Pavese, Calvino and primal mourning. ‘Primitive’ and ‘marriage’ as discursive transpositions of mental states and processes
Abstract
Focusing on the different ways in which Pavese and Calvino address themes that interested them both – the motif of the primitive, narrations of origins, the ways in which the merger/distance dialectics can be handled affectively in human relations – this article shows how both writers intuitively engaged with issues concerning mental functioning and development - issues that in the context of psychoanalysis were to be conceptualised only long after Freud, and by analysts neither Pavese nor Calvino were familiar with (Racamier, Bion, and Klein in particular). Through a series of textual comparisons, I will also show how Calvino kept reflecting about Pavese's suicide for decades after the event. In this connection, I will also show that Calvino implicitly associated Pavese's suicide with problems involving a key function of the mind: the dispositif that Racamier was to call subsequently «primal mourning».
Downloads
References
Ambrosiano, Laura - Gaburri, Eugenio (2003), Ululare con i lupi, Torino, Bollati Boringhieri, 2003.
Angelini, Pietro “Introduzione”, Cesare Pavese - Ernesto De Martino, La collana viola. Lettere 1945-1950, Ed. Pietro Angelini, Torino, Bollati Boringhieri, 1991: 9-49.
Badoni, Marta, “Body”, The Italian Psychoanalytic Annual, 9, 2015: 93-107.
Barenghi, Mario, Italo Calvino, le linee e i margini, Bologna, Il Mulino, 2007.
Belpoliti, Marco, L'occhio di Calvino, Torino, Einaudi, 2006.
Bion, Wilfred, Attenzione e interpretazione, Roma, Armando, 2010.
Bollas, Christopher, “The Fascist State of Mind”, Being a Character: Psychoanalysis and Self Experience, Londra, Routledge, 1992.
Borgogno, Franco, Psicoanalisi come percorso, Torino, Bollati Boringhieri, 1999.
Calvino, Italo, Romanzi e racconti, Eds. M. Barenghi - B. Falcetto, Milano, Mondadori, 1994.
Id.,Saggi 1945-1985, Ed. Mario Barenghi, Milano, Mondadori, 1995.
Id., Lettere 1940-1985, Ed. Luca Baranelli, Milano, Mondadori, 2000.
Campbell, Donald, “The Role of the Father in a Pre-suicide State”, Psychoanalytic Understanding of Violence and Suicide, Ed. Rosine Perelberg, Londra, Routledge, 1999: 63-74.
Capello, Francesco, “‘Sulla riva d’un gorgo’. Oralità, fantasie fusionali e logica del trauma in Pavese”, L'Ulisse, 23, 2020: 58-96.
Id., “Rifiuto dell’io, intolleranza del vuoto e sacrificio narcisistico in Clemente Rebora”, Annali d'italianistica, 35, 2017: 239-277.
Cesari, Severino Colloquio con Giulio Einaudi, Torino, Einaudi, 1991.
Conrotto, Francesco, “Note sullo stuatuto epistemologico del reale”, Il pensiero psicoanalitico italiano Maestri, idee e tendenze dagli anni ‘20 ad oggi, Eds. Franco Borgogno, Alberto Luchetti, Luisa Marino Coe, Milano, Franco Angeli, 2017: 153-160.
David, Michel, La psicoanalisi nella cultura italiana, Torino, Bollati Boringhieri, 1966.
Eliade, Mircea, Il mito dell'eterno ritorno. Archetipi e ripetizioni, Torino, Lindau, 2018.
Ellenberger, Henri, La scoperta dell'inconscio. Storia della psichiatria dinamica, Torino, Bollati Boringhieri, 1976.
Ferenczi, Sándor, Thalassa. Saggio sulla teoria della genitalità. Milano, Cortina, 2014 [1924].
Ferretti, Gian Carlo, L’editore Cesare Pavese, Torino, Einaudi, 2017.
Ferro, Antonino, La psicoanalisi come letteratura e terapia. Milano, Cortina, 1999.
Freud, Sigmund. “Il delirio e i sogni nella ‘Gradiva’ di Wilhelm Jensen”, Opere, vol.5, 1905-1908. Torino, Bollati Boringhieri, 1972 [1906].
Ginzburg, Natalia, Le piccole virtù, Torino, Einaudi, 2015 [1962].
Id., Non possiamo saperlo. Saggi 1973-1990, Torino, Einaudi, 2001.
Green, André, On Private Madness, Londra, Karnac, 2005 [1986]
Guénon, René, La Grande Triade, Milano, Adelphi, 1980.
Id., Il Regno della Quantità e i Segni dei Tempi, Milano, Adelphi, 1982.
Guglielminetti, Marziano, “Attraverso Il mestiere di vivere”, Il mestiere di vivere 1935-1950, Cesare Pavese, Torino, Einaudi, 2000.
Isotti Rosowksy, Giuditta, Pavese lettore di Freud, Palermo, Sellerio, 1989.
Kermode, Frank, “Prefazione”, Roberto Speziale Bagliacca, Adultera e re. Un’interpretazione psicoanalitica e letteraria di “Madame Bovary” e “King Lear”, Torino, Bollati Boringhieri, 2000: 7-10.
Makari, George, Revolution in Mind: The Creation of Psychoanalysis, New York, Harper, 2008.
Pasche, Francis, “The Shield of Perseus, or Psychosis and Reality” in Reading French Psychoanalysis, Eds. D. Birksted-Breen - S. Flanders - A. Gibeault, Londra, Routledge, 2010: 694-706.
Pavese, Cesare, Feria d'agosto, Torino, Einaudi, 1946.
Id., Dialoghi con Leucò, Torino, Einaudi, 2014 [1947].
Id., Le poesie, Torino, Einaudi, 1998.
Id., Lettere 1926-1950 vol. 2, Torino, Einaudi, 1966.
Id., Saggi letterari, Torino, Einaudi, 1951.
Id., Il mestiere di vivere 1935-1950, Torino, Einaudi, 2000.
Pavese, Cesare - De Martino, Ernesto, La collana viola. Lettere 1945-1950 Ed. Pietro Angelini, Torino, Bollati Boringhieri, 1991.
Pietralunga, Mark, “’Gli sciacalli ululano davanti ai morti’. In difesa di Cesare Pavese”, Leucò va in America. Cesare Pavese nel centenario della nascita, Ed. Mario Mignone, New York, Forum Italicum Publishing, 2010: 142-155.
Racamier, Paul-Claude, Il genio delle origini. Psicoanalisi e psicosi, Milano, Cortina, 1993.
Scarpa, Domenico, “E finalmente Italo scoprì le due anime di Cesare: una di lavoro, l’altra di vento”, La Stampa, 1 giugno 2008.
Id., Italo Calvino, Milano, Bruno Mondadori, 1999.
Shengold, Leonard, Soul Murder: The Effects of Childhood Abuse and Dep-rivation, New Haven, Yale University Press, 1989.
Id., Haunted by Parents. New Haven, Yale University Press, 2006.
Id., If You Can’t Trust Your Mother, Who Can You Trust? Soul Murder, Psychoanalysis and Creativity. Londra, Karnac, 2013.
Speziale Bagliacca, Roberto, Adultera e re. Un’interpretazione psicoanalitica e letteraria di “Madame Bovary” e “King Lear”, Torino, Bollati Boringhieri, 2000.
Segal, Hanna, Melanie Klein, Torino, Bollati Boringhieri, 2012.
Waddell, Margot, Inside Lives: Psychoanalysis and the Growth of the Personality, Londra, Karnac, 2002.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).