Mr Palomar in Japan
Abstract
This study examines the texts of Italo Calvino which are dedicated to Japan. Extracts from Palomar, Collezione di sabbia and Se una notte d’inverno un viaggiatore show the writer’s attention to a culture so different from ours and a practice of contemplation that permitted him to experiment with a different reading of the world.
In visiting Japan, Calvino notes the connections between traditional gardens and traditional poetry which draw inspiration from each other. Gardens can be considered the illustration of poetry and poetry functions as a kind of commentary on gardens.
Calvino reads Japanese gardens as a combination of single elements that we can look from different points of view. Japanese aesthetics meet Calvino’s passion for multiplicity and combination’s play that, as we know, for the writer represent a kind of antidote to “vertigine dell’infinito” and to the care for the world’s decay. Even traditional Japanese architecture can be read in this sense and its fragility and simplicity affects the writer deeply.
Via his texts, Calvino offers us a way to look at the world, read it, and decode things. Visiting Japan is a way to “riattivare […] l’uso degli occhi, la lettura visiva del mondo”, to re-open one’s eyes, to revitalize a visual reading of the world.
Downloads
References
Barthes, Roland, L’impero dei segni, Torino, Einaudi, 1984.
Belpoliti, Marco (ed.), Italo Calvino. Enciclopedia: Arte, Scienza e Letteratura, Milano, Marcos y Marcos, 1995.
Belpoliti, Marco, L’occhio di Calvino, Torino, Einaudi, 2006.
Berthier, François, Il giardino Zen, Milano, Electa, 2001.
Bertone, Giorgio, Italo Calvino. Il castello della scrittura, Torino, Einaudi, 1994.
Bertoni, Roberto, Int’abrigu int’ubagu. Discorso su alcuni aspetti dell’opera di Italo Calvino, Torino, Editrice Tirrenia, 1993.
Calvino, Italo, Romanzi e racconti 1, Eds. Mario Barenghi - Bruno Falcetto, Milano, Mondadori, 1991.
Calvino, Italo,Romanzi e racconti 2, Eds. Mario Barenghi - Bruno Falcetto, Milano, Mondadori, 1994.
Calvino, Italo, Saggi 1945-1985, Ed. Mario Barenghi, Milano, Mondadori, 1995.
Calvino, Italo,Lettere 1940-1985, Ed. Luca Baranelli, Milano, Mondadori, 2000.
Calza, Gian Carlo, Stile Giappone, Torino, Einaudi, 2002.
Calza, Gian Carlo, Genji, il principe splendente, Milano, Mondadori, 2008.
Cases, Cesare, “Calvino e il ‘pathos della distanza’”, Patrie lettere, Torino, Einaudi, 1987: 55-63.
Maraini, Fosco, Ore giapponesi, Bari, Leonardo Da Vinci, 1962.
Menegazzo, Rossella, Giappone, Milano, Electa, 2007.
Mengaldo, Pier Vincenzo, “L’arco e le pietre”, La tradizione del Novecento. Da D’Annunzio a Montale, Milano, Feltrinelli, 1975: 406-426.
Mengaldo, Pier Vincenzo, “Aspetti della lingua di Calvino”, La tradizione del Novecento, Torino, Einaudi, 1991.
Mengaldo, Pier Vincenzo, “Fantasie del vuoto in Collezione di sabbia”, La tradizione del Novecento, Torino, Einaudi, 1991.
Munari, Bruno, “Come si vive in una casa giapponese”, Arte come mestiere, Bari, Laterza, 1995: 114-119.
Parise, Goffredo, L’eleganza è frigida, Milano, Adelphi, 2008.
Pierconti, J.K. Mauro, Carlo Scarpa e il Giappone, Milano, Electa, 2007.
Segre, Cesare, “Se una notte d’inverno un romanziere sognasse un aleph di dieci colori”, Teatro e romanzo. Due tipi di comunicazione letteraria, Torino, Einaudi, 1984.
Serra, Francesca, Calvino, Roma, Salerno editore, 2006.
Tanizaki, Junichiro, Libro d’ombra, Milano, Bompiani, 2007.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).