Niente di nuovo sul fronte orientale? Semiosi e struttura profonda del confine triestino. Response a Ivan Verč
Abstract
The article deals with Trieste as centre of the troubled eastern Italian border. Ivan Verč claims that Trieste’s border area has been "not semiotized" by Italian culture: the complexity of what lays beyond being reduced to a generic Slavic East. This hypothesis is interpreted on the one hand on the background of Trieste’s history in the 19th and 20th century. On the other hand it is reconsidered through the reflections of the Triestine psychoanalyst Paolo Fonda: the absence of conscious semiosis is the product of intense fears and desires that pervade the construction of ethnic identities in Trieste. Fonda’s exhortation to a more balanced depressive position (Melanie Klein) recalls the pleading of other intellectuals (e.g. Verč) for a not naïf but dynamic concept of cultural dialogue.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Ara, Angelo – Magris, Claudio, Trieste. Un’identità di frontiera, Torino, Einaudi, 2007.
Ballinger, Pamela, “Imperial Nostalgia: Mythologizing Habsburg Trieste”, Journal of Modern Italian Studies, 1.8 (2003): 84-101.
Fonda, Paolo, “Das Unheimliche als inneres Fremdes”, Das Unheimliche in der Geschichte. Die Foibe. Beiträge zur Psychopathologie historischer Rezeption, Eds. Luisa Accati - Renate Cogoy, Berlin, Trafo, 2007: 105-139.
Laplanche, Jean – Pontalis, Jean-Bertrand, Vocabulaire de la psychanalyse, Paris, Presses Universitaires de France, 1967, trad. it. Enciclopedia della psicoanalisi, Roma-Bari, Laterza, 2007.
Morris, Jan, Trieste and the Meaning of Nowhere, London, Faber and Faber, 2002, trad. it. Trieste, o Del nessun luogo, Milano, Il Saggiatore, 2003.
Negrelli, Giorgio, “Trieste nel mito”, Il Friuli-Venezia Giulia, Eds. Roberto Finzi - Claudio Magris - Giovanni Miccoli, Torino, Einaudi, 2002: 1337-1370, II.
Pellegrini, Ernestina, La Trieste di carta, Bergamo, Lubrina, 1987.
Informazioni sul copyright
Questa licenza permette a terzi di riprodurre, distribuire, comunicare al pubblico, esporre in pubblico, rappresentare, eseguire, recitare e modificare quest'opera, purché vengano citati l'autore e la rivista. Questa è la più ampia tra le licenze Creative Commons, rispetto alle libertà concesse a terzi sulle opere licenziate sotto Attribuzione.