Cultural forms of dissent on both sides of the iron curtain (1956-1991). Problems, issues and methods of a difficult comparison
Abstract
Starting with the 1950s, the European context saw the emergence of various movements of cultural dissent, which involved both western and eastern countries and led to forms of literary and artistic protest against the cultural and political establishment. In particular, underground movement - connected with the American scenario - and Neo-vanguard groups developed in Italy, France, and Germany, while the Soviet area was pervaded by the culture clandestinely disseminated by the Samizdat circuit. This contribution offers a comprehensive view of the multifaceted forms of literary, cultural, and artistic dissent considered by the essays collected here, with special attention to the differences between Western and Eastern areas. These two contexts, in fact, are addressed separately in the following sections: Neo-vanguard and contestation: the two forms of dissent in the western area and The kaleidoscopic planet of Soviet non-conformism: into, beyond and around the Samizdat.Downloads
References
Arutjunjan, Boris, Moja Majakovka, Moskva, Magazin iskusstva, 2002.
Asvaturov, A. – Semenova, M., Bez cenzury: periodika samizdata do i posle raspada SSSR v fondach Rossijskoj nacional’noj biblioteki: katalog, Sankt-Peterburg, RNB, 1999.
Balestrini, Nanni – Berardi, Franco (Bifo) – Bianchi, Sergio, Il '68 sociale politico culturale, Alfabeta2 – DeriveApprodi, Milano 2018.
Barbakadze, Mark (ed.), Antologija Samizdata. Nepodcenzurnaja literatura v SSSR, 1950-e – 1980-e gg.: v trech tomach, Meždunarodnyj institut gumanitarno-političeskich issledovanij, Moskva 2005.
Belenkin, Boris, “Nepodcenzurnye teksty, razmnožavšiesja i rasprostranjavšiesja gruppami levoj oppozicii v SSSR (1927-1929) v archive FSB RF”, Acta Samizdatica 2, (2015): 53-75.
Calusio, Maurizia, “La querelle intorno ad Arcipelago Gulag”, L’analisi linguistica e letteraria, suppl. 3 (2019): 233-251.
Calusio, Maurizia – Noseda, Valentina (eds.), Contributi italiani allo studio della fortuna di Solženicyn in Italia, L’analisi linguistica e letteraria, suppl. 3 (2019): 331-343.
Casilio, Silvia – Guernieri Loredana (eds.), Il ’68 diffuso. Creatività e memorie in movimento; Il ’68 diffuso. Contestazione e linguaggi in movimento, Bologna, CLUEB, 2009.
Casilio, Silvia, Una generazione d’emergenza. L’Italia della controcultura (1965-1969), Milano, Mondadori Le Monnier, 2013.
Chiurato, Andrea, La retroguardia dell’avanguardia, Milano, Mimesis, 2011.
Daniel, Aleksandr, “Istorija samizdata”, Gosbezopasnost’ i literatura na opyte Rossii i Germanii, Moskva, Rudomino, 1994: 93-104.
Dolinin, Vyacheslav – Ivanov, Boris – Ostanin, Boris – Severyukhin, Dmitry, Samizdat Leningrada. 1950-e – 1980-e, Moskva, Novoe Literaturnoe Obozrenie, 2003.
Echaurren, Pablo – Salaris, Claudia, Controcultura in Italia 1966-77. Viaggio nell’underground, Torino, Bollati Boringhieri, 1999.
Fantappiè, Irene – Sisto, Michele, Letteratura italiana e tedesca 1945-1970: campi, polisistemi, transfer / Deutsche und italienische Literatur 1945-1970: Felder, Polysysteme, Transfer, Roma, IISG, 2013.
Fastelli, Federico – Lo Monaco, Giovanna, “Repertorio bibliografico ragionato. Il Gruppo 63 e la Neoavanguardia italiana”, Moderna, XIX. 1-2 (2017): 295-323.
Fastelli, Federico, Il nuovo romanzo. La narrativa d’avanguardia nella prima fase della postmodernità (1953-1973), FUP, Firenze 2013.
Fuchs, Marino, Enrico Filippini editore e scrittore: la letteratura sperimentale tra Feltrinelli e il Gruppo 63, Roma, Carocci, 2017.
Ghignoli, Alessandro, “Novísimos-Novissimi: intersecciones entre la poesía española e la italiana”, Espéculo. Revista de estudios literarios, 41. marzo-junio (2009). http://www.ucm.es/info/especulo/numero41/novissim.html, online (ultimo accesso: 15/05/2020).
Guarnaccia, Matteo, Underground italiana, Milano, Shake, 2011.
Komaromi, Ann, “The Material Existence of Soviet Samizdat”, Slavic Review, Vol. 63 (Autunno 2004): 597-618.
Maurizio, Massimo, “‘Mne govorjat, kakaja bednost’ slovarja...’, Il protosamizdat del periodo staliniano alla ricerca di un’espressività”, Enthymema, 12 (2015): 51-61.
Parisi, Valentina, “Anacronismo o innovazione mediale? Lo statuto ambiguo del manoscritto nello ‘scenario di scrittura’ del Samizdat”, Libro manoscritto e libro a stampa nel mondo slavo (XV-XX sec.) Eds. Maria Chiara Pesenti – Roland Marti, Slavica Ambrosiana, 5, Milano-Roma, Bulzoni Editore, 2015: 151-165.
Parisi, Valentina, Il lettore eccedente, Bologna, Il Mulino, 2013.
Pieralli, Claudia – Jurgenson, Luba (eds.), Lo specchio del Gulag in Italia e in Francia, Pisa, PUP, 2019.
Pieralli, Claudia – Spignoli, Teresa – Iocca, Federico – Larocca, Giuseppina – Lo Monaco, Giovanna (eds.), Alle due sponde della cortina di ferro. Le culture del dissenso e la definizione dell'identità europea nel secondo Novecento tra Italia, Francia e URSS (1956-1991), Firenze, GoWare, 2019.
Pieralli, Claudia, “Le forme del dissenso nell’area orientale (Russia, Bielorussia, Ucraina sovietiche)”, Pieralli – Spignoli et al. 2019: 30-44.
Rusina, Julija, Samizdat v SSSR: teksty i sud’by, Sankt-Peterburg, Aleteja, 2019.
Sabbatini, Marco, Quel che si metteva in rima, Salerno, Europa Orientalis, 2008.
Savenko, Elena, “Istoričeskaja literatura v Sibiri v period Velikoj Otečestvennoj vojny”, Bibliotekovedenie, 3 (2015): 56-59.
Savenko, Elena, Na puti k svobode slova: očerki istorii samizdata Sibiri, Novosibirsk: GPNTB SO RAN, 2008.
Savickij, Stanislav, Andegraund: Istorija i mify leningradskoj neoficial’noj literatury, Moskva, NLO, 2002.
Sisto, Michele, “Mutamenti nel campo letterario italiano 1956-1968: Feltrinelli, Einaudi e la letteratura tedesca contemporanea”, Allegoria, XIX. 55 (2007): 86-109.
Strada, Vittorio, “Dissenso e socialismo”, Dissenso e socialismo. Una voce marxista del Samizdat sovietico, Eds. Roy Medvedev – Rajsa Lert – Lev Kopelev, Torino, Einaudi, 1976: VII-XXIX.
Streljannyj, Anatolij – Sapgir, Genrich – Bachtin, Vladimir (eds.), Samizdat veka, Moskva, Polifakt, 1997.
Strukova, Elena – Belenkin, Boris (eds.), Acta Samizdatica. Zapiski o Samizdate: al’manach, vyp. 2-3, Memorial, Moskva 2015.
Suetnov, Aleksandr, Samizdat: bibliografičeskij ukazatel’ v dvuch tomach, Moskva, Aprel’, 1992.
Valieva, Julija, “Poety kafe ‘Sajgon’”, Vtoraja kul’tura. Neofcial’naja poezija Leningrada v 1970-1980-e gody: materialy meždunarodnoj konferencii (Ženeva, 1-3 marta 2012), Eds. Žan-Filipp Žakkar – Violen Fridli – Jens Cherl’t, Sankt-Peterburg, Rostok, 2013: 114-132.
Žakkar, Žan-Filipp – Fridli, Violen – Cherl’t, Jens (eds.), Vtoraja kul’tura. Neofcial’naja poezija Leningrada v 1970-1980-e gody: materialy meždunarodnoj konferencii (Ženeva, 1-3 marta 2012), Sankt-Peterburg, Rostok, 2013.
Zalambani, Maria, Censura, Istituzioni e Politica letteraria in URSS (1964-1985), Firenze, Firenze University Press, 2013.
Zav’jalov, Sergej, “Retromodernizm v leningradskoj poezii 70-ch godov”, Vtoraja kul’tura. Neofcial’naja poezija Leningrada v 1970-1980-e gody: materialy meždunarodnoj konferencii (Ženeva, 1-3 marta 2012), Eds. Žan-Filipp Žakkar – Violen Fridli – Jens Cherl’t, Sankt-Peterburg, Rostok, 2013: 30-52.
Sitografia
Alle due sponde della cortina di ferro. Le culture del dissenso e la definizione dell’identità europea tra Italia, Francia e URSS (1956-1991), www.culturedeldissenso.com, web (ultimo accesso 15/05/2020).
Antologija samizdata. Gl. red. B. Igrunov, sost. M. Barbakadze, http://antology.igrunov.ru, web (ultimo accesso 15/05/2020).
Chronika tekuščich sobytij, hts.memo.ru, web (ultimo accesso 15/05/2020).
Nep4dissent, www.nep4dissent.eu, web (ultimo accesso 15/05/2020).
Tra memoria e utopia: il samizdat come simbolo della cultura europea Storia, confini, prospettive, http://www.maldura.unipd.it/samizdat/index.htm, web (ultimo accesso 15/05/2020).
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).