Tra sogno e realtà: Michail Bulgakov tra letteratura e cinema

  • Sara Tongiani Università di Torino
Parole chiave: A. Wajda, Pilato, Bulgakov, Master, Fiction, Potere, Interpretazione,

Abstract

The great masterpiece of Michail Bulgakov, Master i Margarita, represents an hypertext by which writers, literary critics and directors are still inspired. This paper focuses on the interconnection of languages and media characterizing the shift from the Bulgakov’s troubled page to the big-screen. In particular, the Wajda’s film (Pilatus und andere, 1972) and the Bortko’s tv-series (Master i Margarita, 2005) appear deeply different for both the character of hypertext of the reference novel and the historical and political context that the two authors point out.

Wajda complies with the Bulgakov’s point: both of them tell about the trial suffered by Jeshua through the Pilate’s experience. The interpretation of the Polish director is enriched by the frequent references to cultural, social and political conflicts of the last century Europe.

On the other hand, Bortko follows the Bulgakov’s novel page after page. The tv-series by Bortko becomes a kind of choral work in which the viewer can choose between the characters and different points of view.

Thus, Wajda interprets the Bulgakov work, while Bortko translates the words of the novel in artificial television images. 

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Sara Tongiani, Università di Torino

Sara Tongiani, dottoranda di ricerca in Letterature Comparate, Università di Torino. Si occupa di: cultural studies, letteratura e cultura russa, persistenza del mito nella modernità, critica genetica, media and visual studies. Pubblicazioni (selezione): Fra assurdo e atonalità. Le forze del male nel Doktor Faustus di T. Mann e nel Master i Margarita di M. Bulgakov, De Ferrari, Genova 2010; Nichilismo e incarnazione nel Pilatus di F. Dürrenmatt, in “Rivista di storia e letteratura religiosa”, vol. 45, n. 3, Olschki, Firenze 2009; Il mestiere di scrivere: C. Pavese. Appunti e spunti per una poetica del mito, in “Ore piccole. Rivista di letteratura e arte”, anno III, n. 11, Piacenza 2008.  

Riferimenti bibliografici

Aitken, Ian, European film theory and cinema. A critical introduction, Bloomington, Indiana University Press, 2001.

Astruc, Alexandre, “Naissance d’une nouvelle avant-garde: la caméra stylo”, L’Ecran Français 144 (1948).

Bulgakov, Michail, Il Maestro e Margherita, ed. it., Torino, Einaudi, 1996.

Carmagnola, Fulvio, Plot. Il tempo del raccontare nel cinema e nella letteratura, Roma, Meltemi, 2004.

Coates, Paul, The red and white, The cinema people’s poland, London, Wallflower, 2005.

Costa, Antonio, Immagine di una immagine, Torino, UTET, 1993.

Costa, Antonio, “Nel corpo dell’immagine, la parola: la citazione letteraria nel cinema”, Cinema e letteratura: percorsi di confine, Ed. Ivelise Perniola, Venezia, Marsilio, 2002: 33-48.

Curi, Giandomenico, Cenere e Diamanti. Il cinema di Andrzej Wajda, Roma, E/O, 1980.

Falkowska, Janina, Andrzej Wajda. History, politics and nostalgia in polish cinema, Oxford, UK and New York, Berghahn, 2007.

Giacci, Vittorio, Immagine immaginaria. Analisi e interpretazione del segno filmico, Roma, Città Nuova, 2006.

Haltof, Marek, Polish national cinema, Oxford, UK and New York, Berghahn, 2002.

Lallier, Christian, Pour une anthropologie filmeé des interactions socials, Paris, Éditions des archives contemporaines, 2009.

MacFadyen, David (Ed.), Russian television Today. Primetime drama and comedy, London, Routledge, 2007.

Milne, Lesley, Michail Bulgakov. A critical Biography, Cambridge and New York, Cambridge University Press, 2009.

Orr, John – Ostrowska, Elzbieta, The cinema of Andrzej Wajda. The art of irony and defiance, London, Wallflower Press, 2003.

Piretto, Gian Piero, Gli occhi di Stalin. La cultura visuale sovietica dell’era staliniana, Milano, Cortina, 2010.

Proffer, Ellendea, Bulgakov. Life and work, Ann Arbor, Ardis, 1984.

Rylkova, Galina, The archaeology of anxiety. The Russian silver age and its legacy, Pittsburgh, University of Pittsburgh Press, 2007.

Pubblicato
2011-05-30
Come citare
Tongiani, S. (2011). Tra sogno e realtà: Michail Bulgakov tra letteratura e cinema. Between, 1(1). https://doi.org/10.13125/2039-6597/179
Sezione
Scrittura e visione: passaggi di soglia