Ugo La Pietra and his anti-rhetorical language

  • Francesca Zanella Università degli Studi di Parma

Abstract

Towards the end of the Sixties, and throughout the Seventies, art exhibitions took on themselves an important role, as a tool for the artist to express his disagreement towards the institutions. The ‘act of showing' became itself the language of the artist, or rather a new expressive hypotheses generated from the reflection on the relationships between the work of art, the artist's own body, and the space: from self-reflection, to the analysis on the language and on the art system. This is an area of investigation inside which the studies are growing, and where this contribution will place itself, focusing on Ugo La Pietra and on the exhibition Cronografie (1980), who has understood the exhibition as a tool to push the visitor to re-read his own life context, or to reflect on the role of design. The language of La Pietra, defined antirhetorical as his constant questioning of the “high culture”, will be analysed comparing the semiotic approach to the historical one that allows to contextualize the use of rhetorical figures within the design and artistic culture of the Seventies and the Eighties, decades characterized by many artists’ assumption of the role of the 'social agitator'.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francesca Zanella, Università degli Studi di Parma

Francesca Zanella is a researcher of Contemporary Art History at the University of Parma where she teaches History and theories of exhibitions. The fields of research are: the History of Italian architecture and design during the XXth Century (Studio Alpago Novello Cabiati e Ferrazza, Milano, Electa, 2002); the History of industrial exhibition during the XIXth Century, and of Art exhibition during the XXth Century (Dal progetto al consumo, Parma, MUP; 2011, with V. Strukelj; and Esporsi. Architetti, artisti e critici a confronto in Italia negli anni Settanta, Verona, Scripta, 2012).

Since 2005 she undertook a research project, Architecture / Design / Media, which began with the exhibition Architettura e pubblicità (Parma 2005) and continued with Torre Agbar, progetto comunicazione e consenso (Reggio Emilia 2006), Città e luce, fenomenologia del paesaggio illuminato (Reggio Emilia 2008) and the Congress Architettura e Pubblicità / Pubblicità e Architettura (Parma 2012).

References

Altshuler, Bruce (ed.), Biennials and Beyond : exhibitionsthat made art history, London, Phaidon, 2013.

Anceschi, Giovanni, “La struttura narrativa della scena ostensiva”, Donà, Claudia (ed.), Mobili italiani. Le varie età dei linguaggi, Milano, Comit, 1992: s.p.cons. in: http://issuu.com/giovannianceschiteoria /docs/5.4-exhibition-design (ultimo accesso 12/2/2014).

L' art de l'exposition: une documentationsurtrenteexpositionsexemplairesdu 20. Siècle, Paris, Editions du Regard, 1998.

Bettetini, Gianfranco, “Introduzione”, Tempo del Museo Venezia. Tema cronografico per architetti e artisti. Magazzini del sale, (exh. cat.), Venezia, La Biennale di Venezia, 1980: 6.

Id., “Introduzione”, Cronografie. Il tempo e la memoria nella società contemporanea. Chiesa di San Lorenzo, (exh. cat.), Venezia, La Biennale di Venezia, 1980b: 9-10.

Id. (ed.), Il tempo dell’uomo nella società tecnica, Venezia, La Biennale di Venezia, 1983.

Cronografie. Il tempo e la memoria nella società contemporanea. Chiesa di San Lorenzo, (exh. cat.), Venezia, La Biennale di Venezia, 1980.

Dorfles, Gillo, “Figure del tempo”, Cronografie. Il tempo e la memoria nella società contemporanea. Chiesa di San Lorenzo, (exh. cat.), Venezia, La Biennale di Venezia 1980: 28-29.

Glicenstein, Jéröme, L’art: une histoire d’exposition, Paris, PUF, 2009.

Hammad, Manar, “Il Museo della Centrale Montemartini a Roma”, Pezzini, Isabella - Cervelli, Pierluigi (eds.), Scene del consumo. Dallo Shopping al Museo, Roma, Meltemi, 2006: pp. 203-280.

Id., “Dei percorsi: tra manifestazioni non-verbali e metalinguaggio semiotico”, Marrone, Gianfranco - Pezzini, Isabella (eds.), Linguaggi della città. Senso e metropoli II, modelli e proposte d’analisi, Roma, Meltemi, 2008: pp. 97-130.

Hamon, Philippe, Expositions. Littérature et erchitectureau XIX siècle, Paris, Librairie José Corti, 1989, trad. it. Esposizioni. Letteratura e architettura nel XIX secolo, Bologna CLUEB, 1995.

Irace, Fulvio, Giovanni Muzio 1893-1982. Opere, Milano, Electa, 1996.

La Pietra, Ugo, Abitare la città. Ricerche, interventi, progetti nello spazio urbano dal 1960 al 2000, Torino, Allemandi, 2011.

La Pietra, Ugo – Morpurgo, Gaddo, “Schema della mostra”, Cronografie. Il tempo e la memoria nella società contemporanea. Chiesa di San Lorenzo, (exh. cat.), Venezia, La Biennale di Venezia, 1980: 12-15.

Marras, Nicola, “Breviario strumentale”, Polano, Sergio, Mostrare. L’allestimento in Italia dagli anni Venti agli anni Ottanta, Milano, Edizioni Lybra Immagine, 2000: 101-122.

Marrone, Gianfranco, L’invenzione del testo, Roma-Bari, Laterza, 2010.

Pezzini, Isabella, Semiotica dei nuovi musei, Roma-Bari, Laterza, 2011.

Schnapp, Jeffrey T., Anno X. La mostra della rivoluzione fascista del 1932, Pisa, Istituti editoriali e Poligrafici, 2003.

Stimson, Blake, Alberro, Alexander (ed.), Institutionalcritique : an anthology of artists' writings, Cambridge [Mass.], MIT Press, 2009.

Tempo del Museo Venezia. Tema cronografico per architetti e artisti. Magazzini del sale, (exh. cat.), Venezia, La Biennale di Venezia, 1980.

Ugo La Pietra. La sinestesia delle arti 1960-2000, (exh. cat.), Milano, Mazzotta, 2001.

Zanella, Francesca, Esporsi. Architetti, artisti e critici a confronto in Italia negli anni Settanta, Verona, Scripta, 2012.

Published
2014-05-31
How to Cite
Zanella, F. (2014). Ugo La Pietra and his anti-rhetorical language. Between, 4(7). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1127
Section
Powers of Artistic Creation. Ideations and Crossings