U Tingiutu. Ajax in Calabria. Political Fissures in the Theatre of Scena Verticale

Angela Albanese

Abstract


The curse of Calabria is collusion. Collusion between the law of the state and the hidden law, between the power of public institutions and mafia power, between upright citizens and "la mala carne", the "evil flesh" of the criminal underworld.

Director, actor and playwright Dario De Luca, guiding spirit with Saverio La Ruina of the Scena Verticale theatre company, shines a light on the criminal state within the state in his new play, U Tingiutu. Ajax in Calabria, in which he also performs along with four other actors. De Luca has transformed Sophocles's tragedy to illuminate the daily tragedy of gang warfare, street killings, and blood spilled in the name of honor, in the face of the cowardly inertia of those who pretend not to see. De Luca's Calabria is beseiged by 'ndrangheta power and drained by an ineffectual, often complicit political sector, its social fabric muddied and torn. The dynamics by which mafia violence insinuates itself into the shadowy corners of politics to seize control of the law are acutely revealed in the shadow zones of language, in the harsh, archaic dialect of the region, full of allusion, meaningful silence and glances.


Keywords


Scena Verticale, theatre, mafia, U Tingiutu

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Affuso, Olimpia, “La memoria culturale della mafia. Il trauma mafioso e la «graphic novel» italiana”, Studi Culturali, 11. 2 ( 2014): 275-304.

Anello, Francesca, “La mafia nella fiction”, La mafia allo specchio: la trasformazione mediatica del mafioso, Ed. Marina D'Amato, Milano, Franco Angeli, 2013: 228-258.

Aristotele, La Metafisica, Ed. Giovanni Reale, Napoli, Loffredo, 1968, I.

Avezzù, Guido, Il mito sulla scena. La tragedia ad Atene, Venezia, Marsilio, 2003.

Barsotti, Anna, La lingua teatrale di Emma Dante. mPalermu, Carnezzeria, Via mia, Pisa, ETS, 2009.

Barthes, Roland, Il brusio della lingua, Ed. Bruno Bellotto, Torino, Einaudi, 1988.

Bierl, Anton, L’Orestea di Eschilo nella scena moderna. Concezioni teoriche e realizzazioni sceniche, Ed. Luca Zenobi, Roma, Bulzoni, 2004.

Bisicchia, Andrea, Teatro e mafia 1861-2011, Milano, Editrice San Raffaele, 2011.

Capitta, Gianfranco, “Quel mito senza gloria segnato dalla mafia”, Il Manifesto, 7.6.2009.

Capogna, Stefania, “La mafia come notizia. Rappresentazione della mafia nella stampa italiana”, La mafia allo specchio. La trasformazione mediatica del mafioso, Ed. Marina D’Amato, Milano, Franco Angeli, 2013: 47-128.

Cascetta, Annamaria, Sulle orme dell’antico. La tragedia greca e la scena contemporanea, Milano, Vita e Pensiero, 1991.

Cerri, Giovanni, “La tragedia”, Lo spazio letterario della Grecia antica, Ed. Guido Avezzù et al., Roma, Salerno, 1992, I.1: 301-334.

Id., “La tragedia greca: mimesi verbale di un’azione verbale. Saggio di poetica”, Vichiana, 4. 7.1 (2005): 17-36.

Id., “Il dialogo tragico e il ruolo della gestualità”, Engramma. La tradizione classica nella memoria occidentale, 99 (2012), http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=830, online (ultimo accesso 04/11/2015).

Chiappori, Sara, “Cariatidi e precari in musica con De Luca”, La Repubblica. Tuttoteatro, 7.3.2013.

Condello, Federico, Elettra. Storia di un mito, Roma, Carocci, 2010.

Id., “Dato un ‘classico’, qualche conseguenza: appunti sulla paradossale diacronia della classical reception”, Nuovi dialoghi sulle lingue e sul linguaggio, ed. Nicola Grandi, Bologna, Pàtron, 2013: 113-128.

Criaco, Gioacchino, Anime nere, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2008.

De Luca, Dario, U Tingiutu. Un Aiace di Calabria, Caraffa di Catanzaro, Abramo Editore, 2009.

De Marinis, Marco, “Dal teatro politico alla politica teatrale”, Passione e ideologia. Il teatro (è) politico, Eds. Stefano Casi – Elena Di Gioia, Spoleto, Editoria & Spettacolo, 2012: 15-32.

Del Corno, Dario, “La tragedia greca dal testo alla scena moderna”, Dioniso, II. 61 (1993): 35-42.

Id., I Narcisi di Colono. Drammaturgia del mito nella tragedia greca, Milano, Cortina, 1998.

Di Benedetto, Vincenzo - Medda, Enrico, La tragedia sulla scena. La tragedia greca in quanto spettacolo teatrale, Torino, Einaudi, 1997.

Di Marco, Massimo, La tragedia greca. Forma, gioco scenico, tecniche drammatiche, Roma, Carocci, 2009.

Dino, Alessandra, La mafia devota. Chiesa, religione, Cosa Nostra, Bari, Laterza, 2008.

Fusillo, Massimo, Il Dio ibrido. Dioniso e le “Baccanti” nel Novecento, Bologna, Il Mulino, 2006.

Fusillo, Massimo (ed.), “La tragedia greca oggi. Performance, riscritture, rielaborazioni”, Atene e Roma, 2, 6.1 (2012).

Guccini, Gerardo, “Un Aiace di Calabria ovvero L’ombra capovolta di Antigone: una risposta teatrale all’anti-cultura degli insulti al corpo nemico”, in De Luca, Dario, U Tingiutu. Un Aiace di Calabria, Caraffa di Catanzaro, Abramo Editore, 2009: 5-23.

Id., “Teatro e giornalismo in Italia: una storia in tre tempi”, Culture teatrali, 22 (2013): 7-28.

Hillman, James, Il codice dell’anima, ed. Adriana Bottini, Milano, Adelphi, 1997.

Id., Un terribile amore per la guerra, Ed. Adriana Bottini, Milano, Adelphi, 2005.

Isgrò, Emilio, L’Orestea di Gibellina e gli altri testi per il teatro, Ed. Martina Treu, Firenze, Le Lettere, 2011.

Lupia, Nicoletta, “Tragico flegreo. Il teatro di Mimmo Borrelli”, Prove di Drammaturgia, 2 (2011): 33-38.

Marino, Massimo, “L’informazione contro il teatro. Il caso di Sul concetto di volto nel Figlio di Dio a Milano”, Culture teatrali, 22 (2013): 29-54.

McDonald, Marianne, Sole antico luce moderna, Ed. Francesca Albini, Bari, Levante, 1999.

Paduano, Guido, Lunga storia di Edipo Re. Freud, Sofocle e il teatro occidentale, Torino, Einaudi, 1994.

Panizza, Giacomo, Qui ho conosciuto purgatorio inferno e paradiso. La storia del prete che ha sfidato la ‘ndrangheta, Milano, Feltrinelli, 2011.

Pirrotta, Vincenzo, Teatro, Spoleto, Editoria & Spettacolo, 2011.

Ponte di Pino, Oliviero, “Per una drammaturgia transmediale della crisi italiana ovvero perché i clown vincono le elezioni”, Culture teatrali, 22 (2013): 55-86.

Rimini, Stefania, Le maschere non si scelgono a caso. Figure, corpi e voci del teatro-mondo di Vincenzo Pirrotta, Corazzano, Titivillus, 2015.

Sales, Isaia, I preti e i mafiosi: storia dei rapporti tra mafie e Chiesa cattolica, Milano, Dalai Editore, 2010.

Saviano, Roberto, Gomorra. Viaggio nell'impero economico e nel sogno di dominio della camorra, Milano, Mondadori, 2006.

Sofocle, Aiace, Il Teatro greco. Tragedie, Eds. Maria Pia Pattoni - Enrico Medda, Milano, Rizzoli, 2006.

Treu, Martina, Cosmopolitico. Il teatro greco sulla scena italiana contemporanea, Milano, Arcipelago, 2005.

Id., “Riscritture e allestimenti novecenteschi”, Il lessico della classicità nella letteratura europea moderna, Roma, Treccani, 2008: 317-321.

Id., Il teatro antico nel Novecento, Roma, Carocci, 2009.

Vacis, Gabriele, “Supplici nel nostro presente: comprendere la contemporaneità”, Engramma. La tradizione classica nella memoria occidentale, 78 (2010), http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=442, online (ultimo accesso 04/11/2015).

Vernant, Jean-Pierre - Vidal-Naquet, Pierre, Mito e tragedia nell’antica Grecia. La tragedia come fenomeno sociale estetico e psicologico, Ed. Mario Rettori, Torino, Einaudi, 1976.

Id., Mito e tragedia due. Da Edipo a Dioniso, Eds. Clara Pavanello - Alessandro Fo, Torino, Einaudi, 1991.

Wiles, David, Greek Theatre Performance. An Introduction, Cambridge, Cambridge University Press, 2000.




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/1419

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-16949

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe