al testo di Monica Giachino, aTorino, Einaudi, 2008.
Rovani, Giuseppe, Cento anni. Romanzo ciclico, Milano, Stabilimento Redaelli dei Fratelli Rechiedei, 1868, I.Rovani, Giuseppe, Cento anni. Romanzo ciclico, Milano, Stabilimento Redaelli dei Fratelli Rechiedei, 1869, II.Schor, Esther, “Lions of Basalt: Bulwer, Italy and the Crucible of Reform”, in Christensen 2004: 116-132.
Scrima, Valentino, Giuseppe Rovani critico d‘arte, Milano, Led, 2004.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).