The Montessori Pedagogy for the Evolution of the Human Being
Abstract
In this paper I have tried to highlight how, from the outset, the Montessorian pedagogy is not so much an alternative way of teaching, as a scientifically elaborated instrument to re-establish the physiological balance of the person in order to develop inner human qualities and abilities from the very beginning of existence. We can regard her pedagogy as the foundation for a new humanism, aimed at the evolution of mankind. I was inspired by this pedagogy in the training work I conducted in Cameroon, Armenia, Bosnia and Rwanda, after discovering the Montessori method at the Tibetan Children’s Village in Dharamsala, the shelter for refugee minors in India, conceived and wanted by the Dalai Lama, Nobel Peace Prize in 1989.
Downloads
References
Baldi, E. (2001) Il paesaggio naturale e umano del TCV. In AA.VV., Vita dell’infanzia, Atti del Congresso Internazionale “Maria Montessori e il XXI secolo” Chiaravalle, 16-18 novembre 2000, n. 5/6 maggio-giugno/luglio agosto 2001.
Baldi E. (2009a). Sensibilità e misura. Esperienze Montessori nel mondo. (Dipartimento di Ricerche Storico-Filosofiche e Pedagogiche dell’Università degli Studi di Roma “La Sapienza”, Facoltà di filosofia). Roma: Edizioni Nuova Cultura.
Baldi, E. (2009b). I gioielli di Dharamsala. I giovani tibetani dell’esilio. Roma: Infinito Edizioni.
Baldi, E. (2011). Il recupero della gioia. In AA.VV., L’approccio transculturale nei servizi psichiatrici. Un confronto tra gli operatori. A cura di Alfredo Ancora e Alberto Sbardella. Milano: Franco Angeli.
Baldi, E. (2012). Giustizia e benevolenza. La comunità dei bambini nel Tibetan Children’s Village di Dharamsala (India). In AA.VV., Cooperazione allo sviluppo e diritti umani. Atti del ciclo di seminari sui diritti dei minori e delle persone con disabilità nell’ambito delle attività e delle politiche della cooperazione internazionale. Roma: Edizioni Nuova Cultura.
Baldi, E. (2014a). L’arabesco di Filippo. L’invenzione del nero e dei colori. Il giardino di Adone. Rivista semestrale di grafologia, n. 25.
Baldi, E. (2014b). I materiali sensoriali Montessori oltre le aule scolastiche. Reladei (“Maria Montessori: una lectura desde y para el s. XXI”), vol. 3, Dicembre.
Baldi, E. (2017a), a cura di. L’enigma dell’alfabeto armeno tra visione e realtà. Pref. di Antonia Arslan. Canterano (RM): Aracne editrice.
Baldi, E. (2017b). La metafora del bambino nella filosofia pedagogica di Maria Montessori. In A. Castelnuovo (a cura di). Il cristianesimo e i grandi educatori del ‘900. Le religioni come sistemi educativi. Livorno: Salomone Belforte & C.
Baldi, E., Canale, M. (2017c). Un medico di campagna. La riabilitazione geriatrica montessoriana. Il giardino di Adone. Rivista semestrale di grafologia, n. 31.
Baldi, E., a cura di (2021). Con Montessori e oltre. Il pensiero, l’atto, la parola. Vol. 1. Roma: Tab edizioni.
Baldi, E., a cura di (2022). Con Montessori e oltre. Il corpo, la danza, il movimento. Vol. 2. Roma: Tab edizioni.
Baldi, E., a cura di (2023). Con Montessori e oltre. Il metodo, l’educazione, la sofferenza, la cura. Vol. 3. Roma: Tab edizioni.
Baldi, E. a cura di (2024). Con Montessori e oltre. La botanica e la geografia nell’Educazione Cosmica di Maria Montessori. Vol. 4. Roma: Tab edizioni (in corso di pub.).
Bettelheim, B. (1970). L’amour ne suffit pas. Le Traitement des troubles affectifs chez l’enfant. Paris: Éditions Fleurus [Love is not enough. The Rehabilitation of Emotionally Disturbed Children. New York: The Free Press 1950].
Bettelheim, B. (1972). Évadés de la vie. Quatre Thérapies d’enfants affectivement perturbés. Paris: Éditions Fleurus [Truants from life, The New York: The Free Press 1950]
Bettelheim, B. (1977). I figli del sogno. Milano: Mondadori [The children of the dream. New York: Macmillan Company].
Bettelheim, B. (1983). Freud e l’anima dell’uomo. Milano: Feltrinelli [Freud and man’s soul. New York: Random House, 1984].
Bettelheim, B. (1988a). Il cuore vigile. Autonomia individuale e società di massa. Milano. Adelphi [The Informed Heart. New York: The Free Press, 1960].
Bettelheim, B. (1988b). Psichiatria non oppressiva. Il metodo della Horthogenic School per bambini psicotici. Milano: Feltrinelli [Home for the Heart. The method of the Horthogenic School for psychotic children. New York: Alfred A. Knopf, 1974].
Bettelheim, B., Zelan. K. (1989). Imparare a leggere. Milano: Feltrinelli [On learning to read. The child’s fascination with meaning. New York: Alfred A. Knopf, 1974]
Bettelheim, B. (1990), La fortezza vuota. L’autismo infantile e la nascita del sé. Milano. Feltrinelli [The empty fortress. New York: The Macmillan company, 1967].
Bettelheim, B. (1990b), La Vienna di Freud e altri saggi. Milano: Feltrinelli [Freud’s Vienna and other essays. New York: Alfred A. Knopf, 1989].
Bettelheim, B., Rosenfeld, A. (1994). L’arte dell’ovvio. Milano: Feltrinelli [The art of the obvious. Developing insight for psychotherapy and everyday life. New York: Alfred A. Knopf, 1992].
Brook, P. (1988). Il punto in movimento (1946-1987). Milano: Ubulibri. [The shifting point. London: Harper Collins, 1987].
Dickens C. (1951). L’America. Collana Universale Economica. Roma: Cooperativa Libro popolare [American Notes. London: Modern Library, 1996, first edition 1842]
De Zuloeta, F. (2009). Dal dolore alla violenza. Le origini traumatiche dell’aggressività. Milano: Raffaele Cortina [From Pain to Violence. London: WhurrPublishers 1993]
Pema, J. (2000). Tibet: la mia storia. Autobiografia. Modena: Armenia Edizioni.
Kramer, R. (1988). Maria Montessori: A Biography (Radcliffe Biography Series). Boston: Da Capo Press.
Dalai Lama (1998). La libertà nell’esilio. La mia vita. Milano: Sperling &Kupfer.
Giovetti P. (2009). Maria Montessori. Una biografia. Roma: Edizioni Mediterranee.
Giovetti P. (2023). Maria Montessori in India. Lettere ai nipoti. In A. Baldi (a cura di), Con Montessori e oltre. Il metodo, l’educazione, la sofferenza, la cura, Vol. 3. Roma: Tab Edizioni.
Itard, J. M. (2008). Il fanciullo selvaggio dell’Aveyron… cresciuto nei boschi come un animale selvatico. Roma: Armando Editore.
Maccheroni, A. M. (1953). 10 novembre 1910. Vita dell’infanzia, n. 10-11, 1953.
Mead, M. (1977). L’inverno delle more. La parabola della mia vita. Milano: Mondadori [Blackberry Winter. My early years. London: William Morris & Co., 1972].
Miller A. (1990). L’infanzia rimossa. Dal bambino maltrattato all’adulto distruttivo nel silenzio della società. Milano: Garzanti [Das verbannte Wissen. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1988].
Miller, A. (2004). Il bambino inascoltato. Realtà infantile e dogma psicoanalitico. Torino: Bollati Boringhieri [Du sollst nicht merken: Variationem Uber das Paradies-Thema. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1981].
Miller, A. (2007) La persecuzione del bambino. Le radici della violenza, Torino: Bollati Boringhieri [Am anfang war erziehung Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1980].
Montessori, M. (1922). I bambini viventi nella chiesa. Napoli: Alberto Morano.
Montessori, M. (1931). Manuale di pedagogia scientifica. Napoli: Alberto Morano Editore.
Montessori, M. (1949a). La santa messa spiegata ai bambini. Milano. Garzanti.
Montessori, M. (1949b). Educazione e pace. Milano: Garzanti.
Montessori, M. (1997). I materiali e l’educazione della mente. Vita dell’infanzia, XLVI, n.1.
Montessori, M. (1999). La mente del bambino. Milano. Garzanti.
Montessori, M. (2000a), La scoperta del bambino. Milano: Garzanti.
Montessori, M. (2000b). Il Metodo della Pedagogia Scientifica applicato all’educazione infantile nelle case dei bambini. Roma: Edizione critica, Opera Nazionale Montessori.
Montessori, M. (2000c). Il bambino in famiglia. Milano: Garzanti.
Montessori, M. (2000d). Educazione per un mondo nuovo, Milano.
Montessori, M. (2001). Il segreto dell’infanzia. Milano: Garzanti.
Montessori, M. (2007). L’autoeducazione alle scuole elementari. Milano: Garzanti.
Montessori, M. (2022). Lezioni dall’India 1939. Lo sviluppo creativo del bambino. Città di Castello (PG): Il leone verde.
Montessori, M. (2012). Psicogeometria. Roma: Opera Nazionale Montessori.
Penn, A. (1962). The miracle worker, movie 1962. Screenplay by Helen Keller e William Gibson.
Scocchera, A. (1990). Maria Montessori. Quasi un ritratto inedito. Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori.
Scocchera, A. (1997). Maria Montessori. Una storia per il nostro tempo. Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori.
Séguin, É. (2002a). L’idiota. Vol.I: Idiozia e igiene degli idioti. Roma: Armando editore.
Séguin ,É. (2002b). L’idiota. Vol.II: L’educazione degli idioti. Metodo e pratica. Roma: Armando editore.
“tenera mente – onlus” (2018). Maestre Montessori in Rwanda. Risultati del progetto di formazione nella scuola “Amahoro” a Kigali. Catania: Grafiche Monforte.
Seveso, G. (2020). Maria Montessori. Milano: Corriere della sera. RCS Media Group spa.
Sergi, G. (1930). La più antica umanità vivente. Ovvero la mirabile ricostruzione di un arcaico tronco umano i cui rami si distesero in Europa, Oceania, America. Roma: Edizione dei F.lli Bocca.
Sutton, N. (1995). Bruno Bettelheim. Une vie. Paris: Edition Stock.
Tavarelli, G. M. (2007). Maria Montessori. Una vita per i bamini, Rai Tv.
Trabalzini, P. (2006). Lectures at the International Training Course for Educators of the first childhood ONM. Roma 14-15-16 September 2006.
Truffaut, F. (1970). L’enfant sauvage.
Copyrights for articles published in Critical Hermeneutics are retained by the authors, with first publication rights granted to the journal.
Critical Hermeneutics is published under a Creative Commons Attribution Licence CC BY 3.0
. With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy the contribution (edited version), on condition that credit is properly attributed to its author and that Critical Hermeneutics is mentioned as its first venue of publication.