Talking to the Seventies. Two examples of renegotiation of historical memory in Stefano Tassinari and Jonathan Coe
Abstract
The decade of the Seventies is a period characterised all around Europe by workers protest, terrorist violence, and the profound crisis of economics and politics. Frequently, mainstream narratives about these years provide a bleak representation of this period, underestimating the cultural achievements of the decade and the conquests within the field of civil rights. With L'amore degli insorti and The Rotters' Club, Stefano Tassinari and Jonathan Coe deal with the Seventies in a unique way, linking their reflections on that period to its consequences in the present. After some theoretical considerations on the concept of violence, this essay will discuss the narrative structure of the two novels, demonstrating how their peculiar structures are capable of providing us a vivid representation of the Seventies. Moreover, discussing the choice of the protagonists of the novels, thanks to the Bachtinian ideas about authorship and characters, this essay will focus on the capacity of these two novels of enlarging the debate on the Seventies, giving voice to unusual and silenced protagonists of that decade.
Downloads
References
Adorno, Theodor Wiesengrund, "Impegno", Note per la letteratura 1961-1968, Torino, Einaudi, 1979: 89-110.
Arendt, Hannah, Le origini del totalitarismo, Torino, Edizioni di Comunità, 1999.
Asor Rosa, Alberto, Le due società. Ipotesi sulla crisi italiana, Torino, Einaudi, 1977.
Bachtin, Michail, "L'autore e l'eroe nell'attività estetica", L'autore e l'eroe. Teoria letteraria e scienze umane, Torino, Einaudi, 1988: 5-187.
Clarke, John - Hall, Stuart - Jefferson, Tony - Roberts, Brian, “Subcultures, Cultures and Class”, Resistance Through Rituals. Youth Subcultures in Post-War Britain, Eds. Stuart Hall - Tony Jefferson, London, Routledge, 1998: 9-74.
Coe, Jonathan, The Rotters' Club (2001), London, Penguin, 2008a.
Coe, Jonathan, The Closed Circle (2004), London, Penguin, 2008b.
Crainz, Guido, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni Ottanta, Roma, Donzelli, 2013.
Darnton, Robert, Il grande massacro dei gatti e altri episodi della storia culturale francese, Milano, Adelphi, 1988.
Derrida, Jacques, Perdonare. L'imperdonabile e l'imprescrittibile, Milano, Cortina, 2004.
Domenichelli, Mario, Lo scriba e l'oblio. Letteratura e storia: teoria e critica delle rappresentazioni nell'epoca borghese, Pisa, ETS, 2011.
Foucault, Michel, "Nietzsche, la genealogia, la storia", Microfisica del potere. Interventi politici, Torino, Einaudi, 1982: 29-54.
Foucault, Michel, Mal fare, dir vero. Funzione della confessione nella giustizia. Corso di Lovanio 1981, Torino, Einaudi, 2013.
Gadamer, Hans-Georg, Verità e metodo, Milano, Bompiani, 2004.
Ginzburg, Carlo, Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio del '500, Torino, Einaudi, 1976.
Masulli, Ignazio, "Gli aspetti economico-sociali della crisi degli anni Settanta e le trasformazioni successive", Gli anni Settanta. Tra crisi mondiale e movimenti collettivi, Eds. Chiara Cretella - Alberto De Bernardi - Valerio Romitelli, Bologna, Archetipo, 2009: 3-23.
Mullin, Chris, Error of Judgement: The Truth About the Birmingham Bombings, Dublin, Poolbeg, 1997.
O'Leary, Alan, Tragedia all'italiana. Cinema e terrorismo tra Moro e memoria, Tissi, Angelica, 2007.
Ricoeur, Paul, La metafora viva. Dalla retorica alla poetica: per un linguaggio di rivelazione, Milano, Jaca Book, 1981.
Rushdie, Salman, "Outside the Whale", Imaginary Homelands. Essays and Criticism 1981-1991, London, Granta, 1991: 87-101.
Serra, Achille, Poliziotto senza pistola. A Milano negli anni di piombo e della malavita organizzata, Milano, Bompiani, 2006.
Tassinari, Stefano, L'amore degli insorti, Milano, Tropea, 2005.
Walker, Clive, The Prevention of Terrorism in British Law, Manchester, Manchester University Press, 1986.
Žižek, Slavoj, La violenza invisibile, Milano, Rizzoli, 2007.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).