Images Truer than the Truth. Forms of Estrangement in the Poetry of the Digital Renaissance

  • Samuele Fioravanti Hankuk University, Seoul

Abstract

This paper describes the effects of estrangement in the context of Italian poetry of the so-called Digital Renaissance. Renaissance sources (Vita di Filippo Lippi, the Strozzi Chapel, and The Ideal City of Urbino) are compared with texts by Laura Accerboni, Guido Mazzoni, and Franca Mancinelli in order to trace convergences and similarities. The comparison between lexical recurrences and spatial settings highlights the main characteristics of the estrangement in terms of a progressive disaffection from relationships experienced outside of visual media. The Italian poetry of the Digital Renaissance shapes an estranged world as a network of relevant events, regularly located beyond the media surface.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografia
Abélès, Marc, Les nouveaux riches. Un ethnologue dans la Silicon Valley, Parigi, Odile Jacob, 2002
Accerboni, Laura, La parte dell’annegato, Milano, nottetempo, 2016.
Accerboni, Laura, Acqua acqua fuoco, Torino, Einaudi, 2020.
Aimonetto, Italo, La trasfigurazione dell’arte. Saggio di un’estetica del contenuto, Firenze, Le Monnier, 1959.
Alberti, Leon Battista, De pictura [1435], Eds. Oskar Bätschmann e Sandra Gianfreda, Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2002.
Anedda, Antonella, Residenze invernali, Milano, Crocetti, 1992.
Bergamin, Maddalena, “Il soggetto contemporaneo nella poesia di Anedda, Cavalli e Gualtieri. Appunti per un rinnovamento dello sguardo critico”, Ticontre. Teoria testo traduzione, 7 (2017): 109-32.
Biundo, Simone, Le anime elementari, Latiano (BR), Interno Poesia, 2020.
Borio, Maria, Trasparenza, Novara, Interlinea, 2018.
Brizio, Anna Maria - Marani, ‎Pietro, Fra Rinascimento, manierismo e realtà. Scritti di storia dell’arte in memoria di Anna Maria Brizio, Siena, Giunto Barbera, 1984.
Celiński, Piotr, “The Renaissance Roots of the Digital Turn”, Comunicación, 34 (2016): 55-70.
Crocco, Claudia, La poesia in prosa in Italia. Dal Novecento a oggi, Roma, Carocci, 2021.
Dogana, Fernando, Suono e senso. Fondamenti teorici ed empirici del simbolismo fonetico, Milano, Franco Angeli, 1983.
Dooley, Brandan (ed.), Renaissance Now! The Value of the Renaissance Past in Contemporary Culture, Berna, Peter Lang, 2014.
Gardini, Nicola, Rinascere. Storie e maestri di un’idea italiana, Milano, Garzanti, 2019.
Garfagnini, Gian Carlo (ed.), Firenze e la Toscana dei Medici nell’Europa del Cinquecento. Convegno Internazionale, Firenze 9-14 giugno 1980. XVI Esposizione europea di Arte, Scienza e Cultura dedicata a Firenze e la Toscana dei Medici nell’Europa del Cinquecento, Firenze, Olschki, 1983.
Gruzinski, Serge, La Guerre des images. De Christophe Colomb à Blade Runner, 1492-2019, Parigi, Fayard, 1990.
Incerti, Manuela, “Proporzioni numeriche nelle prospettive di Francesco del Cossa”, Diminuzioni e accrescimenti, le misure dei maestri di prospettiva, Ed. Maria Teresa Bartoli - Monica Lusoli, Firenze, FUP, 2017: 50-99.
Mancinelli, Franca, “Abitare la città ideale. Frammenti in forma di visione”, S’agli occhi credi. Le Marche dell’arte nello sguardo dei poeti, Ed. Cristina Babino, Montecassino (MC), Vydia, 2015: 53-63.
Mazzoni, Guido, La pura superficie, Roma, Donzelli, 2017.
Rak, Michele, Esercizi con lo sguardo. Xero, copia, falso, clone, carne digitale per l’estetica delle folle di Mediopolis, Napoli, Guida, 2018.
Raos, Andrea, “Lettere nere”, Prosa in prosa. Con 504 illustrazioni in bianco e nero nel testo, Eds. Andrea Inglese - Gherardo Bortolotti - Alessandro Broggi - Marco Giovenale - Michele Zaffarano Andrea Raos, Firenze, Le Lettere, 2009: 153-78.
Rio, Alexis Francois, Della poesia cristiana nelle sue forme [1835], trad. it. F. De Boni, Venezia, Edizioni del Gondoliere, 1841.
Sambucco Hamoud, Micaela - Strocchi, Maria Letizia, Studi su Raffaello. Atti del congresso internazionale di studi: Urbino-Firenze, 6-14 aprile 1984, vol. I, Pesaro-Urbino, Quattro venti, 1984.
Schroeder, Jonathan - Borgerson, Janet L., “Innovations in Information Technology: Insights from Italian Renaissance Art”, Consumption Markets and Culture Markets and Culture, 2 (2002): 153-69.
Severi, Luigi, Sinopia, Verona, Anterem, 2016.
Simi Varanelli, Emma, Giotto e Tommaso. La “renovatio” delle arti nel Duecento italiano, Roma, Atena, 1988.
Strumia, Filippo, Marciapiede con vista, Torino, Einaudi, 2016.
Tomei, Fausto, Arte interattiva. Teoria e artisti, Bologna, Pendragon, 2006.
Vasari, Giorgio, Opere di Giorgio Vasari, pittore e architetto aretino, vol. II, Firenze, Audin, 1822.
Waldfogel, Joel, Digital Renaissance: What Data and Economics Tell Us about the Future of Popular Culture, Princeton (New Jersey), PUP, 2019.
Wittgenstein, Ludwig, Tractatus logicus-philosophicus (1921), trad. ingl. Charles Kay Ogden, Ed. Bertrand Russell, Mineola (NY), Dover, 1999.
Sitografia
Araya, Daniel, “The Coming Digital Renaissance”, Forbes, 14 aprile 2020, https://www.forbes.com/sites/danielaraya/2020/04/14/the-coming-digital-renaissance/?sh=5173d8bc759d, web (ultimo accesso: 31 ottobre 2021)
Published
2022-05-31
How to Cite
Fioravanti, S. (2022). Images Truer than the Truth. Forms of Estrangement in the Poetry of the Digital Renaissance. Between, 12(23), 187-202. https://doi.org/10.13125/2039-6597/4985