Novels in Augmented Reality

  • Stefano Calabrese Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia
Keywords: literary theory, storytelling, immersivity, novel, neuroscience

Abstract

One of the new forms of storytelling is immersive fiction, a narrative where the text creates events in a simulated world and in which the user is to govern a character or to identify with him, as in a video game. The rise of the World Wide Web and the diffusion of non-sequential reading styles has given birth to a new model of narrative immersivity based on the emotional involvement of the narratee and his/her empathysing with the author; to the point where distinctions become blurred.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stefano Calabrese, Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia

Stefano Calabrese è professore ordinario di Semiotica del testo e Comunicazione narrativa nell'Università di Modena e Reggio Emilia, e insegna Semiotica allo Iulm. Si è formato con Ezio Raimondi nell'Università di Bologna, coltivato interessi scientifici nel campo della retorica, del romanzo, della teoria della letteratura, della fiabistica e delle metodologie neuro-cognitiviste da applicare alle humanities. Tra i suoi ultimi libri: La comunicazione narrativa (Bruno Mondadori 2010), Il sistema dell'advertising. Parole e immagini in pubblicità (Carocci 2012), Retorica e scienze neuro-cognitive (Carocci 2013) e Letteratura per l'infanzia. Fiaba, romanzo di formazione, crossover (Bruno Mondadori 2013).

Published
2014-11-30
How to Cite
Calabrese, S. (2014). Novels in Augmented Reality. Between, 4(8). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1334
Section
Metamorphoses of Narration