Filmmaking in School as an Educational, Inclusive and Emancipatory Resource in 1960s-1970s Italy

  • Simona Finetti

Abstract

This article explores the value of filmmaking for holistic education. It begins with a brief, inexhaustive summary of how an increasingly “technological” culture has been (and still is) influencing Western educational practices. Framed through a historical-pedagogical perspective, three case studies are offered that relate to Italian experiences in the 1960s and 70s, each pioneering in its peculiarities: 1) the Centro Studi Cinematografici (Cinematographic Studies Center) in schools of all grades; 2) the Mount Olimpino Cooperative's research cinema with children from special schools and differential classes; and 3) an integrated three-year proposal by Ulisse Adorni with Giovanni Martinelli in one of Parma's elementary schools. Data include archival material, unpublished documentation, and interviews to advocate the high educational value of filmmaking in preventing and counteracting youth educational deprivation and adult pedagogical poverty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Autore non indicato (1976, 30 aprile). A Parma gli scolari della Goito hanno fatto un film sull’amicizia. L’Unità, 10/Emilia Romagna.
Baldelli, P. (1970). Il cinema e l’adolescente. In Id., E. Tarroni, Educazione al cinema. Torino: Loescher, pp. 117–219.
Belgrano, G. (1968). Il film di ricerca nella scuola primaria. Quadrante lariano, 4: 47–49.
Belgrano, G. (1972). Facciamo subito un film. Milano: Emme, s.d.
Bruzzone, D., Triani, P., Dallari, M., Bottero, E., Farné, R., & Tarozzi, M. (2021). Ripartire dalla scuola. Encyclopaideia, 25(59): I–IV.
Casella, C. (1975). Alla scuola Goito scoprono che Recitando s’impara. Parmasette, 1(14): 17–18.
Cavallo de Innocentiis, F. (ed.) (1966). Relazione su un esperimento di un film-making compiuto da un gruppo di alunni guidati dai loro insegnanti. In C. Bascialli, L. Gamba, Il Film-making. Quaderni del Centro Studi Cinematografici di Milano, 2. Milano: CSC, pp. 39–50.
Ceriotti, F. (2009). Perché questa pubblicazione. In M. Gamba (ed.), Sguardi critici. Sei schede filmografiche del Centro Studi Cinematografici di Milano (1958-1961). Milano: CSC, pp. 7–8.
Cheli, E., Antoniazzi, C. (2020). Olismo. La nuova scienza. Dal pensiero unico alla visione sistemica. Milano: SI.RI.E. - Enea.
Debè, A., Finetti, S. (2024). Tra cinema e TV: la proposta educativa del Centro Studi Cinematografici negli anni Sessanta. Studium Educationis, 25(1): 7–15.
Felini, D. (2015). Analisi critica e film making a scuola (1948-1978). Pedagogie a confronto. In Id. (ed.), Educare al cinema: le origini. Riflessioni ed esperienze di pedagogia dei media fino agli anni della contestazione. Milano: Angelo Guerini e Associati, pp. 83–132.
Finetti, S. (2023). Cooperazione educativa e comunità educante. L’esperienza di Ulisse Adorni tra scuola e politiche giovanili. Rivista di Storia dell’Educazione, 10(2): 11–23.
Finetti, S. (2024a). Promuovere l’educazione e contrastare la povertà educativa. Questione di paradigmi? Encyclopaideia, 28(68): 29–41.
Finetti, S. (2024b). Adorni: Pioneering Inclusive Democratic Schools and Media Education in 1960s-1980s Italy. Nuova Secondaria Ricerca, 41(9): 207–219.
Gamba, L. (1963). Educare al cinema. Sussidi del Centro Studi Cinematografici n. 1. Roma: Ente dello Spettacolo.
Gamba, M. (ed.) (2009). Sguardi critici. Sei schede filmografiche del Centro Studi Cinematografici di Milano (1958-1961). Milano: CSC.
Gamba, M. (2015). Sperimentazioni didattiche al Centro Studi Cinematografici: Cinema e immagine dal 1958 alla fine degli anni Settanta. In D. Felini (ed.), Educare al cinema: le origini. Riflessioni ed esperienze di pedagogia dei media fino agli anni della contestazione. Milano: Angelo Guerini e Associati, pp. 135–154.
Gamba, L., Bascialli, C. (1966). Il Film-making. Quaderni del Centro Studi Cinematografici di Milano, 2. Milano: CSC, s.d.
Heckman, J. J., Kautz, T. (2014). Fostering and Measuring Skills; Achievement Tests and the role of Character in American Life. In Id., J. E. Humphries, (Eds.), The Myth of Achievement Tests. The GED and the Role of Character in American Life. Chicago: The University of Chicago Press, pp. 3–56.
Kautz, T., Heckman, J. J., Diris, R., ter Weel, B., & Borghans, L. (2014). Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success. NBPER Working Paper Series, Working Paper 20749. Cambridge (MA): National Bureau Of Economic Research.
Morin, E. (2000). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Trans. by S. Lazzari. Milano: Raffaello Cortina.
Oliverio Ferraris, A. (1994). Insegnare la tv. Roma: Valore Scuola.
Piccardo, A. (2015). L’esperienza di Monte Olimpino. Il cinema di ricerca fatto dai bambini e fatto dai “matti”. In D. Felini (ed.), Educare al cinema: le origini. Riflessioni ed esperienze di pedagogia dei media fino agli anni della contestazione. Milano: Angelo Guerini e Associati, pp. 155–171.
Piccardo, M. (1974). Il cinema fatto dai bambini. Roma: Editori Riuniti.
Ricci, P. (1991). La televisione strumento di apprendimento. In W. Moro (ed.), Insegnare TV a scuola. Firenze: La Nuova Italia, s.d., pp. 81–90.
Tarroni, E. (1960). Ragazzi, radio e televisione. Bologna: Giuseppe Malipiero.
Vincelli, E. (1975). Il cinema capovolto. L’uso del cinema di ricerca nella scuola dell’obbligo. Rimini, Firenze: Guaraldi.

Fonti inedite e di archivio
Archivio Ulisse Adorni, Sezione “Scuola”, D-020. Il Piccolo Principe. Un film fatto dai ragazzi. Parma, Scuola Elementare Via Goito, 1976, dattiloscritto, inedito.
Archivio Ulisse Adorni, Sezione “Scuola”, D-057. Lettera di Ulisse Adorni al Presidente e al Vice Presidente del Conservatorio, Parma, 15 dicembre 1975.
Gamba, M. (1961). L’insegnamento del Linguaggio Cinematografico nella Scuola Elementare, esercitazione per il Seminario di Pedagogia, Università Cattolica del Sacro Cuore, a.a. 1960-1961, dattiloscritto, inedito, per gentile concessione di Maria Gamba e del Professor Damiano Felini.

Fonti orali
Fieschi, L. (2022). Intervista (inedito), Carignano (PR).
Gamba M. (2023). Intervista (inedito), 1 e 26 maggio 2023, Milano.
Martinelli, G. (2022). Intervista (inedito), Lemignano di Collecchio (PR).
Published
2024-07-28
How to Cite
Finetti, S. (2024). Filmmaking in School as an Educational, Inclusive and Emancipatory Resource in 1960s-1970s Italy. Critical Hermeneutics, 8(1), 169-190. https://doi.org/10.13125/CH/6330