Šklovskij and Bachtin in Alì Babà's Cave
Groundwork for a Research on Enumeration as a Form of Estrangement
Abstract
The article aims to show how, in the Italian cultural setting transitioning from the 1960s through the ’70s, Viktor Šklovskij’s theory of estrangement was read together with the works of an expert of popular culture such as Mikhail Bakhtin. Particular attention was given to tracing the role of this “cross-reading” in the project of the never-realized magazine Alì Babà (which had Italo Calvino and Gianni Celati as main promoters), based on the idea of Carnival as a necessary estrangement of the cultural objects of an era.
By re-proposing this cross-reading, we can identify in a specific literary device the meeting point of the two Russian critics: enumeration. While Celati and Calvino evoked as an actual condition the immense accumulation of objects, they never definitely turned their interest towards this rhetorical figure that conveys such an accumulation in verbal form. This essay intends, therefore, to lay the foundations of a research process to come about carnivalesque enumerations in Italian literature.
Downloads
References
Bachtin, Michail, L’opera di Rabelais e la cultura popolare. Riso, carnevale e festa nella tradizione medievale e rinascimentale, Torino, Einaudi, 1979.
Belpoliti, Marco, Settanta, Torino, Einaudi, 2001.
Calvino, Italo, Orlando Furioso di Ludovico Ariosto raccontato da Italo Calvino. Con una scelta del poema, Torino, Einaudi, 1970.
Calvino, Italo, Una pietra sopra. Discorsi di letteratura e società, Torino, Einaudi, 1980.
Calvino, Italo - Celati, Gianni - Ginzburg, Carlo - Melandri, Enzo - Neri, Guido, «Alì Babà». Progetto di una rivista 1968-1972, Riga, 14, Eds. Mario Barenghi - Marco Belpoliti, Milano, Marcos y Marcos, 1998.
Calvino, Italo - Celati, Gianni, “Caro Calvino, non sono d’accordo”, Doppiozero, 15.02.2016, https://www.doppiozero.com/materiali/meridiano-celati/caro-calvino-non-sono-d-accordo, web (ultimo accesso 28 settembre 2021).
Camporesi, Piero, Rustici e buffoni. Cultura popolare e cultura d’élite fra Medioevo ed età moderna, Torino, Einaudi, 1991.
Camporesi, Piero, La maschera di Bertoldo. Le metamorfosi del villano mostruoso e sapiente. Aspetti e forme del Carnevale ai tempi di Giulio Cesare Croce. Nuova edizione rivista e aumentata, Milano, Garzanti, 1993.
Celati, Gianni, “Il bazar archeologico”, Finzioni occidentali, Torino, Einaudi, 2001: 197-227.
Celati, Gianni, “Il sogno senza fondo”, Quindici. Una rivista e il Sessantotto, Eds. Nanni Balestrini - Andrea Cortellessa, Milano, Feltrinelli, 2008a: 210-4.
Celati, Gianni, “Letteratura come accumulo di roba sparsa. Conversazione con Marco Belpoliti e Andrea Cortellessa”, Gianni Celati, Riga, 28, Eds. Marco Belpoliti - Marco Sironi, Milano, Marcos y Marcos, 2008b: 25-37.
Celati, Gianni, “Il corpo comico nello spazio”, Gianni Celati, Riga, 40, Eds. Marco Belpoliti - Marco Sironi - Anna Stefi, Macerata, Quodlibet, 2019: 182-90.
Cortellessa, Andrea, “Frammenti di un discorso sul comico. «Archeologia di un’archeologia» per Gianni Celati: 1965-78”, Il comico nella letteratura italiana. Teorie e poetiche, Ed. Silvana Cirillo, Roma, Donzelli, 2005.
Eco, Umberto, Il nome della rosa, Milano, Bompiani, 1986.
Eco, Umberto, Vertigine della lista, Milano, Bompiani, 2019.
Ginzburg, Carlo, Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio del ‘500, Torino, Einaudi, 1976.
Ginzburg, Carlo, “Straniamento. Preistoria di un procedimento letterario”, Occhiacci di legno. Nove riflessioni sulla distanza, Milano, Feltrinelli, 1998: 15-39.
Jesi, Furio, Bertolt Brecht, Firenze, La Nuova Italia, 1973.
Jesi, Furio, Spartakus. Simbologia della rivolta, Torino, Bollati Boringhieri, 2000.
Manera, Enrico, Furio Jesi. Mito, violenza, memoria, Roma, Carocci, 2012.
Manganelli, Giorgio, “A gola spiegata”, Laboriose inezie, Garzanti, Milano, 1986: 256-60.
Mortara Garavelli, Bice, Manuale di retorica, Milano, Bompiani, 1997.
Pedullà, Walter, La letteratura del benessere, Roma, Bulzoni, 1973.
Rimbaud, Arthur, “Une saison en enfer”, Poésies. Une saison en enfer. Illuminations, Éd. Louis Forestier, Paris, Gallimard, 1984: 121-52.
Sacks, Oliver, L’uomo che scambiò sua moglie per un cappello, Milano, Adelphi, 1986.
Šklovskij, Viktor Borisovič, “L’arte come procedimento”, I formalisti russi. Teoria della letteratura e metodo critico, Ed. Tzvetan Todorov, Torino, Einaudi, 1968: 73-94.
Turner, Victor, Dal rito al teatro, Bologna, il Mulino, 1986.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).