Facts, Politics, Creativity. Political Commitment in Contemporary Narrations Through Two Case Studies: Presente and Piove all’insù
Abstract
This paper deals with two distinct modalities of contemporary writings used as a means of civil and political engagement: "low-fictionality" and “fully novelistic” narrative forms. After a short theoretical analysis which, starting from Walter Benjamin, assessing the most recent perturbations in the narrative system, the paper looks at the collective diary “Presente” to show the way through which the strict factualness of this narration is increasingly questioned through the book, while a creative twist — i.e. an antirealistic sprouting, which causes the veridictive strategies of the diaristic forms as a means to describe reality to collapse. The second book here analysed is the novel “Piove all’insù”, of which this paper emphasizes the distance from other contemporary “historical” or “meta-historical” narrations, as well as “novels of remembrance” diffused in the last few years. At the same time the paper points out how at the very center of this novel is an utopian drive, strongly anti-factual, as a basis for political action. The conclusions insist on how both these forms, albeit so different from each other, do not consider social or political commitment feasible without using the figural force so typical of fiction.Downloads
References
Anselmi, Gian Mario, La saggezza della letteratura. Una nuova cronologia per la letteratura italiana, Bruno Mondadori, Milano 1998.
Antonello, Pierpaolo, “Di crisi in meglio. Realismo, impegno postmoderno e cinema politico nell’Italia degli anni Zero”, Italian Studies, 67, n. 2, 2012: 169-187.
Antonello, Pierpaolo - Mussgnug, Florian, Postmodern Impegno, Peter Lang, Bern 2009.
Barthes, Roland, Le degré zéro de l’écriture (1953), trad. it. Il grado zero della scrittura. Seguito da Nuovi saggi critici, Einaudi, Torino 1982
Barthes, Roland, L’écriture de l’événement (1968), trad. it. “La scrittura dell’evento”, Il brusio della lingua. Saggi critici IV, Id., Einaudi, Torino 1984: 161-166.
Barthes, Roland, Délibération (1979), trad. it “Riflessione”, Il brusio della lingua. Saggi critici IV, Id., Einaudi, Torino 1984: 369-382.
Becchelloni, Giovanni, La difficile identità dei giornalisti, in V. Castronovo e N. Tranfaglia (a cura di), La stampa italiana nell’età della TV, II ed., Laterza, Roma-Bari 2007: 639-668.
Bell, Daniel, The Coming of Postindustrial Society, Heinemann, London 1974.
Benjamin, Walter, Der Erzähler. Betrachtungen zum Werk nikolai Lesskovs (1936), trad. it. “Il narratore. Considerazioni sull’opera di Nikola Leskov”, Opere complete, vol. VI. 1934-1937, Id., Torino, Einaudi 2004: 320-342.
Bertoni, Federico, Realismo e letteratura. Una storia possibile, Einaudi, Torino 2007.
Brooks, Peter, Realist Vision, Yale UP, New Haven 2005.
Calabrese, Stefano - Rossi, Roberto - Uboldi, Sara – Villa Teresa - Zagaglia, Elena, “«Hot cognition»: come funziona il romanzo della globalizzazione”, Ticontre, I, 2 (2014): 123-145.
Colangelo, Stefano, “Il diario come forma”, Bollettino ‘900, 1 (2001), url http://www.boll900.it/numeri/2001-i/W-bol/Colangelo/Colangelo.html, consultato il 15 maggio 2015.
Cortellessa, Andrea (ed.), La terra della prosa. Narratori italiani degli anni Zero (1999-2014), L’Orma, Roma 2014.
Didier, Béatrice, Le journal intime, PUF, Paris 1976.
Dinoi, Marco, Lo sguardo e l’evento. I media, la memoria, il cinema, Le Lettere, Firenze 2008.
Doležel, Lubomir, Possible Worlds of Fiction and History, Johns Hopkins UP, Baltimore 2010.
Donnarumma, Raffaele, “Nuovi realismi e persistenze postmoderne”, Allegoria n.57, gennaio-giugno 2008: 26-54.
Donnarumma, Raffaele, “Storia, immaginario, letteratura: il terrorismo nella narrativa italiana (1969-2010)”, Per Romano Luperini, Ed. P. Cataldi, Palumbo, Palermo 2010.
Donnarumma, Raffaele, Ipermodernità. Dove va la narrativa contemporanea, Il Mulino, Bologna 2014.
Ellis, Bret Easton, Lunar Park (2005), trad. it. Lunar park, Einaudi, Torino 2005.
Empson, William, Seven Types of Ambiguity (1953), trad. it. Sette tipi di ambiguità, Einaudi, Torino 1965.
Erofeev, Viktor, Chorošij Stalin (2004), trad. it. Il buon Stalin, Einaudi, Torino 2005.
Esterházy, Peter, Harmonia Cœlestis (2000), trad. it. Harmonia Cœlestis, Feltrinelli, Milano 2002.
Esterházy, Peter, Javított Kiadás (2002), trad. it. L’edizione corretta di Harmonia Cœlestis Feltrinelli, Milano 2003.
Ferraris, Maurizio, Documentalità. Perché è necessario lasciare tracce, Laterza, Roma-Bari 2009.
Ferraris, Maurizio, Manifesto del nuovo realismo, Laterza, Roma-Bari 2012.
Fiorletta, Francesca, Recensione a G. Vasta et al., Presente, «Le reti di Dedalus», VIII, (estate) 2013.
Foley, Barbara, Telling the Truth: The Theory and Practice of Documentary Fiction, Cornell UP, Ithaca 1986.
Forno, Mauro, Informazione e potere. Storia del giornalismo italiano, Laterza, Roma-Bari 2012.
Gasparini, Philippe, Autofiction. Une aventure du langage, Seuil, Paris 2008.
Giglioli, Daniele, Senza trauma. Scrittura dell’estremo e narrativa del nuovo millennio, Quodlibet, Macerata 2011.
Godard, Henri, Le roman modes d’emploi, Gallimard, Paris 2006.
Greimas, Algirdas Julien, Observations Epistemologiques, ora in Id., Miti e figure, Esculapio, Bologna 1995: 132-45.
Guglielmi, Angelo, “Il presente irraccontabile”, L’Unità, 20 febbraio 2004: 23.
Hutcheon, Linda, A Poetics of Postmodernism. History, Theory, Fiction, Routeledge, New York-London 1988.
Jameson, Fredric, Archaeologies of the Future (2005), parziale trad. it. in Il desiderio chiamato Utopia, Milano, Feltrinelli 2012.
Janeczek, Helena, “Messico e Male. Su 2666 di Roberto Bolaño”, Avventure da non credere. Romanzo e formazione, Ed. W. Nardon, Editrice Università degli Studi di Trento, Trento 2013: 177-182.
LaCapra, Dominic, History, Politics, and the Novel, Cornell UP, Ithaca 1987.
Lavagetto, Mario, Lavorare con piccoli indizi, Bollati Boringhieri, Torino 2003.
Lejeune, Philippe, Signes de la vie. Le pacte autobiographique 2, Seuil, Paris 2005.
Lejeune, Philippe, La journal comme antifiction, «Poétique» 149 (février 2007): 3-14.
Lukács, György, Saggi sul realismo (1946), Einaudi, Torino 1953.
Lukács, György, Estetica, 2 voll. Einaudi, Torino 1970.
Mandel, Naomi, “Fact, Fiction, Fidelity in Jonathan Safran Foer’s Novels”, Novel. A Forum on Fiction, 45 (2012: 238-256.
Marks, Jim, “The Ongoing Neikos: Thersites, Odysseus, and Achilles”, The American Journal of Philology, 126, 1 (Spring 2005): 1-31.
Mazzarella, Arturo, Politiche dell’irrealtà. Scritture e visioni tra Gomorra e Abu Grahib, Bollati Boringhieri, Torino 2011.
Mazzoni, Guido, Sulla poesia moderna, Il Mulino, Bologna 2004.
Mazzoni, Guido, Teoria del romanzo, Il Mulino, Bologna 2011.
McGlew, James F., “Royal Power and the Achaean Assembly”, Classical Antiquity, 8, 1989: 283-295.
Monteleone, Franco, Storia della radio e della televisione in Italia, Marsilio, Venezia 1992.
Muraldi, Paolo, Storia del giornalismo italiano, Il Mulino, Bologna 1996.
Nothomb, Amélie, Stupeur et tremblements, Albin Michel, Paris 1999.
Palumbo Mosca, Raffaello, “Narrazioni spurie. Letteratura della realtà nell’Italia contemporanea”, MLN, 126, 2011: 200-223.
Paolin, Demetrio, Una tragedia negata. Il racconto degli anni di piombo nella narrativa italiana, Vibrisselibri, 2006.
Pavel, Thomas, Fictional Worlds (1986), trad. it. Mondi d’invenzione, Einaudi, Torino 1992.
Perissinotto, Alessandro, La società dell’indagine, Bompiani, Milano 2008.
Postlethwaite, Norman, “Thersites in the 'Iliad'”, Greece & Rome, XXXV, 2, 1988: 123-136.
Powers, Kevin, The Yellow Birds (2012), trad. it., Yellow birds, Einaudi, Torino 2012.
Rastello, Luca, Piove all’insù, Bollati Boringhieri, Torino 2006.
Roth, Philip, The Facts. A Novelist’s Autobiography (1988), trad. it. I fatti. Autobiografia di un romanziere, Einaudi, Torino 2013.
Roth, Philip, Operation Shylock. A Confession (1991), trad. it. Operazione Shylock, Einaudi, Torino 1994.
Sanford, Anthony J. - Emmott, Catherine, Mind, Brain and Narrative, Cambridge UP, Cambridge 2012.
Scrivano, Fabrizio, Diario e narrazione, Quodlibet, Macerata 2014.
Shields, David, Reality Hunger: A Manifesto (2010), trad. it. Fame di realtà. Un manifesto, Fazi, Roma 2010.
Siti, Walter, Scuola di nudo, Einaudi, Torino 1994.
Siti, Walter, Troppi paradisi, Einaudi, Torino 2006.
Smart, Robert A., The Nonfiction Novel, UP of America, Lanham 1985.
Stephanson, Anders - Jameson, Fredric, “Regarding Postmodernism: An Interview with Fredric Jameson”, Social Text, 17 (1987): 29-54, ora in F. Jameson - J. Buchanan, Jameson on Jameson. Conversations on Cultural Materialism, Durham, Duke UP 2007: 44-73.
Spinazzola, Vittorio (ed.), Tirature ’04, Il Saggiatore, Milano 2004.
Spinazzola, Vittorio, L’egemonia del romanzo. La narrativa italiana nel secondo Novecento, Il Saggiatore, Milano 2007.
Spinazzola, Vittorio, “La riscoperta dell’Italia”, Tirature ’10, Ed. V. Spinazzola, Il Saggiatore, Milano 2010: 10-1.
Tirinanzi De Medici, Carlo, “Prova evidenza verità. Sull’emergenza delle «cose»”, Nuova Prosa, 53/54 (2010): 195-228.
Tirinanzi De Medici, Carlo, Il vero e il convenzionale, Utet, Torino 2012.
Vasta, Giorgio, “Il diario in pubblico di quattro scrittori”, Diario in circolo, 26 gennaio 2011, Url: http://diarioincircolo.wordpress.com/2011/01/26/il-diario-in-pubblico-di-quattro-scrittori/, consultato il 5 maggio 2015.
Vasta, Giorgio – Bajani, Andrea, Murgia, Michela – Nori, Paolo, Presente, Einaudi, Torino 2012.
Vermandere, Dieter – Jansen, Monica - Lanslots, Inge, Noir de noir. Un’indagine pluridisciplinare, Peter Lang, Bruxelles 2010.
Viart, Dominique - Vercier, Bruno, La littérature française au présent, 2me éd., Bordas, Paris 2004.
Vitello, Gabriele, L’album di famiglia. Gli anni di piombo nella narrativa italiana, Transeuropa, Massa 2013.
Wellek, René - Warren, Austin, Theory of Literature (19493), trad. it. Teoria della letteratura, Il Mulino, Bologna 2002.
Zinato, Emanuele, Letteratura come storiografia? Mappe e figure della mutazione italiana, Quodlibet, Macerata 2015.
Žižek, Slavoj, Event (2014), trad. it. Evento, Utet, Torino 2014.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).