Slipping between truth and fiction. The estranged rhetoric of Discorso grigio by Fanny & Alexander

Laura Pernice

Abstract


This paper analyzes the show Discorso grigio by the Fanny & Alexander theater company. The performance of the group from Ravenna stages the rhetoric of contemporary political discourse, operating a very subtle slipping between truth and fiction, or rather between the reality of the ‘media politics’ (the politics conducted through the media) and its grotesque estrangement.

Leveraging on a precise theoretical frame, which convoys studies of political communication and media sociology, our analysis first highlights the compositional principles of "finzionalizzazione" around which the dramaturgy of the performance is organized. Afterwards, with an updated theatrological approach, are reconstructed and interpreted the grammar of scenic writing and the technique of acting, which realize a short circuit between reality and fiction-spectacle of political discourse. The results of the Discorso grigio analysis illustrate its ability to unveil the rhetorical artifices of the media politics, demonstrating how the semiotic slippage between realism and fictional meta-comment produces a cognitive and revelatory property of theatrical performance

Keywords


Performance; Fanny & Alexander; Political rhetoric; Fiction; Estrangement; Spectacularization

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Antonelli, Giuseppe, Volgare eloquenza. Come le parole hanno paralizzato la politica, Roma-Bari, Laterza, 2017.

Augé, Marc, La guerra dei sogni. Esercizi di etno-fiction, trad. it., Milano, Elèuthera, 1998.

Baars, Bernard J., “In the Theater of Consciousness”, Journal of Consciousness Studies, 4 (1997): 292-309.

Baricco, Alessandro, The Game, Torino, Einaudi, 2018.

Besussi, Antonella, Verità e politica. Filosofie contemporanee, Roma, Carocci, 2013.

Borga, Rita, “Fanny e & Alexander: 25 anni di alchimia”, Krapp's Last Post, 4/12/2017, 

http://www.klpteatro.it/25-anni-fanny-alexander-intervista-ferrante, online [last accessed 10/06/2019]. 

Cascetta, Annamaria – Peja, Laura, Ingresso a teatro. Guida all’analisi drammaturgica degli spettacoli, Firenze, Le Lettere, 2003.

Cava, Alessandra – Oliva, Lucia, “La parola pubblica fra scuola e tv”, Altre Velocità, 2013, 

http://www.altrevelocita.it/archivio/incursioni/24/santarcangelo1214/42/2013/152/conversazioni/702/la-parola-pubblica-fra-scuola-e-tv-incontro-con-luigi-de-angelis.html, online [last accessed 10/06/2019].

Chinzari, Stefania – Ruffini, Paolo, Nuova scena italiana. Il teatro dell’ultima generazione, Roma, Castelvecchi, 2000.

Condello, Angela – Andina, Tiziana (eds.), Post-Truth, Philosophy and Law, London, Routledge, 2019.

D’Agostini, Franca – Ferrera, Maurizio, La verità al potere. Sei diritti aletici, Torino, Einaudi, 2019.

De Angelis, Luigi – Lagani, Chiara, “Eterodirezione: glossario in divenire”, in Acca, Fabio – Mei, Silvia (eds.), Il teatro e il suo dopo. Un libro di artisti in omaggio a Marco De Marinis, Spoleto, Editoria&Spettacolo, 2014.

Del Gaudio, Vincenzo, “Modelli di serialità teatrale: pratiche per un approccio mediologico al teatro a partire dai modelli seriali della Tragedia Endogonidia della Sociétas Raffaello Sanzio e Ada. Una cronaca familiare di Fanny & Alexander”, Mediascapes Journal, 8 (2017): 253-264.

Di Tommaso, Luca, “Il dispositivo dell’eterodirezione. Intervista a Chiara Lagani e Francesca Mazza su West di Fanny & Alexander”, SignificAzione.12, Culture Teatrali, https://archivi.dar.u ibo.it/files/cultea/significazione/1298-significazione12.html, online [last accessed 10/06/2019].

Francabandera, Renzo, “Discorso grigio: il volto del potere secondo Fanny & Alexander”, Krapp's Last Post, 18/07/2012, 

http://www.klpteatro.it/discorso-grigio-il-volto-del-potere-secondo-fannyaalexander, online [last accessed 10/06/2019].

Gallese, Vittorio – Guerra, Michele, Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2015.

Gemini, Laura, “Digitale incarnato. Mediologia di MDLSX di Motus”, in Amendola, Alfonso – Del Gaudio, Vincenzo (eds.), Teatro e immaginari digitali. Saggi di mediologia dello spettacolo multimediale, Milano, Gechi Edizioni, 2018: 159-168. 

Gemini, Laura, “Educazione e televisione nel teatro riflessivo di Fanny & Alexander”, L’incertezza creativa, 18/07/2013, 

https://incertezzacreativa.wordpress.com/2013/07/18/educazione-e-televisione-nel-teatro-riflessivo-di-fanny-alexander-discorso-giallo-a-sant13/, online [last accessed 10/06/2019].

Gemini, Laura, “Il Discorso Grigio di Fanny & Alexander. Un tassello per il ‘teatro riflessivo’”, L’incertezza creativa, 18/03/2013, 

https://incertezzacreativa.wordpress.com/2013/03/18/il-discorso-grigio-di fanny-alexander-un-tassello-per-il-teatro-riflessivo/, online [last accessed 10/06/2019].

Guccini, Gerardo – Petrini, Armando (eds.), Thinking the Theatre – New Theatrology and Performance Studies, Dipartimento delle Arti, Alma Mater Studiorum-Università di Bologna, 2018.

Jansen, Steen, “Problemi dell’analisi di testi drammatici”, Biblioteca Teatrale, n. 20, 1978: 14-43.

Lagani, Chiara, “Che cosa è la realtà?”, in Valentini, Valentina (ed.), ”Reality Trend”, Alfabeta2, n. 26 (febbraio 2013). 

Lagani, Chiara, in “Fanny & Alexander come una Bottega d’arte”, Gàbici, Franco, Il Resto del Carlino, 19/12/2010.

Lagani, Chiara, in “Fanny & Alexander. Una conversazione su Discorso Grigio”, Dantini, Michele, DoppioZero, 16/07/2012, 

https://www.doppiozero.com/materiali/interviste/fanny-alexander-una-conversazione-su-discorso-grigio, online [last accessed 10/06/2019].

Lagani, Chiara, “Le figure migliori sono quelle che non dimostrano di essere una figura”, in Balzola, Andrea (ed.), La scena tecnologica. Dal video in scena al teatro interattivo, Roma, Dino Audino Editore, 2011: 109-17.

Lorusso, Anna Maria, Postverità. Fra reality tv, social media e storytelling, Roma-Bari, Laterza, 2018. 

Mango, Lorenzo, Il Novecento del teatro. Una storia, Roma, Carocci, 2019.

Mango, Lorenzo, La scrittura scenica. Un codice e le sue pratiche nel teatro del Novecento, Roma, Bulzoni, 2003.

Marino, Massimo, “Il discorso grigio della politica”, DoppioZero, 19/09/2012, 

https://www.doppiozero.com/materiali/scene/il-discorso-grigio-della-politica, online [last accessed 10/06/2019]. 

Mazzoleni, Gianpietro – Sfardini, Anna, Politica pop. Da “Porta a porta” a “L’isola dei famosi”, Bologna, il Mulino, 2009.

Molinari, Renata – Cristina, Ventrucci (eds.), Certi prototipi di teatro. Sto-rie, poetiche, sogni di quattro gruppi teatrali, Milano, Ubulibri, 2000.

Pascarella, Michele, “Una Maria De Filippi da incubo. Conversazione con Chiara Lagani”, Gagarin-magazine, 13/06/2013, 

https://www.gagarin-magazine.it/2013/06/teatro/una-maria-de-filippi-da-incubo-conversazione-con-chiara-lagani/, online [last accessed 10/06/2019].

Pitozzi, Enrico, “Il teatro del suono. La ricerca acustica di Fanny & Alexander”, Digicult, settembre 2011, 

http://digicult.it/it/digimag/issue-067/the-theatre-of-sound-acoustic-research-by-fanny-alexander/, online [last accessed 10/06/2019]. 

Ruffini, Franco, Semiotica del testo: l’esempio teatro, Roma, Bulzoni, 1978.

Salzano, Diana – Napoli, Antonella – Tirino, Mario, “Molto rumore per nulla: post-verità, fake news e determinismo tecnologico”, Sociologia. Rivista Quadrimestrale di Scienze Storiche e Sociali, 1 (2017). 

Santini, Gilberto, “Il teatro di Fanny & Alexander, un gioco tra vita e morte”, Il Mucchio Selvaggio, n. 452, 24/7/2001. 

Serpieri, Alessandro, “Ipotesi teorica di segmentazione del testo teatrale”, Strumenti critici, nn. 31-33, 1977: 90-137. 

Schultz, David, Politainment: The Ten Rules of Contemporary Politics, Hamline University, 2012.

Sorice, Michele, La comunicazione politica, Roma, Carocci, 2011. 

Ubersfeld, Anne, Leggere lo spettacolo, Roma, Carocci, 2008.

Valentini, Valentina (ed.), Drammaturgie sonore. Teatri del secondo Novecento, Roma, Bulzoni, 2012.

Valentini, Valentina (ed.), “Reality Trend”, Alfabeta2, n. 26 (febbraio 2013).   

Valentini, Valentina, “Variabilità infinita dei testi, delle voci, delle letture. Valentina Valentini in dialogo con Chiara Lagani”, Sciami|ricerche, 5 (aprile 2019), 

https://webzine.sciami.com/variabilita-infinita-dei-testi-delle-voci-delle-letture/, online [last accessed 10/06/2019].

Viscardi, Rosa, Star politics. Processi di starizzazione della politica-per-media, Milano, FrancoAngeli, 2014.

Williams, Raymond, “Drama in a Dramatized Society” (1974), Writing in Society, London, Verso, 1983: 11-21. 




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/3765

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-25752

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal was founded in 2011 with the financial contribution of Fondazione Banco di Sardegna (year 2010-2011).

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe