The optical unconscious of History: towards a rhetoric of the uncanny in Antonio Tabucchi

  • Veronica Frigeni University of Kent
Keywords: Tabucchi, Uncanny, Unconscious, Benjamin, Lacan,

Abstract

The aim of the paper is to investigate the possibility and the potentiality implicit in Tabucchi’s visual and temporal depiction of History, which takes the lead from an ethical and philosophical conceptualisation of historical time (bound up with remorse), eventually resulting in a poetics of the uncanny qua manifestation of dissent. In particular, drawing from Walter Benjamin the theoretical metaphor of “optical unconscious” and by highlighting the latter’s connection with Lacan’s idea of the Real, the analysis will focus on some of Tabucchi’s major works (among the others, Requiem, I volatili del Beato Angelico, Per Isabel), in order to prove their functioning as places of the uncanny. In the end it will be emphasised how such rhetorical structure not only distinguishes the historical dimension within his fictions, but also provides a unique perspective from which to rethink his own historical positioning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio, Image et mémoire (1998), trad. it. “Il Cinema di Guy Debord”, Guy Debord (contro) il cinema, Eds. Enrico Ghezzi, Roberto Turigliatto, Milano, Il Castoro, 2001: 103-107.

Id., Il tempo che resta. Un commento alla Lettera ai Romani, Torino, Bollati Boringhieri, 2000.

Id., Che cos’è il contemporaneo e altri scritti, Roma, Nottetempo, 2008.

Bahti, Timothy, “History as Rhetorical Enactment: Walter Benjamin’s Theses on the Concept of History”, Diacritics, 9.3 (1979) http://www.jstor.org/stable/464806, online (Ultimo accesso 13/11/2013).

Benjamin, Walter, Uber den Begriff der Geschichte (1940), trad. it. “Tesi di filosofia della storia”, Angelus novus. Saggi e frammenti, Ed. Renato Solmi, Torino, Giulio Einaudi Editore, 1962: 75-86.

Id., Kleine Geshichte der Photographie (1931), trad. it. “Piccola storia della fotografia”, L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Torino, Einaudi, 1966: 57-78.

Bodei, Remo, “The geometry of equality: Antonio Tabucchi and the Civil Dimension”, Spunti e Ricerche, 12 (1997): 44-48.

Ceserani, Remo, L’occhio della Medusa: fotografia e letteratura, Torino, Bollati Boringhieri, 2011.

Cometa, Michele, La scrittura delle immagini Letteratura e cultura visuale, Milano, Raffaello Cortina, 2012.

Didi Huberman, Georges, L’immagine insepolta. Aby Warburg, la memoria dei fantasmi e la storia dell’arte, Torino, Bollati Boringhieri, 2006.

Id., L’immagine aperta. Motivi dell’incarnazione nelle arti visive, Milano, Mondadori, 2008.

Freud, Sigmund, ”Das Unheimliche” (1919), Gesammelte Werke, 12, Frankfurt-London, S. Fischer Verlag-Imago, 1947: 229-68, trad. it. ”Il perturbante”, Opere, Torino, Boringhieri, 1977: 77-118, IX.

Jansen, Monica, Il dibattito sul postmoderno in Italia. In bilico tra dialettica e ambiguità, Firenze, Cesati, 2002.

Lazzarin, Stefano, “Antonio Tabucchi Fingitore e Polemista”, Chroniques Italiennes, 79-80 (2007), http://chroniquesitaliennes.univ-paris3.fr/PDF/Web11/Lazzarin11.pdf, online ( 20/11/2013).

Levin, David Michael, The Philosopher’s Gaze. Modernity In The Shadows Of Enlightment, Berkeley, University of California Press, 1999.

Löwi, Michael, Segnalatore d’incendio, Torino, Bollati Boringhieri, 2004.

Palumbo Mosca, Raffaello, “Narrazioni spurie: letteratura della realtà nell’Italia contemporanea”, MLN 126.1 (2011): 200-223.

Pinzuti, Eleonora, “Sub specie Jankélévitch”, I notturni di Antonio Tabucchi. Atti di seminario: Firenze, 12-13 maggio 2008, Ed. Anna Dolfi, Roma, Bulzoni, 2008: 143-154.

Recalcati, Massimo, Il miracolo della forma. Per un’estetica psicanalitica, Milano, Mondadori, 2011.

Rimini, Thea, Album Tabucchi. L'immagine nelle opere di Antonio Tabucchi, Palermo, Sellerio, 2011.

Roelens, Nicole – Lanslots, Inge (eds.), Piccole finzioni con importanza. Valori della narrativa italiana contemporanea. Atti del Convegno Internazionale di Anversa, Maggio 1991, Ravenna, Longo, 1993.

Schwarz Lausten, Pia, L’uomo inquieto. Identità e alterità nell’opera di Antonio Tabucchi, Copenaghen, Museum Tusculanum Press, 2005.

Surdich, Luigi, “Il principio della letteratura, raccontare il sogno di un altro. Forma e sostanza dei sogni nella narrativa di Tabucchi”, I notturni di Antonio Tabucchi. Atti di seminario: Firenze, 12-13 maggio 2008, Ed. Anna Dolfi, Roma, Bulzoni, 2008: 25-63.

Tabucchi, Antonio, Notturno Indiano, Palermo, Sellerio, 1984.

Id., I volatili del Beato Angelico, Palermo, Sellerio, 1987.

Id., Il gioco del rovescio, Milano, Feltrinelli, 1988.

Id., L’angelo nero, Milano, Feltrinelli, 1991.

Id., Requiem. Uma alucinação, Lisboa, Quetzal, 1991, trad. it. Requiem. Un’allucinazione, Milano, Feltrinelli, 1992.

Id., Sostiene Pereira. Una testimonianza, Milano, Feltrinelli, 1994.

Id., Marconi, se ben mi ricordo, Roma, RAI-ERI, 1997.

Id., La Gastrite di Platone, Palermo, Sellerio, 1998.

Id., Autobiografie altrui. Poetiche a posteriori, Milano, Feltrinelli, 2003.

Id., Tristano muore. Una vita, Milano, Feltrinelli, 2004.

Id., Di tutto resta un poco. Letteratura e cinema, Anna Dolfi, ed., Milano, Feltrinelli, 2012.

Id., Per Isabel. Un mandala, Milano, Feltrinelli, 2013.

Tabucchi, Antonio – Luca Cherici, Dietro l’arazzo. Conversazione sulla scrittura, Roma, Perrone, 2013.

Weber, Samuel, The Legend of Freud, Stanford, Stanford University Press, 2000.

Published
2014-06-01
How to Cite
Frigeni, V. (2014). The optical unconscious of History: towards a rhetoric of the uncanny in Antonio Tabucchi. Between, 4(7). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1069
Section
Telling, Hesitating, Envisaging. Sites of the uncanny