The Autobiographical Photo-textual Devices. Rhetorics and Truth
Abstract
The case of autobiographical photo-texts is to be analyzed, first of all, as an autobiographical writing that feels the need to express by other means; secondly, as a specific rhetoric practice that chooses the image, next to the word, as a further persuasive force; finally, as a very special case of icono-texts, which uses some variety of the connection between the verbal and the visual.
It is not only a matter of analyzing how it works the cooperation between photographs and autobiographical writing, that is, through which connectors – frames, white space, overlays and captions –, but also of understanding what are the functions of the photographs in relation to literature. This is in order to understand what truth is affirmed in the examples chosen: Franca Valeri, Grégoire Bouillier, Roland Barthes, Winfried G. Sebald, Lalla Romano, Jovanotti, Edward Said, Azar Nafisi, Vladimir Nabokov, André Breton, Hannah Höch, Annie Ernaux.
Do photographs expose, confirm, add or resist the truth expressed by the literary side? And if narrative expresses the truth and the resistance to the truth of the author himself, what does the photo resist to, while showing?
Downloads
References
Albertazzi, Silvia, Il nulla, quasi. Foto di famiglia e istantanee amatoriali nella letteratura contemporanea, Firenze, Le Lettere, 2010.
Anglani, Bartolo (ed.), Teorie moderne dell’autobiografia, Bari, Graphis, 1996.
Arendt, Hannah, The Human Condition (1958), trad. it. Vita activa. La condizione umana, Milano, Bomipani, 1989.
Barthes, Roland, La chambre claire. Note sur la photographie, Paris, Gallimard, 1980, trad. it. La camera chiara. Nota sulla fotografia, Torino, Einaudi, 1980.
Barthes, Roland, Roland Barthes par Roland Barthes, Paris, Seuil, 1975, trad. it. Barthes di Roland Barthes, Torino, Einaudi, 1980.
Battistini, Andrea, Lo specchio di Dedalo. Autobiografia e biografia, Bologna, Il Mulino, 1990.
Benjamin, Walter, Angelus Novus. Saggi e frammenti, Torino, Einaudi, 1962.
Boldrini, Lucia, Autobiographies of Others. Historical Subjects and Literary Fiction, London, Routledge, 2012.
Breton, André, Nadja, Paris, Gallimard, 1963, trad. it. Nadja, Torino, Einaudi, 1972.
Bouillier, Grégoire, Rapport sur moi, Paris, Allia, 2002, trad. it. Rapporto su me stesso. Racconto di un’infanzia infelice, Milano, ISBN edizioni, 2009.
Cavarero, Adriana, Tu che mi guardi, tu che mi racconti. Filosofia della narrazione, Milano, Feltrinelli, 1997.
Ceserani, Remo, L’occhio della Medusa. Fotografia e letteratura, Torino, Bollati Boringhieri, 2011.
Cometa, Michele, “Fototesti. Per una tipologia dell’iconotesto in letteratura”, Eds. Vincenza Del Marcio – Isabella Pezzini, La fotografia. Oggetto teorico e pratica sociale, Roma, Edizioni Nuova Cultura, 2011: 63-101.
Ernaux, Annie, Écrire la vie, Paris, Gallimard, 2011.
Esposito, Roberto, Terza persona. Politica della vita e filosofia dell’impersonale, Torino, Einaudi, 2007.
Foucault, Michel, Technologies of the Self: A Seminar with Michel Foucault, Amherst, The University of Massachusetts Press, 1988, trad. it. Tecnologie del sé, Torino, Bollati Boringhieri, 1992.
Genette, Gérard, Figures III, Paris, Seuil, 1972, trad. it. Figure III. Discorso del racconto, Torino, Einaudi, 1976.
Genette, Gérard, Fiction et diction, Paris, Seuil, 1991, trad. it. Finzione e dizione, Parma, Pratiche, 1994.
Genette, Gérard, Figures IV, Paris, Seuil, 1999.
Guasch, Anna Maria, Autobiografías visuales. Del archivio al índice, Madrid, Siruela, 2009.
Gusdorf, Georges, La découverte de soi, Paris, PUF, 1948.
Groupe μ, Traité du sign visuel. Pour une réthorique de l’image, Paris, Seuil, 1992, trad. it. Gruppo μ, Trattato del segno visivo. Per una retorica dell’immagine, Milano, Bruno Mondadori, 2007.
Höch, Hannah, Album, Hatjie Cantz, 2004.
Jovanotti, Gratitude, Torino, Einaudi, 2013.
Lejeune, Philppe, Le pacte autobiographique, Paris, Seuil, 1975, trad. it. Il patto autobiografico, Bologna, Il Mulino, 1986.
Lejeune, Philppe, Signes de vie.Le pacte autobiographique 2, Paris, Seuil, 2005.
Marin Louis, “R.B. di R. B. o l’autobiografia al neutro”, Roland Barthes, Riga n. 30, Eds. Marco Consolini – Gianfranco Marrone, 2010: 208-215.
Mathieu-Castellani, Gisèle, La scène judiciaire de l'autobiographie, Paris, PUF, 1996.
Mitchell, W. J. Tom, Pictorial turn. Saggi di cultura visuale, Palermo, :duepunti edizioni, 2008.
Mortara Garavelli, Bice, Manuale di retorica, Milano, Bompiani, 1988.
Nabokov, Vladimir, Speak, Memory. An autobiography revisited, New York, G. P. Putnam’s Sons, 1966, trad. it. Parla, ricordo. Un’autobiografia rivisitata, Milano, Adelphi, 2010.
Nafisi, Azar, Things I’ve Been Silent About. Memories of a Prodigal Daughter, New York, Random House, 2008, trad. it. Le cose che non ho detto, Milano, Adelphi, 2009.
O’Relly, Sally, Il corpo nell’arte contemporanea, Torino, Einaudi, 2011.
Romano, Lalla, Lettura di un’immagine, Torino, Einaudi, 1975.
Romano, Lalla, Romanzo con figure, Torino, Einaudi, 1986.
Romano, Lalla, Nuovo romanzo con figure, Torino, Einaudi, 1997.
Ricoeur, Paul, Soi même comme un autre, Paris, Seuil, 1990, trad. it. Sé come altro, Milano, Jaca Books, 2005.
Said, Edward, Out of place, London, Granta Books, 1999, trad. it. Sempre nel posto sbagliato. Autobiografia, Milano, Feltrinelli, 2009.
Sebald, Winfried G., Schwindel. Gefühle, Frankfurt am Main, Eichborn, 1995, trad. it. Vertigini, Milano, Adelphi, 2003.
Tassi, Ivan, Storie dell’io. Aspetti e teorie dell’autobiografia, Roma-Bari, Laterza, 2007.
Valeri, Franca, Bugiarda no, reticente, Torino, Einaudi, 2010.
Villa, Federica (ed.), Vite impersonali. Autoritrattistica e medialità, Cosenza, Pellegrini editore, 2012.
Violi, Patrizia, “Narrazioni del sé tra autobiografia e testimonianza”, Finzioni autobiografiche, ed. Elena Giliberti, Urbino, Quattroventi, 2009: 201-217.
Zambrano, María, La Confesión: Género literario, Ediciones Siruela, 1995, trad. it. La confessione come genere letterario, Milano, Bruno Mondadori, 1997.
Zuccarino, Giuseppe, “Lezioni di scrittura”, Roland Barthes, Riga n. 30, Eds. Marco Consolini – Gianfranco Marrone, 2010: 240-250.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).