Imaginary Cosmographies. Antonio Conti: Science, Poetry and 'Impossibilia'

  • Vincenzo Allegrini Scuola Normale Superiore
Keywords: Conti, Impossible, Literature and Science, Cosmos, Imagination

Abstract

This essay deals with the theme of the impossible in two Antonio Conti’s cosmological works (the Globo di Venere and the Dialoghi filosofici) and reflects on their complex interaction with Newton’s and Leibniz’s theories. The article will start exploring Conti’s idea of poetry as a synthesis of literature and science, mythos and logos; then, it will analyse the very different use of adynata, mirabilia and impossibilia in the two works, discussing them in connection with Conti’s drafting of his uncompleted Encyclopedia.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vincenzo Allegrini, Scuola Normale Superiore
Vincenzo Allegrini is a PhD Candidate in Modern Literature and Philology at the Scuola Normale Superiore, Pisa. His research interests include Leopardi’s lexicography and semantics and intersections between philosophy and literature in the late Eighteenth and the early Nineteenth Centuries. Selected publications: About Leopardi’s Abyss (2019), «To turn from one side to the other». The ambivalences of Leopardi’s calm and restlessness (2019); “Memory”, “Remembrance”, and “Oblivion” in Leopardi’s Theory of Knowledge and Poetry (2019); «Spudare balottam». Folengo and gunpowder weapons (2019, forth.); Simplicity, Despair (2016).

References

Ariani, Marco, Drammaturgia e mitopoiesi. Antonio Conti scrittore, Roma, Bulzoni, 1977.

Badaloni, Nicola, Antonio Conti, un abate libero pensatore tra Newton e Voltaire, Milano, Feltrinelli, 1968.

Bolzoni, Lina, La stanza della memoria. Modelli letterari e iconografici nell’età della stampa, Torino, Einaudi, 1995.

Cazzaniga, Gian Mario, "Giardini settecenteschi e massoneria: il giardino di memoria", Storia d’Italia. Annali, 21, La Massoneria, Ed. G. M. Cazzaniga, Torino, Einaudi, 2006: 120-140.

Conti, Antonio, Dialoghi filosofici, Eds. R. Bassi - R. Rabboni, Venezia, Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti, 2018.

Id., Il globo di Venere, Ed. Monica Farnetti, Roma, Salerno Ed., 1992.

Id., Prose e poesie del Sig. Abate Conti, patrizio veneto. Tomo primo, Venezia, presso Giambattista Pasquali, 1739.

Id., Prose e poesie del Sig. Abate Antonio Conti, patrizio veneto. Tomo secondo, e postumo, Venezia, presso Giambattista Pasquali, 1756.

Id., Riflessioni su l’aurora boreale, Venezia, presso Giambattista Pasquali, 1739.

Id., Scritti filosofici, Ed. N. Badaloni, Napoli, Rossi, 1972.

Id., Versioni poetiche, Ed. G. Gronda, Bari, Laterza, 1966.

Farnetti, Monica, “Introduzione”, Conti, Antonio, Il globo di Venere, Ed. M. Farnetti, Roma, Salerno Ed., 1992: 7-56.

Leopardi, Giacomo, Poesie e prose, Eds. R. Damiani - M. A. Rigoni, Milano, Mondadori, 2015.

Rabboni, Renzo, “Introduzione”, Conti, Antonio, Dialoghi filosofici, Eds. R. Bassi - R. Rabboni, Venezia, Istituto Veneto di Scienze, 2018: ix-xxxix.

Id., “La pluralità dei mondi nei Dialoghi filosofici di Antonio Conti, Seicento e Settecento, 4 (2009): 169-187.

Tongiorgi, Duccio, “La migliore armonia. Dialoghi e interlocutori per Il globo di Venere”, Antonio Conti: uno scienziato nella République des lettres, Eds. G. Baldassarri- S. Contarini- F. Fedi, Padova, Il Poligrafo, 2007: 189-209.

Yates, Frances, The Art of Memory, Routledge, London: 1966, trad. it. L’arte della memoria, Einaudi, Torino, 2013.

Published
2019-06-01
How to Cite
Allegrini, V. (2019). Imaginary Cosmographies. Antonio Conti: Science, Poetry and ’Impossibilia’. Between, 9(17). https://doi.org/10.13125/2039-6597/3621