With Veiled Eyes. Notes on Blurriness from W.G. Sebald

  • David Watkins Università di Udine-Trieste

Abstract

In Sebald, defects of sight, a recurring feature of his characters, open up the possibility of a new perspective, in which both the concept of ‘estrangement’ and that of ‘disturbing’ come together. With a constantly disoriented gaze which renders unrecognizable what is most familiar, with veiled eyes that make borders and contours imperceptible, Sebald’s characters are able to glimpse the continuity between different forms of life, and to perceive the peculiar way in which the dead coexist beside the living. The aim of this article is to examine the meanings of Sebald’s ‘blurred visions’, with special focus on the ateliers and the moments of pictorial creation described in his works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agazzi, Elena, La grammatica del silenzio di W. G. Sebald, Roma, Artemide, 2007.

Balzac, Honoré de, Le chef-d’œuvre inconnu. Pierre Grassou, trad. it. di Davide Monda, Il capolavoro sconosciuto. Pierre Grassou, testo francese a fronte, Milano, Bur, 2019.

Calzoni, Raoul, “Gli atlanti fotografici della memoria di Aby Warburg, Gerhard Richter e W.G. Sebald”, Eds. M. Piazza - Sara Guindani-Riquier, Effetti di verità: documenti e immagini tra storia e finzione, Roma, Roma Tre-Press, 2016: 49-66.

Id., “Poetica della distruzione e culto delle rovine in Austerlitz di W.G. Sebald”. Rovine future. Contributi per ripensare il presente, Eds. Davide Borrelli e Paola di Cori, Lampi di Stampa, 2010: 113-28.

Didino, Gianluca, “Coincidenze apparentemente significative”, L’indiscreto, 2012, https://www.indiscreto.org/coincidenze-apparentemente-significative/ (ultimo accesso 26/10/2021).

Didi-Huberman, Georges, Immagini malgrado tutto, trad. it. di Davide Tarizzo, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2005.

Id., Storia dell’arte e anacronismo delle immagini, trad. it. di Stefano Chiodi, Torino, Bollati Boringhieri, 2007.

Id., La conoscenza accidentale. Apparizione e sparizione delle immagini, trad. it. di Chiara Tartarini, Torino, Bollati Boringhieri, 2011.

Freud, Das Unheimliche (1919), trad. it. di Cesare L. Musatti, Il perturbante, Torino, Bollati Boringhieri, 1984.

Ghilardi, Marcello, Derrida e la questione dello sguardo, Palermo, Aesthetica Preprint, 2011.

Ginzburg, Carlo, Occhiacci di legno. Dieci riflessioni sulla distanza (1998), Macerata, Quodlibet, 2019.

Guerra, Michele, Il limite dello sguardo. Oltre i confini delle immagini, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2020.

Jacobs, Carol, Sebald’s Vision, New York, Columbia University Press, 2015.

Pinotti, Andrea, Alla soglia dell’immagine. Da Narciso alla realtà virtuale, Torino, Einaudi, 2021.

Proust, Marcel, Contre Sainte-Beuve, Paris, Gallimard, 1954.

Id., À l’ombre des jeunes filles en fleurs (1918), trad. it. di Giovanni Raboni, All’ombra delle fanciulle in fiore, Milano, Mondadori, 2017.

Id., Le Côté de Guermantes (1920, 1921), trad. it. di Giovanni Raboni, La parte di Guermantes, Milano, Mondadori, 2011.

Rondini, Andrea, “La Torre e il Giardino. Per un’interpretazione de Gli anelli di Saturno di W.G. Sebald come viaggio iniziatico”, ENTHYMEMA; XXIV; Milano, Università deli Studi di Milano, 2019: 105-26.

Scaffai, Niccolò, Letteratura e ecologia. Forme e temi di una relazione narrativa, Roma, Carocci, 2017.

Scholz, Christian, “„Aber das Geschriebene ist ja kein wahres Dokument”: Ein Gespräch mit dem Schriftsteller W.G. Sebald über Literatur und Photographie“, in Neue Zürcher Zeitung, 22000.

Schwartz, L. Sharon (ed.), Il fantasma della memoria. Conversazioni con W. G. Sebald, trad. it. di Chiara Stangalino, Roma, Treccani, 2019.

Sebald, W. G., Schwindel, Gefühle (1990), trad. it. di Ada Vigliani, Vertigini, Milano, Adelphi, 2003.

Id., Die Ausgewanderten (1992), trad. it. di Ada Vigliani, Gli emigrati, Milano, Adelphi, 2007.

Id., Die Ringe des Saturn: Eine englische Wallfahrt (1995), trad. it. di Ada Vigliani, Gli anelli di Saturno: un pellegrinaggio in Inghilterra, Milano, Adelphi, 2010.

Id., Logis in einem Landhaus: Über Gottfried Keller, Johann Peter Hebel, Robert Walser und andere (1998), trad. it. di Ada Vigliani, Soggiorno in una casa di campagna: su Gottfried Keller, Johann Peter Hebel, Robert Walser e altri, Milano, Adelphi, 2012.

Id., Luftkrieg und Literatur (1999), trad. it. di Ada Vigliani, Storia naturale della distruzione, Milano, Adelphi, 2004.

Id., Austerlitz (2001), trad. it. di Ada Vigliani, Austerlitz, Milano, Adelphi, 2002.

Id., Le Alpi nel mare, trad. it. di Ada Vigliani, Milano, Adelphi, 2011.

Šklovskij, V. B., Una teoria della prosa (1917), trad. it. di M. Olsoufieva, Bari, De Donato, 1966.

Tedesco, Salvatore, Fuoco pallido. W. G. Sebald: l’arte della trasformazione, Milano, Meltemi, 2019.

Venturi, Riccardo, “Lontano da dove. Paesaggi dell’anima e figure della memoria in W. G. Sebald”, ed. Roberto Franzini Tibaldeo, Prospettive integrate. Il paesaggio tra etica estetica ed ecologia, Edizioni Marcovaldo, 2006: 85-101.

Published
2022-05-31
How to Cite
Watkins, D. (2022). With Veiled Eyes. Notes on Blurriness from W.G. Sebald. Between, 12(23), 401-418. https://doi.org/10.13125/2039-6597/4978