The Yellowed Truth in Phototext of Divina Mimesis

  • Maria Rizzarelli University of Catania
Keywords: Pier Paolo Pasolini, La Divina Mimesis, Phototext, Rhetoric, Poem

Abstract

This essay is devoted to analyse the Divina Mimesis by Pier Paolo Pasolini. It is considered an original example of phototext. The review of the rhetoric strategies adopted by the author is based on two approaches. On the one hand, it is pointed toward the relationship between the textual ekphrastic fragments and the photographs that make up the iconografia ingiallita. However, the correlation is even though mostly explained by only allusive references to images. On the other hand, the analysis is dedicated to the composition of the photo sequence, whose links are mainly characterized by analogy or contradiction. Through this survey it is possible to display that even in this work (in a similar manner already skilled in La rabbia) the writer relies the complex and laborious authentication function of the speech on editing of the poema fotografico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Rizzarelli, University of Catania
Maria Rizzarelli is Assistant Professor at the University of Catania, where she teaches Contemporary Literature and Visual Arts and Contemporary Italian Literature. She wrote essays on Italian contemporary authors such as Ginzburg, Pasolini, Vittorini, Sciascia, Calvino, Morante, Buzzati, Bufalino and Consolo. The focus of her research concerns the following areas: Relationships between literature and visual arts (especially Literature and photography); Relationships between literature and journalism; The Italian narrative of 20th Century. Her most recent books: Sguardi dall’opaco. Saggi su Calvino e la visibilità (Bonanno 2008) and Sorpreso a pensare per immagini. Sciascia e le arti visive (ETS, 2013). She is editor of «Arabeschi. Rivista internazionale di studi su letteratura e visualità» (www.arabeschi.it).

References

Albertazzi, Silvia, Il nulla, quasi. Foto di famiglia e istantanee amatoriali nella letteratura contemporanea, Firenze, Le Lettere, 2010.

Barthes, Roland, La chambre claire. Note sur la photographie, Paris, Cahiers du Cinéma – Gallimard - Seuil, 1980, trad. it. La camera chiara. Nota sulla fotografia, Torino, Einaudi, 1980.

Bazzocchi, Marco Antonio, Pier Paolo Pasolini, Milano, Bruno Mondadori, 1998.

Bazzocchi, Marco Antonio, I burattini filosofi. Pasolini dalla letteratura al cinema, Milano, Bruno Mondadori, 2007.

Benedetti, Carla, Pasolini contro Calvino. Per una letteratura impura, Torino, Bollati Boringhieri, 2004.

Calvino, Italo, Saggi, Ed. Mario Barenghi, Milano, Mondadori, 1995.

Ceserani, Remo, L’occhio della Medusa. Fotografia e letteratura, Torino, Bollati Boringhieri, 2011.

Cometa, Michele, “Fototesti. Per una tipologia dell’iconotesto in letteratura”, La fotografia. Oggetto teorico e pratica sociale, Eds. Vincenza De Marco – Isabella Pezzini, Roma, Nuova Cultura, 2011: 63-101.

Didi-Huberman, George, Survivance des lucioles, Paris, Les Éditions de Minuit, 2009, trad. it. Come le lucciole. Una politica delle sopravvivenze, Torino, Bollati Boringhieri, 2009.

Di Fazio, Margherita, Scrittura e fotografia, Roma, Edizioni Associate, 2005.

Dubois, Philippe, L’atto fotografico, Ed. B. Valli, Urbino, QuattroVenti, 2005.

Hill, Sarah Patricia, “La morte e la memoria: Pasolini e la fotografia”, Locus Solus. Memoria e immagini, Ed. Barbara Grespi, Milano, Bruno Mondadori, 2009: 119-147.

Pasolini, Pier Paolo, Romanzi e racconti. 1962-1975, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1998.

Pasolini, Pier Paolo, Saggi sulla letteratura e sull’arte, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1999.

Pasolini, Pier Paolo, Per il cinema, Eds. Walter Siti – Franco Zabagli, Milano, Mondadori, 2001a.

Pasolini, Pier Paolo, Teatro, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 2001b.

Pasolini, Pier Paolo, Tutte le poesie, Ed. Walter Siti, Milano, Mondadori, 2003.

Pasolini, Pier Paolo, La Divina Mimesis, Massa, Transeuropa, 2011.

Rinaldi, Rinaldo, L’irriconoscibile Pasolini, Rovito, Marra, 1990.

Rizzarelli, Maria, “Un blob su commissione: La rabbia di Pier Paolo Pasolini”, in Ilaria Crotti - E. Del Tedesco - Ricciarda Ricorda - A. Zava (Eds.), Autori, lettori e mercato nella modernità letteraria, Pisa, ETS, 2011, tomo II, pp. 267-276.

Santato, Guido, Pier Paolo Pasolini. L’opera poetica, narrativa, cinematografica, teatrale e saggistica. Ricostruzione critica, Roma, Carocci, 2013.

Tricomi, Antonio, Sull’opera mancata di Pasolini. Un autore irrisolto e il suo laboratorio, Roma, Carocci, 2005.

Published
2014-05-31
How to Cite
Rizzarelli, M. (2014). The Yellowed Truth in Phototext of Divina Mimesis. Between, 4(7). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1166
Section
In the Texts. The Long Modernity of Elocutio