Orfeo e la potenza dell’arte. La rinascita del teatro e della musica tra Poliziano, Rinuccini e Striggio-Monteverdi

  • Paolo Divizia
Keywords: Orpheus and Eurydice, theatre, opera, genres, texts and transmission

Abstract

This paper aims to uncover the meaning of the myth of Orpheus and Eurydice in Italian theatre plays and  operas from the Late Reinassance to the Early Baroque, especially regarding the definition of genre and  the transmission of such texts. Since vernacular secular theatre and opera were a novelty, it is not  unreasonable to infer that the myth of Orpheus and Eurydice was intended as a means to celebrate the  power of theatre and music flourishing again. One section is devoted to the complex relationship between  the libretto of Ottavio Rinuccini’s Euridice and the two musical scores (by Iacopo Peri and Giulio Caccini).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALIGHIERI, Dante, Convivio, a cura di Franca BRAMBILLA AGENO, Firenze, Le Lettere, 1995.
ALIGHIERI, Dante, Commedia, con il commento di Anna Maria CHIAVACCI LEONARDI, Bologna, Zanichelli, 2001.
ARESI, Stefano, “Dai ‘doppi finali’ alle edizioni anastatiche. Alcune considerazioni in merito alla tradizione de L’Orfeo”, in Quattro secoli di mito. L’Orfeo di Claudio Monteverdi nel quarto centenario, Atti del Convegno Internazionale (Cremona 27-28 novembre 2007), Pavia, Pavia University Press, 2010 = «Philomusica on-line», 8/2 (2009), pp. 64-90.
BERTOLINI, Lucia, “Euridice all’opera: un’ipotesi per Ottavio Rinuccini”, in CIPRIANI, Giovanni, TEDESCHI, Antonella (a cura di), Note sul mito, il mito in note. La musica e la fabula tra antichi e moderni, Irsina, Barile, 2012, pp. 13-35.
Boethius, De consolatione philosophiae. Opuscula theologica, edidit Claudio MORESCHINI, Monachii-Lipsiae, in aedibus K.G. Saur, 2000 (Bibliotheca Teubneriana).
CACCINI, Giulio, L’EURIDICE / COMPOSTA IN / MUSICA / In Stile Rappresentativo da / GIULIO CACCINI / detto Romano / [fregio] / IN FIRENZE / APPRESSO GIORGIO MARESCOTTI / MDC.
CURI, Umberto, La cognizione dell’amore: eros e filosofia, Milano, Feltrinelli, 1997.
Drammi per musica. Dal Rinuccini allo Zeno, a cura di Andrea DELLA CORTE, 2 voll., Torino, UTET, 1978 (1a ed: 1958).
DOWDEN Ken, LIVINGSTONE Niall (eds.), A Companion to Greek Mythology, Chichester, Wiley-Blackwell, 2011.
DA GAGLIANO, Marco, LA / DAFNE DI MARCO / DA GAGLIANO / NELL’ACCADEMIA DE GL’ELEVATI / L’AFFANNATO / RAPPRESENTATA / IN MANTOVA. / [stemma] / IN FIRENZE. / APPRESSO CRISTOFANO MARESCOTTI. MDCVIII. / CON LICENZA DE’ SUPERIORI.
GRONDA, Giovanna, FABBRI, Paolo (a cura di), Libretti d’opera italiani dal Seicento al Novecento, Milano, Mondadori, 1997 (I meridiani).
GRONDA, Giovanna, “Taglia e incolla: sulla tradizione testuale dei libretti d’opera”, in HARRIS, Neil (a cura di), Bibliografia testuale o filologia dei testi a stampa? Definizioni metodologiche e prospettive future, Convegno di studi in onore di Conor Fahy, (Udine, 24-26 febbraio 1997), Udine, Forum, 1999 (Libri e Biblioteche, 7), pp. 295-309.
MONTEVERDI, Claudio, L’ORFEO / FAVOLA IN MUSICA / DA CLAUDIO MONTEVERDI / RAPPRESENTATA IN MANTOVA / l’Anno 1607. & novamente data in luce. / AL SERENISSIMO SIGNOR / D. FRANCESCO GONZAGA / Prencipe di Mantova, & di Monferato, &c. / [doppio fregio] / In Venetia Appresso Ricciardo Amadino / MDCIX.
MONTEVERDI, Claudio, L’ORFEO / FAVOLA / IN MUSICA / DA CLAUDIO MONTEVERDE / MAESTRO DI CAPPELLA / DELLA SERENISS. REPUBLICA. / RAPPRESENTATA IN MANTOVA / L’Anno 1607. Et novamente Ristampata. / [fregio] / IN VENETIA MDCX.V. / Appresso Ricciardo Amadino.
MONTEVERDI, Claudio, L’Orfeo. Favola in musica. SV 318, ed. Claudio GALLICO, London - Mainz - Madrid - New York - Paris - Tokyo - Toronto - Zürich, Eulenberg, 2004.
MORFORD, Mark P. O., LENARDON, Robert J., Classical Mythology, Oxford, Oxford University Press, 19996, chapter 14, Orpheus and Orphism: Mystery Religions in Roman Times, pp. 273-85.
Publius Ovidius Naso, Metamorphoses, recognovit brevique adnotatione critica instruxit Richard J. TARRANT, Oxford, Oxford University Press, 2004.
PERI, Iacopo, LE MUSICHE / DI IACOPO PERI / NOBIL FIORENTINO / Sopra L’Euridice / DEL SIG. OTTAVIO RINUCCINI / Rappresentate Nello Sponsalizio / della Cristianissima / MARIA MEDICI / REGINA DI FRANCIA / E DI NAVARRA / [stemma] / IN FIORENZA / APPRESSO GIORGIO MARESCOTTI / MDC.
PETRARCA, Francesco, Canzoniere, a cura di Gianfranco CONTINI, Torino, Einaudi, 1964.
PETRARCA, Francesco, Trionfi, Rime estravaganti, Codice degli abbozzi, a cura di Vinicio PACCA e Laura PAOLINO, Milano, Mondadori, 1996.
PUCCI, Antonio, Libro di varie storie, ed. critica per cura di Alberto VARVARO, «Atti dell’Accademia di Scienze Lettere ed Arti di Palermo», serie quarta, XVI, parte seconda: Lettere (a.a. 1955-56), fasc. II (1957), pp. 3-312.
RINUCCINI, Ottavio, L’EURIDICE / D’OTTAVIO / RINUCCINI / RAPPRESENTATA / NELLO SPONSALITIO / Della Christianiss. / REGINA / DI FRANCIA, E DI / NAVARRA. / [stemma] / IN FIORENZA, 1600. / Nella Stamperia di Cosimo Giunti. / Con licenza de’ Superiori.
RINUCCINI, Ottavio, STRIGGIO, Alessandro, L’Euridice e La favola d’Orfeo. L’utopia nel melodramma, a cura di Gaspare DE CARO, Milano, Mondadori, 2009 (Biblioteca dell’utopia, 19).
SOLERTI, Angelo, Gli albori del melodramma, 3 voll., Milano-Palermo-Napoli, Sandron, s.d. [ma 1904].
TISSONI BENVENUTI, Antonia, L’«Orfeo» del Poliziano, con il testo critico dell’originale e delle successive forme teatrali, Roma-Padova, Editrice Antenore, 20002 (Medioevo e Umanesimo, 61).
TOMLINSON, Gary, “Ottavio Rinuccini and the Favola Affettuosa”, «Comitatus. A Journal of Medieval and Renaissance Studies», 6.1 (1975), pp. 1-27.
Publius Vergilius Maro, Opera, recognovit brevique adnotatione critica instruxit Roger A. B. MYNORS, Oxford, Oxford University Press, 1969.
Published
2013-12-31
How to Cite
Divizia, P. (2013). Orfeo e la potenza dell’arte. La rinascita del teatro e della musica tra Poliziano, Rinuccini e Striggio-Monteverdi. Rhesis. International Journal of Linguistics, Philology and Literature, 4(2), 310-334. https://doi.org/10.13125/rhesis/5549
Section
Articoli