Mediamorphosis of the popular novel: from the Feuilleton to the TV Serial
Abstract
In 1964, in Apocalittici e integrati, Umberto Eco stated that if the mistake of the apologists of mass culture was to believe that the multiplication of the industrial products was good in and of itself, on the contrary, the mistake of the apocalyptic-aristocratic disdainer of mass culture was to think that mass culture was radically poor, because of its very nature of “industrial reality”, as if culture could be produced outside the industrial conditioning. In a perspective that considers the historical evolution of the media, i.e. containing and forming the expression of the imagination, the goal is to reflect here on an analogy–one already observed and discussed in literature–between the narrative forms of the nineteenth century’s novel and contemporary TV series.
Without trying to entirely define the relationship between the different forms of the literary and the audiovisual, in my essay I will tackle the transformations of the popular novel across different moments and media, using Eugene Sue's novel Les Mystères de Paris and the TV serial Lost (J.J. Abrams, D. Lindelof, J. Lieber, C. Cuse) as case studies.
Downloads
References
AA.VV., Entretiens sur la paralittérature (1970), trad. it. La paraletteratura. Il melodramma, il romanzo popolare, il fotoromanzo, il romanzo poliziesco, il fumetto, Napoli, Liguori, 1977.
Abruzzese, Alberto, “Il nuovo immaginario. Premessa”, Letteratura italiana. Storia e geografia 3: L’età contemporanea, Einaudi, Torino, 1989: 1170- 1172.
Allen, R.C., To be continued...: soap operas around the world, London - New York, Routledge, 1995.
Altman, Rick, Film/genere, intr. di F. Casetti e R. Eugeni, Milano, V&P università, 2004.Barthes, Roland, S/Z (1970), Torino, Einaudi, 1973.
Id., “Maschile, femminile, neutro” (1970), Nuovi argomenti, Milano, luglio-dicembre 1974.
Bianchini, Angela, La luce a gas e il feuilleton: due invenzioni dell’Ottocento, Napoli, Liguori, 1988.
Bertoni, Clotilde, Letteratura e giornalismo, Roma, Carocci, 2009.
Bertoni, Clotilde – Fusillo, Massimo, “Tematica romanzesca o topoi letterari di lunga durata?”, Il romanzo. Temi, luoghi, eroi, Ed. Franco Moretti, Torino, Einaudi, 2003, Vol. IV.
Bisoni, Claudio – Innocenti, Veronica, Media Mutations. Gli ecosistemi narrativi nello scenario mediale contemporaneo. Spazi, modelli, usi sociali, Modena, Mucchi, 2013.
Bisoni, C. – Innocenti, V. – Pescatore, G., “Il concetto di ecosistema e i media studies: un'introduzione”, in Bisoni – Innocenti 2013.
Blanchot, Maurice, L’infinito intrattenimento, Torino, Einaudi, 1977.
Bolter, J.D. – Grusin, R., Remediation: competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi Milano, Guerini, 2002.
Bory, J.L, Eugène Sue. Le roi du roman populaire, Paris, Hachette, 1962.
Brooks, Peter, The Melodramatic Imagination (1976), trad. it. L’immaginazione melodrammatica, Parma, Pratiche, 1986.
Id. Reading the Plot (1984), Trame. Intenzionalità e progetto nel discorso narrativo, Torino, Einaudi, 1995.
Id., “Il marchio della bestia. Prostituzione, narrazione, romanzi a puntate”, in Brooks 1995.
Calabrese, Omar, “I replicanti”, in Casetti 1984.
Carini, Stefania, Il testo espanso. Il telefilm nell’età della convergenza, Pref. di Aldo Grasso, Milano, V&P, 2009.
Cardini, Daniela, La lunga serialità televisiva. Origini e modelli, Milano, Carocci, 2004.Casetti, F. (ed.), L’immagine al plurale. Serialità e ripetizione nel cinema e nella televisione, Venezia, Marsilio, 1984.
Castells, M., Communication Power (2009), trad. it. Comunicazione e potere, Milano, Bocconi 2009.
Ceserani, Remo, Raccontare il postmoderno, Torino, Bollati Boringhieri, 1997.
Id. Guida allo studio della letteratura, Roma, Laterza, 1999.
Chatman, Seymour, Storia e discorso: La struttura narrativa nel romanzo e nel film (1978), Milano, Il Saggiatore, 2003.
Couegnas, D., Dalla Bibliothèque bleue a James Bond: mutamento e continuità nell’industria della narrativa”, in Moretti 2002.
Dellonte, C. – Glaviano, G., Lost e i suoi segreti, Roma, Dino Audino Editore, 2007.
De Balzac, Honoré, La vieille fille (1836), trad. it. La signorina Cormon, Ed. P. Pellini, Palermo, Sellerio, 2015.
Dickens, Charles, The Pickwick Papers (1836), trad. it. Il circolo Pickwick, Milano, Mondadori, 2012.
Id., Great Expectations (1860-61), trad. it. Grandi speranze, Torino, Einaudi, 1998.
Id., Our mutual friend (1865), trad. it. Il nostro comune amico, Ed. C. Pagetti, Torino, Einaudi, 2002.
Dionne, Ugo, La voie aux chapitres: poétique de la disposition romanesque, Paris, Editions du Seuil, 2008.
Eco, Umberto, “Il caso e l’intreccio”, Opera aperta (1962), Milano, Bompiani, 2006.
Id., Il Superuomo di massa: studi sul romanzo popolare, Cooperativa scrittori, 1976.
Id. “Tipologia della ripetizione”, in Casetti 1984.
Id. Apocalittici e integrati. Comunicazioni di massa e teorie della cultura di massa (1964), Milano, Bompiani, 1997.
Id., “Invenzione narrativa e tecniche del discorso. Tra romanzo e Fiction TV”, Ed. G. Grignaffini, M.P. Pozzato, Mondi seriali, RTI-Reti Televisive It., 2008.
Eco, Umberto – Sughi, Cesare (ed.), Cent'anni dopo: il ritorno dell'intreccio, Milano, Bompiani, 1971.
Edgerton, G. R. (ed.), Mad men: dream come true TV, London – New York, Tauris, 2011.
Elsaesser, Thomas, “Serialità e circostanze produttive. Alcune considerazioni sull’economico e il testuale nel cinema e nella televisione”, in Casetti 1984.
Fidler, Roger, Mediamorfosi. Comprendere i nuovi media (1997), Ed. R. Andò e A. Marinelli, Milano, Guerini, 2000.
Giovannetti, Paolo, Il racconto: letteratura, cinema, televisione, Roma, Carocci, 2012.
Gramsci, Antonio, Letteratura e vita nazionale, Editori riuniti, 1971.
Gray, Jonathan – Mittell, Jason, “Speculation on spoilers: Lost fandom, narrative consumption and rethinking textuality”, Participations iv/1, disponibile online, http://www.participations.org/Volume%204/Issue%201/4_01_graymittell.htm(ultimo accesso 20/11/2014).
Grasso, Aldo, Buona maestra: perché i telefilm sono diventati più importanti del cinema e dei libri, Milano, Mondadori, 2007.
Grignaffini, Giorgio, “I meccanismi della serialità“, in Pozzato – Grignaffini 2008.
Hayward, Jennifer, Consuming Pleasures: Active Audiences and Serial Fictions from Dickens to Soap Opera, Lexington, KY, University of Kentucky Press, 1997.
Hutcheon, Linda, A Poetics of Postmodernism. History, Theory, Fiction, Routledge, London, 1988.
Innocenti, V. – Pescatore, G., Le nuove forme della serialità televisiva. Storia, linguaggio e temi, Bologna, Archetipolibri, 2008.
Hills, Matt, Fan Cultures, Routledge, London-New York, 2002.
Marx, Karl, Die heilige Familie (1845), trad. it. La sacra famiglia, Roma, Editori Riuniti, 1986.
McCabe J., Akass, K., Quality TV: Contemporary American Television and Beyond (Reading Contemporary Television), New York, I.B. Tauris & Co., 2007.
Moretti, Franco (ed.), Il romanzo. Cultura del romanzo, Torino, Einaudi, 2002, Vol. I.
Id. (ed.), Il romanzo. Le forme, Torino, Einaudi, 2002, Vol. II.
Id. (ed.), Il romanzo. Temi, luoghi, eroi, Torino, Einaudi, 2003, Vol. IV.
Pearson, Roberta (ed.), Reading Lost, London, Tauris, 2008.
Id., “Chain of Events: Regimes of Evaluation and LOST’s Construction of the Televisual Character” (2008b), in Pearson 2008.
Pellini, Pierluigi, “Miti e termiti, ovvero, come una zitella grassa e sciocca possa incarnare la modernità”, in de Balzac 2015.
Petronio, Giuseppe (ed.), Letteratura di massa, letteratura di consumo. Guida storica e critica, Roma-Bari, Laterza, 1979.
Pozzato, M.P – Grignaffini, G. (Ed.), Mondi seriali, RTI – Reti Televisive It., 2008.
Praloran, Marco, “Il tempo nel romanzo”, in Moretti 2002.
Queffélec, Lise, Le roman-feuilleton français au XIX siècle, Paris, PUF, 1989.
Ragone, Giovanni, Introduzione alla sociologia della letteratura. La tradizione, i testi, le nuove teorie, Napoli, Liguori, 1996.
Regazzoni, Simone, La filosofia di Lost, Milano, Ponte alle Grazie, 2009.
Ryan, M.L., Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology, University of Nebraska press, 2014.
Rossini, Gianluigi, “La serie classica: istituzioni televisive e forme narrative”, in questo volume (2014).
Sue, Eugène, Le Mystères de Paris (1842-43), Pres. Jean-Louis Bory, Jean-Jacques Pauvert editeur, 1963, trad. it. I misteri di Parigi, intr. di Umberto Eco, Milano, Rizzoli, 2011.
Sorlin, Pierre, “Fanno le case tutte uguali. Riflessioni sulla serialità quotidiana”, in Casetti 1984.
Todorov, Tzvetan, La letteratura fantastica (1970), Milano, Garzanti, 1981.
Tortel, Jean, “Il romanzo popolare”, in Eco – Sughi 1971.
Tortonese, Paolo, “I misteri di Parigi”, in Moretti 2002.
Williams, Raymond, Television: Technology and Cultural Form, London, Routledge, 1990.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).