Street art, spaces and visual rhetoric
Abstract
Street-art is a widespread urban phenomenon characterised by several different styles and concepts. This essay will introduce few artistic works, analysing the rhetoric strategies used. Artists create unpredictable narratives catching the audiences’ attention through various regimes of visibility and some figures of speech, such as hyperbole, apostrophe, and camouflage. Therefore, the relationship between street artworks and the audience can trigger a discourse of challenge, conflict or complicity showed by the practice of rewriting or deleting of urban art that we will study.
Downloads
References
Barthes, Roland, “Sémiologie et urbanisme”, 1967, ora in L’aventure sémiologique, Paris, Seuil, 1985, trad it. L’avventura semiologica, Torino, Einaudi, 1991.
Id., L'obvie et l'obtus. Essaies critiques III, Paris, Seuil 1982, trad.it. L'ovvio e l'ottuso, Torino, Einaudi 1985/2001.
Id., Le plaisir du texte, in Oeuvres Complètes: Tome II 1966-75, Paris, Seuil, 1994, trad. it. Vaziazioni sulla scrittura, Genova, Graphos, 1996.
Bastide, Françoise, Una notte con Saturno. Scritti semiotici sul discorso scientifico, Roma, Meltemi, 2001.
Bellavita, Andrea, “(In)contro lo spazio. L’installazione di arte contemporanea nel tessuto urbano”, Riscrivere lo spazio, E/C, Serie Speciale 2 (2008): 49-57.
Benjamin, Walter, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, 1936, trad. it. L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Torino, Einaudi, 1966.
Bolter, Jay, David, Grusin, Richard Remediation. Understending new media, Cambridge, London, The Mit Press 1999, trad. it. Remediation. Competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi, Milano, Guerini, 2002.
Casarin, Chiara, Fornari Davide (eds.), Estetiche del camouflage, Milano, et/al, 2010.
Cometa, Michele, La scrittura delle immagini, Milano, Raffaello Cortina editore, 2011.
De Certeau, Michel, L’invention du quotidien. I Arts de faire,Paris, Éditions Gallimard, 1980, trad. it. L’invenzione del quotidiano, Roma Edizioni Lavoro, 2001.
Fabbri, Paolo, “Il confine etico della retorica” Argomentare il visibile, Migliore T. (ed.), Bologna, Esculapio 2008: 29-37.
Ferrara Lamberto, Mondino Marco, Stano Simona, “I graffi della protesta. Street art, barriere artificiali e forme di espressione del dissenso”, Lexia Rivista di semiotica,13-14, Torino, Aracne (2012): 161-205.
Frontisi-Ducroux, Françoise, “L’apostrofe o lo sguardo dell’immagine” Argomentare il visibile, Migliore T. (ed), Bologna, Esculapio 2008: 185-212.
Giannitrapani, Alice, Introduzione alla semiotica dello spazio, Roma, Carocci, 2013.
Greimas, A.Juline e Courtés, Joseph Sémiotique.Dictionnaire raisonné de la théorie du langage, Paris, Hachette, 1979, trad.it. Semiotica. Dizionario ragionato della teoria del linguaggio, Milano, Mondadori, 2007.
Id.,“Sémiotique figurative e sémiotique plastique”, Actes sémiotiques,Documents, 60, 1984, trad. it. “Semiotica figurativa e semiotica plastica”, Semiotica in nuce. Volume II. Teoria del discorso, Fabbri P., Marrone G. (eds.), Roma, Meltemi 2001: 196-210.
Gruppo μ, Traité du segn visuel, Paris, Seuil, 1992, trad. it. Trattato del segno visivo, Milano, Bruno Mondadori, 2007.
Jenkins, Henry, Fans, Bloggers, and Gamers. Exploring Partecipatory Culture, New York and Londono, New York University Press, 2006, trad. it. Fan, Blogger e Videogames, Milano, Franco Angeli, 2008.
Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua, Spreadable Media, New York and London, New York University Press 2013, trad. it Spreadable Media, San Marino, Apoegeo, 2013.
JR , Face2Face, Paris, Éditions Alternatives, 2007.
Id., The Wrinkles of the City: Havana Cuba, Bologna, Damiani, 2012.
Lynch, Kevin, The image of the city, MIT Press, Cambridge (Mass.) 1960, trad. it. L’immagine della città, Venezia, Marsilio 1964.
Lotman Jurij M., Retorica voce dell’Enciclopedia Einaudi, vol. XI, 1980; ora in Semiotica in nuce. Volume II. Teoria del discorso, eds. Fabbri P., Marrone G., Roma, Meltemi 2001: 147-163.
Id., Il girotondo delle Muse, Bergamo, Moretti e Vitali, 1998.
Mackenizie, Stuart, Nguyen Patrick, Beyond the street, Berlin, Gestalten, 2010.
Marrone, Gianfranco, Il discorso di marca, Bari, Laterza 2007.
Id., Introduzione alla semiotica del testo, Bari, Laterza, 2011.
Id., Figure di città, Milano, Mimesis, 2013.
Marrone, Gianfranco, Pezzini, Isabella(eds.), Linguaggi della città. Senso e metropoli II. Modelli e proposte di analisi, Roma, Meltemi, 2008.
Migliore, Tiziana, (ed.), Argomentare il visibile, Bologna, Esculapio, 2008.
Id., (ed.), Retorica del visibile vol.2, Roma, Aracne, 2011.
Id., “La cancellazione verbo-visiva” Il Verri 53 (2013): 57-85
Mortara Garavelli, Bice, Manuale di retorica, Milano, Bompiani, 1988.
Peverini, Paolo, “Il visibile non convenzionale. Strategia del social guerrilla”, Retorica del visibile vol.2, Migliore T. (ed.),Roma, Aracne, 2011
Ricœur, Paul, “Architecture et narrativité” Urbanisme 303 (1998): 44-51, trad.it “Architettura e narratività” Leggere la città. Quattro testi di Paul Ricoeur, Riva Franco (ed.), Roma, Castelvecchi, 2013.
Rushmore, Rj, Viral art (2013) http://viralart.vandalog.com/read/ , online (ultimo accesso 10/01/2014).
Shapiro, Meyer, Per una semiotica delle arti visive, Roma, Meltemi, 2002.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).