Each Girl Kill the Thing she Loves. Melodramatic Variations on the Contemporary Scene
Abstract
This essay attempts to draw an innovative map of melodramatic sensitivity according to specific criteria of genre and form. It derives its inspiration from themes found in Fassbinder's cinematgraphy - such as the complex interplay of love, power and desire - and then proceeds on three different axes based on The bitter tears of Petra von Kant, A Streetcar Named Desire andVeronika Voss. Each section analyzes its subject in parallel with with some theatre revisions, combining thematic issues and semiotic patterns.
Downloads
References
Almerini, Simona, Fassbinder e l’estetica masochistica, Piombino, Edizioni Il Foglio, 2013.
Bertolucci, Giuseppe, Cosedadire, Milano, Bompiani, 2011.
Bignardi, Irene, “Tutto su mia madre”, la Repubblica, 17 settembre 1999.
Brantley, Ben, “A Fragile Flower rooted to the Earth”, The New York Times, 3 december 2009,
http://www.nytimes.com/2009/12/03/theater/reviews/03streetcar.html?pagewanted=all, online (ultimo accesso: 15/05/2017).
Brooks, Peter, The Melodramatic Imagination (1976), trad. it. di Daniela Fink, L’immaginazione melodrammatica, Parma, Pratiche, 1985.
Cardone, Lucia, Il melodramma, Milano, Il castoro, 2012.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Le regole dell’attrazione: meta-fiction e post-post-dramma”, conversazione con Enrico Casagrande e Daniela Nicolò (Ed. Enrico Pitozzi, Art’o, 22, inverno 2006), Motus: 991_011, Rimini, NdA Press, 2010.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, Rumore rosa (2005), http://www.motusonline.com/fassbinder/rumore-rosa/ online (ultimo accesso: 15/05/2017).
Casagrande, Enrico, Nicolò, Daniela, Raffiche, 2016, http://www.motusonline.com/raffiche/ online (ultimo accesso: 15/05/ 2017).
Clum, John M., Still acting gay. Male homesexuality in Modern Drama, New York, St. Martin’s Griffin, 2000.
Dyer, Richard, Star, Torino, Kaplan, 2009.
Fassbinder, Rainer Werner, I film liberano la testa, Milano, Ubulibri, 1988.
Id., I rifiuti, la città e la morte e altri testi, Milano, Ubulibri, 1992.
Ferrario, Davide, Rainer Werner Fassbinder, Milano, Il castoro, 2008.
Fusillo, Massimo, Feticci. Letteratura, cinema e arti visive, Bologna, il Mulino, 2012.
Genet, Jean, “Lettres à Roger Blin”, Œuvres Complètes, Paris, Gallimard, 1979, IV.
Graziani, Graziano, Hic sun leones. Scena indipendente romana, Roma, Editoria&Spettacolo, 2007.
Grignaffini, Giovanna, La scena madre. Scritti sul cinema, Bologna, Bononia University Press, 2002.
Jeancolas, Jean-Pierre, “Tout sur ma mere. Le corps est une envelope modifiable”, Positif, 460 (juin 1999): 13-25.
Keil, Charlie, “Kate Winslet and Cate Blanchett: The Performance Is the Star”, Shining in Shadows: Movie Star of the 2000’s, Ed. Murray Pomerance, Rutgers University Press, 2012.
Landolfo, Giorgia, “Sognare un amore vero è proprio un bel sogno. Motus incontra Fassbinder”, Arabeschi, I.2, (luglio-dicembre 2013): 85-98.
Latella, Antonio, “Il vero è l’artificio”, Le lacrime amare di Petra von Kant, Libretto di sala, 2006.
Latella, Antonio, La misura dell’errore. Vita e teatro di Antonio Latella, Ed. Emanuele Tirelli, Bologna-Napoli, Caracò Editore, 2016.
Leondar, Gail, “Belle Reprieve”, Theater Journal, 43.3 (1991): 386-388.
Marinoni, Laura, “Io Blanche, nelle mani di Latella”, Krapp’s Last Post, 2012, http://www.klpteatro.it/laura-marinoni-tram-che-si-chiama-desiderio-intervista-1, online (ultimo accesso 15/05/2017).
Magrelli, Enrico-Spagnoletti, Giovanni, Tutti i film di Fassbinder, Milano, Ubulibri, 1983.
Marinoni, Laura, “Io Blanche, nelle mani di Latella”, Krapp’s Last Post, 2012, http://www.klpteatro.it/laura-marinoni-tram-che-si-chiama-desiderio-intervista-2, online (ultimo accesso 15/05/2017).
Mazzocchi, Federica, “Nel fuoco della tradizione. Appunti sul teatro di Antonio Latella”, Mimesis Journal. Scritture della performance, 5.2 (2016): 103-117.
Menin, Roberto, “La vita è una prigione all’aperto”, Fassbinder, Rainer Werner, I rifiuti, la città e la morte e altri testi, Milano, Ubulibri, 1992.
Morreale, Emiliano, “Todo sobre mi madre”, Cineforum, 385 (giugno 1999): 38.
Morreale, Emiliano, Così piangevano. Il cinema mélo nell’Italia degli anni Cinquanta, Roma, Donzelli, 2011.
Negri, Alberto, Ludici disincanti. Forme e strategie del cinema postmoderno, Roma, Bulzoni, 1996.
Pezzotta, Alberto (ed.), Forme del melodramma, Roma, Bulzoni, 1992.
Reyns, Tony (ed.), Fassbinder, London, British Film Institute, 1979.
Setti, Nadia, “Personaggia, personagge”, Altre modernità, 12, (2014): 204-213.
Spagnoletti, Giovanni (ed.), Lo specchio della vita. Il melodramma nel cinema contemporaneo, Torino, Lindau, 1999.
Split Britches, Lesbian Practice/Feminist Performance, Ed. Sue-Ellen Case, New York-London, Routledge, 1996
Orabona, Francesca (ed.), Immaginazione melodrammatica secondo Peter Brooks: per una costante della vision estetica nei tempi moderni, Milano, Cuem, 2004.
Sacchi, Annalisa, “Motus, per farla finita con la dittatura del genere”, Alfabeta2, 2016, https://www.alfabeta2.it/2016/10/28/motus-farla-finita-la-dittatura-del-genere/ online (ultimo accesso: 15/05/2017).
Savran, David, Communists, Cowboys and Queers. The politics of masculinity in the work of Arthur Miller and Tennessee Williams, Minneapolis-London, Minneapolis University Press, 1992.
Tassi, Fabrizio, “Desiderio di mélo”, Cineforum, 388 (ottobre 1999): 3-9.
Trimborn, Jürgen, Un giorno è un anno è una vita, Ed. Anna Ruchat, 2014.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).