Carmelo Bene, Tamburlaine and the Impossible Biennale

  • Marco Capriotti
Keywords: Carmelo Bene, Biennale, Tamburlaine, Marlowe, Impossible

Abstract

In January 1988, against all odds, Carmelo Bene was appointed artistic director of Venice Biennale’s International Theatre Festival. The nomination was meant to last four years (1989-1992), but it abruptly ended after only two, with the resignation of Bene himself because of endless controversies with the board. The only notable accomplishment of Biennale’s Theatre section was a multidisciplinary workshop on Christopher Marlowe’s Tamburlain the Great, held on September 1989 under the title La ricerca impossibile ovvero il teatro senza spettacolo. The workshop involved musicians, singers and actors from Italy, France and Belgium. In order to understand that project from an historical and critical perspective, this paper is divided in two parts. The first one aims at retracing the sequence of events surrounding Bene’s appointment and resignation as artistic director. The second one tries to analyse the reasons that led the Italian actor to choose Tamburlaine the Great as his field of research on the concept of “macchina attoriale”. The investigation is founded on his own theoretical premises as expressed in his work La voce di Narciso. Finally, we provide probable reasons for the predictable failure of that impossible workshop.

Downloads

Download data is not yet available.

References

“Carmelo Bene: via i critici!”, La Stampa, 120:31 (1988): 1.

“Biennale: ecco il programma di Carmelo Bene per il teatro”, l’Unità, 65:98 (1988): 23.

Altarocca, Claudio, “Il male oscuro della Biennale”, La Stampa, 123.136 (1989): 3.

Augias, Corrado, “Dirige Carmelo, va in scena il nulla”, la Repubblica, 13.154 (1989): 9.

Bene, Carmelo, Otello, o la deficienza della donna, Milano, Feltrinelli, 1981.

Bene, Carmelo, La voce di Narciso, Ed. Sergio Colomba, Milano, Il Saggiatore, 1982.

Bene, Carmelo, Il teatro senza spettacolo, Venezia, Marsilio, 1990.

Bene, Carmelo – Deleuze, Gilles, Sovrapposizioni (Milano, Feltrinelli, 1978), Macerata, Quodlibet, 2002.

Bene, Carmelo, Opere. Con l’Autografia d’un ritratto, Milano, Bompiani, 1995.

Bene, Carmelo – Dotto, Giancarlo, Vita di Carmelo Bene, Milano, Bompiani, 1998.

Bianchi, Filippo, “Un jazzista per Bene che suona nel nulla”, l’Unità, 66:235 (1989): 25.

B., R. [Bianchin, Roberto], “Biennale, il teatro a Carmelo Bene”, la Repubblica, 12.30 (1988): 7.

Bianchin, Roberto, “Carta bianca a Carmelo Bene”, la Repubblica, 13.147 (1989): 24.

Biffi, Giulio, “Nuove ipotesi di teatro alla radio”, l’Unità, 53:85 (1976): 7.

Bevilacqua, Gigi, “Biennale: il teatro uccide il cinema?”, La Stampa 123.45 (1989): 24.

c., g., “Carmelo Bene condannato: «Rubò i disegni di Klossowsky»”, la Repubblica, 18.77 (1994): 24.

Cappelletto, Sandro, “Biennale tabù di Carmelo Bene”, La Stampa, 123.216 (1989): 31.

Corrias, Pino, “Carmelo: trasformo Venezia in una città-teatro”, La Stampa, 122.95 (1988): 19.

cor., p. (Corrias, Pino), “Biennale replica a Bene. Il programma, poi i soldi”, La Stampa, 123:111 (1989): 20.

D’Amico, Masolino, “Carmelo e il teatro di clausura”, La Stampa, 123.121 (1989): 19.

Deleuze, Gilles – Guattari, Félix, Kafka. Pour une littérature mineure, Paris, Éditions de Minuit, 1975.

Deleuze, Gilles, “A proposito del ‘Manfred’ alla Scala (1 ottobre 1980)”, Otello, o la deficienza della donna, Ed. Carmelo Bene, Milano, Feltrinelli, 1981: 7-9.

Dumoulié, Camille, “Chôra ou le chœur de la voix”, La ricerca impossibile. Biennale Teatro ’89, Ed. Dario Ventimiglia, Venezia, Marsilio, 1990: 39-58.

Fornari, Francesco, “Biennale: tagli e compromessi”, La Stampa, 123.88 (1989): 17.

Grande, Maurizio, “La macchina antilinguaggio”, La ricerca impossibile. Biennale Teatro ’89, Ed. Dario Ventimiglia, Venezia, Marsilio, 1990: 88-113.

Manganaro, Jean-Paul, “Il pettinatore di comete”, Otello, o la deficienza della donna, Ed. Carmelo Bene, Milano, Feltrinelli, 1981: 61-75.

Manganaro, Jean-Paul, “La memoria del futuro”, La ricerca impossibile. Biennale Teatro ’89, Ed. Dario Ventimiglia, Venezia, Marsilio, 1990: 18-26.

Marlowe, Christopher, Teatro completo, Ed. J. Rodolfo Wilcock, Milano, Adelphi, 1966.

Placido, Beniamino, “La sottrazione di Carmelo”, la Repubblica, 13.154 (1989): 30.

s., r., “Sergio Zavoli: «Una partita seria»”, La Stampa, 122.25 (1988): 18.

Ventimiglia, Dario (ed.), La ricerca impossibile. Biennale Teatro ’89, Venezia, Marsilio, 1990.

Published
2019-06-01
How to Cite
Capriotti, M. (2019). Carmelo Bene, Tamburlaine and the Impossible Biennale. Between, 9(17). https://doi.org/10.13125/2039-6597/3637