Literature, Advertising and Return of the Repressed

  • Francesco Ghelli
Keywords: Literature, Advertising, Return of the Repressed, Postmodernism, Francesco Orlando, Pasolini, Lolita

Abstract

Since I have faced with the hypothesis elaborated by Francesco Orlando, according to which literature is a form of return of the repressed, I wondered what – in our era of deregulation, end of censorship and taboos – could occupy the place of the repressed. One of the most influential sociologists, Zygmunt Bauman, has outlined the epochal passage from “the uneasiness in civilization” to today's “uneasiness of freedom”. The problem of desire today would not be a clash with a limit, but an indefinite freedom that is likely to turn into lost, loss of intensity and meaning.

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Author Biography

Francesco Ghelli

Francesco Ghelli insegna lettere in un istituto tecnico di Pontedera (Pi). Dottore di Ricerca in Teoria e Analisi del testo, si è formato e ha studiato nelle università di Pisa, Bologna e Bergamo; nel 2004 è stato visiting scholar presso il Department of Roman Languages di Harvard ed è stato consulente della Fondazione Piaggio dal 2003 al 2009. Si è occupato delle rappresentazioni letterarie degli effetti delle droghe, delle intersezioni fra scienza, tecnologia e letteratura e infine di rapporti fra letteratura, pubblicità e cultura dei consumi. È autore di Viaggi nel regno dell’illogico. Letterature e droghe da DeQuincey ai giorni nostri (Liguori, Napoli, 2003), di Letteratura e pubblicità (Carocci, Roma, 2005), oltre che di una ventina di articoli e saggi apparsi in riviste e volumi collettivi.

References

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Published
2013-06-14
How to Cite
Ghelli, F. (2013). Literature, Advertising and Return of the Repressed. Between, 3(5). https://doi.org/10.13125/2039-6597/989