Reclusions and Rewritings. From X. de Maistre’s Voayage Autour de ma Chambre to G. Simenon’s La Cage de Verre

  • Valerio Magrelli
Keywords: Literature, Literary criticism, Art, History, Society

Abstract

This essay focuses on the theme of closed spaces in literature and art through nine points, dedicated to as many forms of confinement within a precise positioning offered by the extension of the room. Therefore, nine rooms, chambers or small rooms accommodating writers and artists over a span of about seven centuries

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio, Stanze. La parola e il fantasma nella cultura occidentale, Torino, Einaudi, 1977.

Agamben, Giorgio, Studiolo, Torino, Einaudi, 2019.

Benjamin, Walter, “Esperienza e povertà”, Aura e choc. Saggi sulla teoria dei media, Torino, Einaudi 2012.

Id., Das Passagen-Werk (1982), trad. it. di Antonella Moscati, Parigi capitale del XIX secolo, Torino, Einaudi, 1986.

Benvenuto, Sergio, “Nell’arte, l’essenziale non è l’essenza”, Antinomie, 6 ottobre 2020, https://antinomie.it/index.php/2020/10/06/nellarte-lessenziale-non-e-lessenza/ (ultimo accesso 2021-09-10).

Bolzoni, Lina, La stanza della memoria. Modelli letterari e iconografici nell’età della stampa, Torino, Enaudi, 1995.

Bousquet, Joë, “Quand l’âme eut froid”, La Connaissance du soir (1947), Paris, Gallimard, 2008.

Bulgheroni, Marisa, Le farfalle color di zolfo, prefazione a Woolf, Virginia, Una stanza tutta per sé, Milano, Feltrinelli, 2011.

Brombert, Victor, La prison romantique. Essai sur l’imaginaire, José Corti, Paris, 1975; trad. it. di Aldo Pasquali, La prigione romantica, Bologna, Il Mulino, 1991.

Caruso, Eduardo, Starobinski lettore di Rousseau e Montaigne (2017), https://bibliofilosofiamilano.files.wordpress.com/2017/05/12-eduardo-caruso.pdf

Dhalberg, John, An imagined city, Stockholm, The artist and art and therapy publishing, 2018.

Garrone, Nico, “Un obiettore alle Crociate”, La Repubblica, 8 marzo 1997.

Maurice Merleau-Ponty, Le visible et l’invisible (1964), trad. it. di Andrea Bonomi, Il visibile e l’invisibile, Milano, Bompiani, 2007.

de Maistre, Xavier, Voyage aotour de ma chambre (1794), trad. it. Il giro della stanza, Pavia, La Grande Illusion, 2019.

de Montaigne, Michel, Saggi, trad. it. di Fausta Garavini, a cura di André Tournon, Milano, Bompiani, 2012.

Nesi, Cristina, “Trasparenza, architettura e industria degli anni Cinquanta raccontate da Ottiero Ottieri”, Notos, 4 (2017), doi: 10.34745/numerev_084.

Ottieri, Ottiero, Donnarumma all’assalto (1959), in Opere scelte, a cura di G. Montesano, M.P. Ottieri, C. Nesi, Milano, Mondadori, 2009.

Painter, George D., Marcel Proust: a biography (1959-1965), trad. it. di Elena Vaccari Spagnol e Vittorio Di Giuro, Marcel Proust, Feltrinelli, Milano 1965.

Petrarca, Francesco, Canzoniere, testo critico e introduzione di Gianfranco Contini, annotazioni di Daniele Ponchiroli, Torino, Einaudi, 1964.

Ricci, Barbara, “«Questa non è una poltrona». Le indecifrabili cose di casa: Marinetti, De Chirico, Savinio”, Fillide, 16, aprile 2018, https://www.fillide.it/index.php/archivio/19-articoli/407-barbara-ricci-questa-non-e-una-poltrona-le-indecifrabili-cose-di-casa-marinetti-de-chirico-savinio.

Rosa, Fabio, “Cameretta con vista. Un ritratto di Petrarca”, Atti dell’Accademia Roveretana degli Agiati, a. 255 (2005), ser. VIII, vol. V, A, fasc. I: 69-86.

Sartre, Jean-Paul, L’être et le néant (1943), trad. it. di Giuseppe Del Bo, L’essere e il nulla, Milano, Il Saggiatore, 2008.

Starobinski, Jean, Montaigne en mouvement (1992), trad. it. di Mario Musacchio, Montaigne. Il paradosso dell’apparenza, Bologna, Il Mulino, 1984.

Weil, Simone – Bousquet, Joë, Corrispondenza, seguito da Progetto di una formazione di infermiere di prima linea, a cura di Adriano Marchetti, SE, Milano, 1994.

Woolf, Virginia, A Room of One’s Own (1929), trad. it. di Armanda Guiducci, Una stanza tutta per sé, Newton Copton, Roma, 1993.

Published
2021-11-30
How to Cite
Magrelli, V. (2021). Reclusions and Rewritings. From X. de Maistre’s <em>Voayage Autour de ma Chambre</em> to G. Simenon’s <em>La Cage de Verre</em&gt;. Between, 11(22), 139-154. https://doi.org/10.13125/2039-6597/4572