Separate Writings: Textual Autocensorship and Visual Imposition of Bondage in Dino Buzzati's Works

  • Antonio Lunardi University College Cork
Keywords: Censorship, Buzzati, Bondage, Visual Literature, Sadomasochism

Abstract

The last period of Dino Buzzati's literary production (1960-1971) offers topics and stylistic forms that significantly diverge from the author's persona as prematurely proposed by criticism. Buzzati's prose here includes erotic and sensuous themes, while the author adds some visual elements that become increasingly pivotal in their experimentalism. 

This twist on contents and forms reaches is apex in some images of bondage proposed in Buzzati's "opere doppie" (Coglitore):  Le storie dipintePoema a fumetti e I miracoli di Val Morel. The drawings in the books are frequently explicit, but bondage is never present in the text, where nothing but distant allusions to it can be found.

Moving from Gius Gargiulo's work on the topic, this study interrogates this feature of the works going beyond the level of autocensorship. I will propose to read Buzzati's formal choice through the concepts of aesthetism and suspension that Gilles Deleuze recognizes as peculiar of masochism in his study on Leopold von Sacher-Masoch Masochism: Coldness and Cruelty.

Buzzati's works are therefore contextualized in literary and cinematographic Italian production between 1965 and 1975, with reference to Gianni Celati's Il chiodo in testa and Liliana Cavani's Il portiere di notte. I therefore compare the aesthetic function of bondage in Buzzati's paintings to the narrative function of the masochistic scene in Pier Vittorio Tondelli's Camere Separate.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Lunardi, University College Cork

Dottorando e Assistent Lecturer presso 

Department of Italian Studies, O' Rahilly Building, UCC

College Road

Cork, Co. Cork, Ireland

References

Buia, Elena, Verso casa: viaggio nella narrativa di Pier Vittorio Tondelli, Ravenna, Fernandel, 1999.

Bazzocchi, Marco Antonio, Corpi che parlano: il nudo nella letteratura italiana del Novecento, Milano, Mondadori, 2005.

Buzzati, Dino, Le storie dipinte, Milano, Mondadori, 2013.

Id., Il grande ritratto, Milano, Mondadori, 1960.

Id., I miracoli di Val Morel, Milano, Mondadori, 2012.

Id., Opere scelte, Milano, Mondadori, 1998.

Id., Poema a fumetti, Milano, Mondadori, 2014.

Id., ‘Dino Buzzati a proposito di Poema a Fumetti’, Corriere della Sera, 8 febbraio 1970.

Calvino, Italo, Lezioni americane – Sei proposte per il terzo millennio, Milano, Mondadori, 1993.

Celati, Gianni – Gajani, Carlo, Il chiodo in testa, Macerata, Nuova Foglio, 1974.

Coglitore, Roberta, Storie dipinte: gli ex voto di Dino Buzzati, Palermo, ed. di passaggio, 2012.

Deleuze, Gilles, Présentation de Sacher-Masoch. Le froid et le cruel (1967), trad. it. Il freddo e il crudele, Milano, SE, 2007.

Duncan, Derek, Reading and writing Italian homosexuality: a case of possible difference, Burlington, VT, Ashgate, 2006.

Freud, Siegmund, Jenseits des Lustprinzips (1920), trad.Al di là del principio di piacere, Torino, Bollati Boringhieri, 1986.

Gargiulo, Gius, “«C’eravamo tanto legati»: dark side e iconismo delle pop- streghe tra Betty Page e «Poema a fumetti»”, Poema a fumetti di Dino Buzzati nella cultura degli anni ’60 tra fumetto, fotografia e arti visive, Ed. Nella Giannetto, Milano, Mondadori, 2005: 59-73.

Giannetto, Nella, Il sudario delle caligini. Significati e fortune dell’opera buzzatiana, Firenze, Olschki, 1996.

Iacoli, Giulio, ‘Lo stigma del genere. La scena della malattia in Hervé Guibert e Pier Vittorio Tondelli’, Poetiche, 3 (2003): 395-424.

Krafft-Ebing, Richard von, Psychopathia Sexualis - with Especial Reference to Contrary Sexual Instinct - a Medico-legal Study, Philadelphia, PA e Londra, F.A. Davis, 1892.

Montanelli, Indro, ‘L’ultimo Buzzati’, Corriere della sera, 15 novembre 1969.

Radius, Enrico, “Leggendo i suoi quadri”, Buzzati pittore, Ed. Raffaele De Grada, Milano, Mondadori, 1991: 18-104.

Roda, Roberto, “Nel labirinto di “Poema a fumetti”: un gioco interattivo ante litteram”, Buzzati 1969: il laboratorio di “Poema a fumetti”, Ed. Mariateresa Ferrari, Milano, Mazzotta, 2002: 29-36.

Schwarz, Angelo, ‘Eros e fotografia negli anni Sessanta e «Poema a fumetti»’, Poema a fumetti di Dino Buzzati nella cultura degli anni ’60 tra fumetto, fotografia e arti visive, Ed. Nella Giannetto, Milano, Mondadori, 2005: 45-58.

Tondelli, Pier Vittorio, Opere, Milano, Bompiani, 2000.

Zucco, Maria Eugenia, “Fonti iconografiche della pittura di Dino Buzzati”, Studi buzzatiani, 2 (1997): 34-71.

Published
2015-05-12
How to Cite
Lunardi, A. (2015). Separate Writings: Textual Autocensorship and Visual Imposition of Bondage in Dino Buzzati’s Works. Between, 5(9). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1416