Questioni di catabasi: Omero, Virgilio e Dante
Abstract
Otherworldly journeys represent the repeated theme of some of the greatest masterpieces of Western literary history. From the Odyssey to Aeneid until Dante’s Comedy, the infernal katabasis adopted significant roles and meanings, with different kinds of interpretation. Dante’s Comedy, of course, takes the subject of representation from the literary antecedents, but it changes expressive forms, conferring on the human being’s journey in the underworld a degree of likelihood and dramatic force that is as alien to the Odyssey as it is to the Aeneid. The present work thus aims to answer a fundamental question, that is if, and eventually in what terms, we can talk of a manipulation of the katabasis theme by Dante or whether, the repetition of some issues already present in the Odyssey, and especially in the Aeneid, is instead the fruit of an attempt to provide a new meaning in the wake of a natural and spontaneous process of inculturation, which Dante, a profoundly mediaeval mind, could certainly not avoid.
Downloads
References
Baldini Moscadi, Loretta (1976), ‘Osservazioni sull’episodio magico del VI libro della Farsalia di Lucano’, Studi Italiani di Filologia Classica 48, 142-145.
Battaglia, Salvatore (1965), La coscienza letteraria del Medioevo, Napoli, Liguori.
Bearzot, Cinzia S. (2008), La giustizia nell’antica Grecia, Roma, Carocci.
Canali, Luca (1991), Virgilio. Eneide. Introduzione di Ettore Paratore, Milano, Mondadori.
Cavedoni, Celestino (1860), ‘Osservazioni critiche intorno alla questione se Dante sapesse il greco’, Opuscoli religiosi, letterari e morali 8 (22), 5-21.
Chiavacci Leonardi, Anna Maria (2016), Dante. Divina Commedia. Inferno, Milano, Mondadori.
Clark, Raymond (1979), Catabasis: Vergil and the Wisdom-Tradition, Amsterdam, Grüner.
Comparetti, Domenico (1872), Virgilio nel Medioevo, Firenze, La Nuova Italia.
Danese, Roberto Mario (1992), ‘L’Anticosmo di Eritto e il capovolgimento dell’Inferno virgiliano (Lucano, Phars. 6, 333 sgg.)’, Memorie della Accademia Nazionale dei Lincei, Classe di Scienze Morali, Storiche e Filologiche 9 (3), 197-263.
Ferrari, Franco (2001), Omero. Odissea, Torino, UTET.
Ferraro, Vittorio (1986), ‘Dal pius Aeneas a quel giusto figliuol d’Anchise (Dante, Inf. 73-74)’, Studi latini e italiani 1, 31-44.
Genette, Gérard (1994), Palinsesti. La letteratura al secondo grado. Traduzione di Raffaella Novità, Torino, Einaudi (Palimpsestes. La Littérature au second degré, Paris, Seuil, 1982).
Hall, Edith (2008), The Return of Ulysses: A Cultural History of Homer’s Odyssey, London, I. B. Tauris. Heubeck, Alfred (19956) [1983], Omero. Odissea. Libri IX-XII. Traduzione di G. A. Privitera, Milano, Mondadori, Fondazione Lorenzo Valla.
Lazzarini, Caterina (1985), ‘Il modello virgiliano nel lessico delle Metamorfosi di Apuleio’, Studi Classici e Orientali 35, 131-160.
Macchioro, Vittorio D. (1928), ‘La catabasi orfica’, Classical Philology 23 (3), 239-249.
Moore, Edward (1896), Studies in Dante: Scripture and Classical Authors in Dante, Oxford, Clarendon Press.
Nicolai, Roberto (1989), ‘La Tessaglia lucanea e il rovesciamento del Virgilio augusteo’, Materiali e discussioni per l’analisi dei testi classici 23, 119-134.
Policastro, Gilda (2004), ‘Appunti sulla catabasi di Dante nella ripresa di alcuni motivi classici: il τóπος drammatico dell’incontro e il riuso simbolico del rito’, Italianistica 33 (3), 11-27.
Proto, Enrico (1910), Dante e i poeti latini: contributo di nuovi riscontri alla Divina Commedia, Firenze, Ariani.
Singleton Southward, Charles (1968), Viaggio a Beatrice. Traduzione di Gaetano Prampolini, Bologna, Il Mulino (Journey to Beatrice, Cambridge Mass., Harvard University Press, 1958).
Stok, Fabio (1993), Cicerone. Il sogno di Scipione, Venezia, Marsilio.
Tornotti, Gianluigi (2009), La mente innamorata. Divina Commedia antologia, Milano, Mondadori.