Concrete and Visual poetries as Lusitanian cultural exemples of dissent

Keywords: XXth century, Portugal, Brazil, Italy, Visual poetry, Concrete poetry

Abstract

The following work aims to study two Lusitanian cultures of dissent: the Brazilian concrete poetry of Haroldo de Campos (focusing on his trans-creations of some Russian poets) and the Portuguese Experimental poetry of Ana Hatherly (through a selection of her visual poetries). So, the culture of dissent will specifically concern the style used by the two poetic groups. This style represented a real innovation in the Portuguese and Brazilian cultures in the second half of the XXth century, marked by hard political contexts. Furthermore, the dissent will be visible in some typical poetries and in some Russian poets analysed by the Brazilian concrete poets. 

Author Biography

Michela Graziani, Università degli Studi di Firenze

Michela Graziani è professore associato presso l’Università di Firenze dal 2015. È direttrice della Cattedra “Fernando Pessoa” dietro Accordo di Collaborazione Culturale tra l’Università di Firenze e l’Istituto Camões di Lisbona. A dicembre 2013 ha ultimato il Master biennale in “Filosofia Orientale Comparativa”, presso l’Istituto Scienze dell’Uomo a Rimini, con il patrocinio dell’Università di Urbino. La sua produzione scientifica spazia all’interno della letteratura lusofona di epoca moderna e contemporanea, ma si concentra principalmente sulle seguenti linee di ricerca: 1.Studi orientalistici lusitani, un filone che abbraccia lo studio orientalistico della letteratura lusofona, indagando gli aspetti estetico-filosofici orientali riscontrabili in tale letteratura; 2.Studi italo-iberici, un filone che riguarda lo studio filologico-letterario della letteratura portoghese di epoca moderna nei suoi rapporti culturali con la Spagna e l’Italia coeve, attraverso fonti manoscritte e opere a stampa.

References

Campos, Augusto de – Campos, Haroldo de - Schnaidermann, Boris, Poesia russa moderna, São Paulo, Perspectiva Editora, 2012

Campos, Augusto de – Pignatari, Décio – Campos, Haroldo de, Teoria da poesia concreta. Textos críticos e manifestos 1950-1960, Cotia (SP), Ateliê Editorial, 2006

Campos, Haroldo de, A arte no horizonte do provável, São Paulo, Editora Perspectiva, 2016

Campos, Haroldo de, A reoperação do texto, São Paulo, Editora Perspectiva, 2013

Campos, Haroldo de, “Maiakóvski em Português: roteiro de uma tradução, com a versão do poema A Sierguei Iessinên”, Revista do Livro, 23/24, jul-dez (1961): 23-50

Campos, Haroldo de, Metalinguagem e outras metas, São Paulo, Editora Perspectiva, 2010

Garzonio, Stefano – Carpi, Guido, Antologia della poesia russa, Roma, Gruppo Editoriale L’Espresso – Divisione La Repubblica, 2004

Gazzotti, Melania, Poesia concreta poesia visiva. L’Archivio Denza al Mart. Opere e documenti, Milano, Silvana Editoriale, 2013

Guinsburg, Jacó - Barbosa Ana Mae, O Pós-modernismo, São Paulo, Editora Perspectiva, 2005

Gullotta, Andrea, “Il samizdat e il tema della repressione sovietica: una ricostruzione storica tra criticità e punti di domanda”, eSamizdat, VIII (2010-2011): 239-246

Hatherly, Ana, A idade da escrita, Lisboa, Edições Tema, 1998

Hatherly, Ana, Interfaces do olhar, Lisboa, Roma Editora, 2004

Imposti, Gabriella Elina, “Poetica e teoria della lingua in Velimir Chlebnikov, samovitoe slovo e zaum”, Studi Italiani di Linguistica Teorica e Applicata, X (1981): 105-140

Majakovskij, Vladimir, Kak delat’ stichi, Moskva, Ogonek, 1927

Pessoa, Fernando, Poesia do eu, Ed. Richard Zenith, Lisboa, Assírio e Alvim, 2006

Fernandes, João – Rosenthal, Gisela, Da escrita à figura. Desenhos da Colecção da Fundação de Serralves, Lisboa, Assírio e Alvim-Fundação Carmona e Costa, 2005

Saraiva, António José -Lopes, Óscar, História da literatura portuguesa, Porto, Porto Editora, 2001

Soares, Bernardo, Livro do desassossego, Ed. Richard Zenith, Lisboa, Assírio e Alvim, 2006

Stefanelli, Stefania,  Il Gruppo 70 tra parola e immagine con uno scritto di Lamberto Pignotti, Firenze, Società Editrice Fiorentina, 2004

Stegagno Picchio, Luciana, Storia della letteratura brasiliana, Roma, Bulzoni, 1997

Zanchetti, Giorgio – Ferrari, Daniela, Poesia visiva. What to do with poetry. La collezione Bellora al MART, Milano, Silvana Editoriale, 2010

Published
2020-05-30
How to Cite
Graziani, M. (2020). Concrete and Visual poetries as Lusitanian cultural exemples of dissent. Between, 10(19), 170-188. https://doi.org/10.13125/2039-6597/3990