Codes at hand. The two sons of Iorio in aesthetic-judiciary contentious

Francesco de Cristofaro

Abstract


The nineteenth-century underworld of trans-parody – sexual reversals on a comical taste, with en travesti characters representing, for counterpoint, mythic figures of the novel and melodramatic imaginary – couldn’t be comprehended if we forget that some charismatic figures of modern individualism have already been completely evirated (from The Female Quichotte onwards). There is, also, a pioneer work in the copyright history which has been inspired by this ‘family’ of texts: Il Figlio di Iorio (1904) written by Eduardo Scarpetta, parody of La figlia di Iorio by Gabriele D’Annunzio (1904). The “commedia presepiana” – halfway from a belle epoque “opera buffa”, to a homemade parody – provoked a small juidicial ‘earthquake’: a request of consent, a caution, a legal action against plagiarism and, finally, a process based on phenomenal evidences and marked by the whole cultural-social community divided into two parts: scholars vs players, crying vs smiling, high culture vs plebeian culture, etc. – and some prestigious scholars that attended as assessors. Very interesting case of Sociology of Art, the D’Annunzio-Scarpetta process is also a crucial episode in the history of culture: during the process it took place an amateurish and heated brainstorming of “Forensic Comparativism”. 


Keywords


Parody; Gender Studies; Trial

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Almansi, Guido – Fink, Guido, Quasi come, Milano, Bompiani, 1976.

Billi, Mirella, Il testo riflesso. La parodia nel romanzo inglese, Napoli, Liguori, 1993.

Charlotte Lennox, Le avventure di Arabella, donna Chisciotte, trad. di L. Loni, Ferrara, Tufani, 1998.

de Cristofaro, Francesco, Signorina Pamela & figlie, «Inchiesta Letteratura», 122 (1998).

Frasca, Gabriele, La lettera che muore. La «letteratura» nel reticolo mediale, Roma, Meltemi, 2005.

Fusillo, Massimo, Estetica della letteratura, Bologna, Il Mulino, 2009.

Giammattei, Emma, «Il figlio di Iorio»: D’Annunzio, Scarpetta e Croce, in «La figlia di Iorio». Atti del VII Convegno internazionale di studi dannunziani, Pescara, 24-26 ottobre 1985, a cura di E. Tiboni, Pescara, Centro Nazionale di Studi Dannunziani, 1986.

Giammattei, Emma, Tempi e luoghi della parodia: Scarpetta al Mercadante, in Il teatro Mercadante la storia, il restauro, a cura di T. R. Toscano, Napoli, Electa, 1989.

Lamarra, Annamaria, Generi al femminile, in Storia della civiltà letteraria inglese, diretta da F. Marenco, Torino, Utet, 1996.

Lavagetto, Mario, Quei piú modesti romanzi. Il libretto nel melodramma di Verdi, Milano, Garzanti, 1979; poi Torino, EDT, 20032.

Marazzini, Claudio, L’ordine delle parole. Storia di vocabolari italiani, Bologna, Il Mulino, 2009.

Processo D’Annunzio-Scarpetta: pel «Figlio di Jorio», Napoli, Morano, 1908.

Ross, Deborah, Mirror, Mirror: The Didactic Dilemma of the Female Quixote, «Studies in English Literature», 2001.

Ruggiero, Nunzio, La civiltà dei traduttori. Transcodificazioni del realismo europeo a Napoli nel secondo Ottocento, Napoli, Guida, 2010.

Sapienza, Annamaria, La parodia dell’opera lirica a Napoli nell’Ottocento, Na­poli, Guida, 1998.

Scarpetta, Eduardo, Il figlio di Iorio, Napoli, Morano, 1904.

Šklovskij, Victor, La mossa del cavallo (1923), trad. it. a cura di M. Olsoufieva, Bari, De Donato, 1967.

Watt, Ian, Miti dell’individualismo moderno (1997), trad. it. di M. Baiocchi e M. Gnoli, Roma, Donzelli, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/811

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-17534

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe