Reanimating the myth. A simulacrum of Phaedra in Guido Gozzano
Abstract
In Guido Gozzano's 1915 short story Alcina, the image of Phaedra’s perfect beauty depicted on a famous bas-relief in Agrigento comes to life thanks to the supposed enchantment of an English lady. Unlike in the slightly earlier Gradiva by Jensen (not by chance the object of Freud’s attention), in which the phenomenon remains ambiguously poised between reality and illusion, in the conclusion of Gozzano’s text the animation of the simulacrum is traced back to organic causes. In doing so, the author develops a subtly polemical long-distance dialogue with Gabriele d’Annunzio’s Fedra. In Gozzano’s work, the attempt to revive the myth leads to catastrophe, without it resulting in tragedy, as in his polemical idol.
Downloads
References
Agamben, Giorgio, Che cos’è il contemporaneo?, Milano, nottetempo, 2008.
Id., “Nymphae”, in Aby Warburg. La dialettica dell’immagine, a cura di D. Stimilli, «aut aut», 321-322 (2004): 53-67.
Alfred Seiland. Imperium romanum. Fotografie 2005-2020, a cura di Filippo Maggia e Francesca Morandini, Milano - Brescia, Skira - Fondazione Brescia Musei, 2021.
Barone, Paulo, Benares. Atlante del XXI secolo, Milano, nottetempo, 2019.
Bologna, Corrado, “La ricezione di Benjamin in Italia”, in Walter Benjamin e la cultura italiana. Atti della giornata internazionale di studi (Lugano, marzo 2019), a cura di M. Maggi, Firenze, Olschki, 2022: 109-141.
Bredekamp, Horst, Theorie des Bildakts, Berlin, Suhrkamp, 2010, trad. it. F. Vercellone, Immagini che ci guardano. Teoria dell’atto iconico, Milano, Cortina, 2015.
Brugnara, Gabriella, «Un’imprecisione simile al sogno»: La Ninfa nell’opera di Gabriele d’Annunzio e nella cultura del suo tempo. Università degli Studi di Trento, Facoltà di Lettere e Filosofia, Dottorato in Letterature comparate e studi linguistici, XXII ciclo, relatore prof. Francesco Zambon, anno accademico 2008-2009.
Calasso, Roberto, La follia che viene dalle ninfe, Milano, Adelphi, 2005.
Calcaterra, Carlo, “Le opere e il poeta”, in Guido Gozzano, Opere, a cura di Calcaterra C. e De Marchi A., Milano, Garzanti, 1948: VII-XXXIV.
Camilletti, Fabio, “’Ninfa fiorentina’: the falling of Beatrice from Florence to modern metropolis”, in Dante in the Nineteenth Century. Reception, canonicity, popularization, introd. e cura di Nick Havely, Oxford - Bern - Berlin, Lang, 2011: 117-135.
Cangiano, Mimmo, “Gozzano (o del Modernismo apparente)”, Critica letteraria, 44.4 (2016): 685-705.
Cantelmo, Marinella, “Introduzione. Frantumazione e resistenza del mito nel Novecento”, in Il mito nella letteratura italiana, vol. 4 L’età contemporanea, a cura di Cantelmo M., Brescia, Morcelliana, 2007: 5-50.
Caronia, Sabino, “Gabriele D’Annunzio - «Torna con me nell’Ellade scolpita»”, in Il mito nella letteratura italiana, vol. Dal Neoclassicismo al Decadentismo, a cura di Bertazzoli R., Brescia, Morcelliana, 2003: 293-332.
Cometa, Michele, La scrittura delle immagini. Letteratura e cultura visuale, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2012.
D’Annunzio, Gabriele, Prose di romanzi, a cura di Andreoli A. e Lorenzini N., 2 voll., Milano, Arnoldo Mondadori, 1988-1989.
Id., Tragedie, sogni e misteri, a cura di Annamaria Andreoli con la collaborazione di Giorgio Zanetti, 2 tomi, Milano, Mondadori, 2013.
Didi-Huberman, Georges, La Peinture incarnée suivi de Le Chef-d’œuvre inconnu par Honoré de Balzac, Paris, Minuit, 1985, trad. it. La pittura incarnata, Milano, il Saggiatore, 2008.
Id., Ninfa moderna. Essai sur le drapé tombé, Paris, Gallimard, 2002, trad. it. Ninfa moderna. Saggio sul panneggio caduto, Milano, il Saggiatore, 2004.
Freedberg, David, The Power of Images. Studies in the History and Theory of Response, Chicago, University of Chicago Press, 1989, trad. it. Il potere delle immagini. Il mondo delle figure: reazioni e emozioni del pubblico, Torino, Einaudi, 2009 (1993).
Fusillo, Massimo, Feticci. Letteratura, cinema e arti visive, Bologna, il Mulino, 2012.
Getto, Giovanni, “Guido Gozzano e la poesia del Novecento” (1966), in Id., Poeti del Novecento e altre cose, Milano, Mursia, 1977: 75-97.
Gibellini, Pietro, “Conclusioni provvisorie o dell’impaziente Odisseo”, in Il mito nella letteratura italiana, vol. 4 L’età contemporanea, a cura di Cantelmo M., Brescia, Morcelliana, 2007: 617-642.
Id., “Fedra”, in Il mito nella letteratura italiana, vol. 5 Percorsi. L’avventura dei personaggi, a cura di Cinquegrani A., Brescia, Morcelliana, 2009: II, 275-296.
Goethe, Johann Wolfgang, Italienische Reise, trad. it. Emilio Castellani, Viaggio in Italia, Milano, Mondadori, 1983.
Gozzano, Guido, I sandali della diva. Tutte le novelle, edizione e commento di Nuvoli G., Milano, Serra e Riva, 1983.
Id., Tutte le poesie (1980), a cura di Rocca A., Milano, Mondadori, 2016.
Gregorovius, Ferdinand, Ricordi storici e pittorici d’Italia, Milano, F. Manini, 1872.
Gross, Kenneth, The Dream of the Moving Statue, Ithaca, Cornell University Press, 1992.
Guglielminetti, Marziano, “Dürer, D’Annunzio, Gozzano: la melanconia a Torino”, in Malinconia. Malattia malinconica e letteratura moderna. Atti di seminario (Trento, Maggio 1990), a cura di Dolfi A., Roma, Bulzoni, 1991: 323-332.
Id., Introduzione a Gozzano, Roma-Bari, Laterza, 1993.
Italiano, Chiara, “Due farfalle mancate. Guido Gozzano tra materia e ideale”, Italianistica, 45.3 (2016): 107-118.
Italiano, Federico, “Isole (proto)moderniste. La Non-Trovata di Guido Gozzano tra Francis Jammes e Gottfried Benn”, Critica letteraria, 45.1 (2017): 97-122.
Jacobs, Fredrika H., The Living Image in Renaissance Art, Cambridge, Cambridge University Press, 2005.
Maggi Marco, “Formule di pathos nel racconto dantesco di Ulisse”, in «Nel lago del cor». Letture di Dante all’Università della Svizzera italiana, Firenze, Leo S. Olschki: 99-116.
Mauceri, Enrico, “Da Segesta a Selinunte”, Collezione di monografie illustrate, Bergamo, Istituto italiano d’arti grafiche, 1903: 4, 71-110.
Nuvoli, Giuliana, “Edgar Allan Poe: l’«altro modello»”, in Guido Gozzano. I giorni, le opere. Atti del convegno nazionale di studi (Torino, 26-28 ottobre 1983), Firenze, Olschki, 1985: 439-468.
Ead., “Un artista antiborghese (Gozzano e Baudelaire)”, in Studi Novecenteschi, 28.11 (1984): 239-252.
Ossola, Carlo À Vif. La Création et les Signes, Paris, Imprimerie Nationale Éditions, 2012.
Papapetros, Spyros, On the Animation of the Inorganic. Art, Architecture, and the Extension of Life, Chicago-London, University of Chicago Press, 2012.
Pinotti, Andrea, Alla soglia dell’immagine. Da Narciso alla realtà virtuale, Torino, Einaudi, 2021.
Porcelli, Bruno, Gozzano. Originalità e plagi, Bologna, Pàtron, 1974.
Rocco, Serafino, “Girgenti”, Collezione di monografie illustrate, Bergamo, Istituto italiano d’arti grafiche, 1903: 4, 7-70.
Sanguineti, Edoardo, Guido Gozzano. Indagini e letture, Torino, Einaudi, 1966.
Severi, Carlo, L’Objet-personne. Une anthropologie de la croyance visuelle, Paris, Rue d’Ulm - Musée du Quai Branly, 2017, trad. it. L’oggetto-persona. Rito Memoria immagine, Torino, Einaudi, 2018.
Stoichita, Victor I., L’effetto Pigmalione. Breve storia dei simulacri da Ovidio a Hitchcock (2006), Milano, il Saggiatore, 2006.
Tusa, Vincenzo, I sarcofagi romani in Sicilia (1957), Roma, «L’Erma» di Bretschneider, 1995.
Weigel, Sigrid, Das “Nymphenfragment” zwischen Brief und Taxonomie, gelesen mit Heinrich Heine, in Vorträge aus dem Warburg-Haus, Berlin, Akademie Verlag, 4, 2000: 65-103, trad. it. La “dea in esilio” di Warburg, «aut aut», 348, 2010: 177-202.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).