Producing Films, Producing Meanings: Some Theoretical Reflections

  • Giorgio Grignaffini
Keywords: semiotics of cinema, production, adjustment,

Abstract

The article aims to stimulate greater attention by  semiotics of cinema upon production practices and preparatory materials for the film, as yet not so much studied compared to the dynamics that the texts themselves activate on the audiences. This proposed extension of the field of research, is thorough in its theoretical premises in two phases. First is contextualized in relation to the practice of "traditional" semiotic analysis; then, using the semiotic tools developed by Eric Landowski, in particular by exploiting the concept of "adjustment" developed in the framework of reflection on how subjects interact, are highlighted fields of application (e.g. the work of the directors with the actors) and heuristic potential benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giorgio Grignaffini

Giorgio Grignaffini svolge attività professionale come Direttore Editoriale della Taodue film (Mediaset Group). In precedenza ha ricoperto il ruolo di Vicedirettore della Fiction del Gruppo Mediaset. Ha svolto attività didattica e di ricerca presso l'Università Cattolica di Milano nel campo della Semiotica e della Teoria dei Media. Ha pubblicato I generi televisivi, Roma, Carocci, 2003 e con Pozzato, Maria Pia (eds.), Mondi seriali. Percorsi semiotici nella fiction, Link, Milano, RTI, 2008.

 

References

Basso, Pierluigi, Confini del cinema. Strategie estetiche e ricerca semiotica, Torino, Lindau, 2003

Caprettini, Gianpaolo, Semiotiche al cinema, Milano, Mondadori Università, 2006

Dusi, Nicola – Spaziante, Lucio (eds.), Remix-remake: pratiche di replicabilità, Roma, Meltemi, 2006

Dusi, Nicola, Il cinema come traduzione. Da un medium all’altro: letteratura, cinema, pittura, Torino, UTET,2003

Eugeni, Ruggero, Semiotica dei media, Roma, Carocci, 2010

Fabbri, Paolo, Elogio di Babele, Roma, Meltemi, 2003

Fontanille, Jacques, Soma et Séma: Figures du corps, Paris, Maisonneuve et Larose, 2004 trad.it. Figure del corpo. Per una semiotica dell'impronta, Roma, Meltemi, 2004.

Gaudreault, André, Du littéraire au filmique : Système du récit, Paris, Armand Colin, 1999, trad.it. Dal letterario al filmico. Il sistema del racconto, Torino, Lindau, 2000

Hagège, Claude, L'homme de paroles, Paris, Fayard, 1985, trad.it.L’uomo di parole, Torino, Einaudi, 1989

Landowski, Eric, Les interactions risquées, Limoges, Presses Universitaire Limoges, 2006, trad.it.Rischiare nelle interazioni, Milano, Franco Angeli, 2010.

Marrone, Gianfranco, L’invenzione del testo, Laterza, Bari, 2010.

Published
2015-01-15
How to Cite
Grignaffini, G. (2015). Producing Films, Producing Meanings: Some Theoretical Reflections. Between, 4(8). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1371
Section
Visual Technologies and Digital Arts