Style is (not) the man himself. Satire, rhetoric, and realism along Juvenal, Gadda, and Montale

Corrado Confalonieri

Abstract


This article focuses on a rhetorical device that satire adopts to maintain a relationship with reality that it criticizes, thus counterbalancing the fact that satire stylistic exaggerations can undermine realism. Taking into account texts by Juvenal, Gadda, and Montale (along with a more recent case by philosopher Maurizio Ferraris), the paper shows satirists’ efforts to reconcile their critique of reality with their need for a reliable representation of reality itself. A particular “satiric denial” allows satirists to charge reality with their own style, effacing any personal feature of style itself despite the fact that style can be considered a marker of author’s point of view. Therefore, rhetoric permits to redeem the emphasizing style of critique turning it into a paradoxical flag of realism.


Keywords


satire; rhetoric; realism; reality; style

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Anderson, William S., Essays on Roman Satire, Princeton, Princeton University Press, 1982.

Aristotele, Poetica, Ed. Diego Lanza, Milano, BUR, 1987.

Barchiesi, Alessandro - Cucchiarelli, Andrea, “Satire and the Poet: The Body as Self-referential Symbol”, in Freudenburg 2005: 207-223, trad. it. “Il corpo e il poeta. Forme di autoriflessività satirica”, in Freudenburg-Cucchiarelli-Barchiesi 2007: 151-166.

Battisti, Daniela Grazia, Retorica della misoginia. La satira sesta di Giovenale, Presentazione di Lowell Edmunds, Venosa, Osanna, 1996.

Bellandi, Franco, “Poetica dell’indignatio e sublime satirico in Giovenale”, Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa, 3.1 (1973): 53-94.

Bellandi, Franco (ed.), Contro le donne (Giovenale, satira VI), Venezia, Marsilio, 1995.

Bertone, Giorgio, “Montale e Pasolini”. La Regione, 5.1-2 (gennaio-febbraio 1982): 52-57.

Bertoni, Federico, La verità sospetta. Gadda e l’invenzione della realtà, Torino: Einaudi, 2001.

Id., Realismo e letteratura. Una storia possibile, Torino, Einaudi, 2007.

Bramble, John C., Persius and the Programmatic Satire. A Study in Form and Imagery, Cambridge, Cambridge University Press, 1974.

Bussolino, Claudia, “Ossimoro e poesia: un percorso attraverso Montale, Giudici, Caproni e Zanzotto”, Cuadernos de Filología Italiana, 12 (2005): 85-102.

Carpi, Umberto, Montale dopo il fascismo dalla “Bufera” a “Satura”, Padova, Liviana, 1971.

Cillo, Giuseppe, “Satura, o dell’ossimoro permanente”, Contributi per Montale, Ed. G. Cillo, Lecce, Milella, 1976, 171-198.

Confalonieri, Corrado, “Misura, dis-misura e oltre. Traiettorie dell’ossimoro lungo Orazio, Giovenale e il Montale di Satura”, Parole rubate 1.1 (2010): 69-91, http://www.parolerubate.unipr.it/fascicolo1_pdf/confalonieri.pdf, online (ultimo accesso 28/03/2014), n.e. «Satura» – titoli di un titolo. Montale dal recto al verso nel segno dei classici, Parma, Uninova, 2012, 53-89.

Contini, Gianfranco, “Su Diario del 71 e del ’72” [1973], Una lunga fedeltà. Scritti su Eugenio Montale, Torino, Einaudi, 1974, 97-98.

Cucchiarelli, Andrea “Come si legge la satira romana”, in Freudenburg-Cucchiarelli-Barchiesi 2007: 167-202.

D’Angelo, Paolo, Ars est celare artem. Da Aristotele a Duchamp, Macerata, Quodlibet, 20142.

De Rosa, Francesco, “Scansioni dell’ultimo Montale”, Montale e il canone poetico del Novecento, Eds. M. A. Grignani e R. Luperini, Roma-Bari, Laterza, 1998, 47-72.

Id., “Dal quarto al quinto Montale”, Italianistica, 29.3 (2000): 395-421.

Dombroski, Robert S., Creative Entanglements: Gadda and the Baroque, Toronto, University of Toronto Press, 1999, trad. it. Gadda e il barocco, Torino, Bollati Boringhieri, 2002.

Donnarumma, Raffaele, “Satira”, The Edinburgh Journal of Gadda Studies, Supplement no. 1, 1st ed. (2002), A Pocket Gadda Encyclopedia, http://www.gadda.ed.ac.uk/Pages/resources/walks/pge/satiradonnaru.php, online (ultimo accesso 28/03/2014).

Facchini Tosi, Claudia, “Giovenale (6.634-644) di fronte a Persio (5.1-20) sul tono «grandis» riguardo alla satira”, Prometheus, 3 (1977): 241-254.

Ferguson, John (ed.), Juvenal. The Satires, New York, St Martin’s Press, 1979.

Ferrara, Joseph, “Montale, l’impegno e la lettera a Malvolio”, Forum Italicum, 12.1 (1978): 73-81.

Ferraris, Maurizio, Manifesto del nuovo realismo, Roma-Bari, Laterza, 2012.

Freudenburg, Kirk (ed.), The Cambridge Companion to Roman Satire, Cambridge, Cambridge University Press, 2005, trad. it. parziale Fredenburg, Kirk - Cucchiarelli, Andrea - Barchiesi, Alessandro, Musa pedestre. Storia e interpretazione della satira in Roma antica, Roma: Carocci, 2007.

Freudenburg, Kirk, “Introduction: Roman Satire”, in Freudenburg 2005: 1-30, trad. it. “Introduzione. La satira a Roma”, in Freudenburg-Cucchiarelli-Barchiesi 2007: 13-33.

Gadda, Carlo Emilio, La cognizione del dolore, Ed. Emilio Manzotti, Torino, Einaudi, 1987.

Gadda, Carlo Emilio, La cognizione del dolore, Romanzi e racconti I, Eds. R. Rodondi, G. Lucchini, E. Manzotti, Milano, Garzanti, 1988.

Id., I viaggi la morte, Saggi giornali favole e altri scritti, Eds. L. Orlando, C. Martignoni, D. Isella, Milano, Garzanti, 1991.

Id., Meditazione milanese, Scritti vari e postumi, Eds. A. Silvestri, C. Vela, D. Isella, P. Italia, G. Pinotti, Milano, Garzanti, 1993.

Genette, Gérard, Seuils, Paris, Éditions du Seuil, 1987, trad. it. Soglie. I dintorni del testo, Ed. Camilla Maria Cederna, Torino, Einaudi, 1989.

Giachery, Emerico, “Figure di Montale: l’ossimoro”, Per la lingua di Montale, Ed. G. Savoca, Firenze, Olschki, 1989, 45-52.

Godioli, Alberto, «La scemenza del mondo». Riso e romanzo nel primo Gadda, Pisa, ETS, 2011.

Hamon, Philippe, “Un discours constraint”, Poétique, 16 (1973), trad. it. “Un discorso condizionato”, Semiologia, lessico, leggibilità del testo narrativo, Parma, Pratiche, 1977, 11-52.

Jacomuzzi, Angelo, “L’elogio della balbuzie: da Satura ai Diari” [1976], La poesia di Montale dagli «Ossi» ai «Diari», Torino, Einaudi, 1978, 146-173.

Jones, Frederick, Juvenal and the Satiric Genre, London, Duckworth, 2007.

Kernan, Alvin B., The Plot of Satire, New Haven and London, Yale University Press, 1965.

Lucchini, Guido, L’istinto della combinazione. Le origini del romanzo in Carlo Emilio Gadda, Firenze, La Nuova Italia, 1988.

Luperini, Romano, Storia di Montale, Roma-Bari, Laterza, 1986.

Manganaro, Jean Paul, Le Baroque et L’Ingenieur. Essai sur l’écriture de Carlo Emilio Gadda, Paris, Éditions du Seuil, 1994.

Manzotti, Emilio, “La Cognizione del dolore: di alcuni problemi testuali”, Gadda – Progettualità e scrittura, Eds. Marcello Carlino, Aldo Mastropasqua e Francesco Muzzioli, Roma, Editori Riuniti, 1984, 121-142.

Mengaldo, Pier Vincenzo, “La Lettera a Malvolio” [1977], La tradizione del Novecento. Nuova serie, Firenze, Vallecchi, 1987, 275-305.

Montale, Eugenio, L’Opera in versi, Eds. R. Bettarini e G. Contini, Torino, Einaudi, 1980.

Montale, Eugenio, Diario del ’71 e del ’72, Ed. Massimo Gezzi, Milano, Oscar Mondadori, 2010.

Morford, Mark, “A Note on Juvenal 6.627-661”, Classical Philology, 67.3 (1972): 198.

Narducci, Emanuele, La gallina Cicerone. Carlo Emilio Gadda e gli scrittori antichi, Firenze, Olschki, 2003.

Pasolini, Pier Paolo, “Satura”, Nuovi Argomenti, 21, (gennaio-marzo 1971): 17-20.

Plaza, Maria, The Function of Humour in Roman Verse Satire. Laughing and Lying, Oxford-New York, Oxford University Press, 2006.

Powell, Jonathan G. F., “Stylistic Registers in Juvenal”, Aspects of the Language of Latin Poetry, Eds. J. N. Adams and R. G. Mayer, Oxford: Oxford University Press, 1999: 311-334.

Ravazzoli, Flavia, “Figure etimologiche, tautologie e altri contagi in Satura di Eugenio Montale”, Il testo perpetuo, Milano, Bompiani, 1991, 37-68.

Ricci, Francesca, “La «Musa comica» di Montale nel Diario del ʼ71 e del ʼ72”, Studi e problemi di critica testuale, 54-55 (1997): 169-185.

Ricci, Francesca, “Tra poeti: il caso Pasolini-Montale”, Studi e problemi di critica testuale 61 (2000), 143-155.

Ricci, Francesca. Guida alla lettura di Montale. “Diario del ’71 e del ’72”. Roma, Carocci, 2005.

Rimell, Victoria, “The Poor Man’s Feast: Juvenal”, in Freudenburg 1999: 81-94, trad. it. “Giovenale. La fine della forma satirica”, in Freudenburg-Cucchiarelli-Barchiesi 2007: 99-114.

Rinaldi, Rinaldo, Gadda, Bologna, il Mulino, 2010.

Romano, Alba Claudia, Irony in Juvenal, Hildesheim-New York, Olms, 1979.

Roscioni, Gian Carlo, La disarmonia prestabilita. Studi su Gadda [1969], Torino, Einaudi, 19953.

Rudd, Niall, Themes in Roman Satire, London, Duckworth, 1986.

Scott, Ines Gertrude, The Grand Style in the Satires of Juvenal, Northampton, Smith College Library, 1927.

Singh, Ghan, “Wit, Irony and Satire in Montale’s Poetry”, Italianistica,4.1 (1975): 498-537.

Siti, Walter, Il realismo è l’impossibile, Roma, Nottetempo, 2013.

Smith, Warren R., “Heroic Models for the Sordid Present: Juvenal’s View of Tragedy”, in Aufstieg und Niedergang der römischen Welt [ANRW]. Geschichte und Kultur Roms in Spiegel der neueren Forscung, II.33.1, Eds. Hildegard Temporini & Wolfgang Haase, Berlin-New York, De Gruyter, 1989: 811-823.

Spinoza, Baruch, Tractatus politicus (1677), trad. it. Trattato politico, Ed. Paolo Cristofolini, Pisa, ETS, 20112.

Stracuzzi, Riccardo, “Barocco”, A Pocket Gadda Encyclopedia, Ed. F. G. Pedriali, The Edinburgh Journal of Gadda Studies 2, Suppl. 1 (2002), http://www.gadda.ed.ac.uk/Pages/resources/walks/pge/baroccostracuz.php, online (ultimo accesso 28/03/2014).

Valesio, Paolo, Ascoltare il silenzio. La retorica come teoria, Bologna, il Mulino, 1986.

Verbaro, Caterina, La cognizione della pluralità. Letteratura e conoscenza in Carlo Emilio Gadda, Firenze, Le Lettere, 2005.

Wiesen, David S., “The Verbal Basis of Juvenal’s Satiric Vision”, in Aufstieg und Niedergang der römischen Welt [ANRW]. Geschichte und Kultur Roms in Spiegel der neueren Forscung, II.33.1, Eds. Hildegard Temporini & Wolfgang Haase, Berlin-New York, De Gruyter, 1989: 708-733.




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/1182

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-17087

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe