Betwyll: Social reading for the teaching of Italian in North America

  • Iuri Moscardi The Graduate Center, CUNY, United States
Keywords: Italian L2, didactics, social reading, language education, literary education

Abstract

The widespread diffusion of mobile devices that can access Internet among the youngest population led professors and scholars from North America to investigate the pedagogic potential of social networks. In this paper, I analyze the outcomes of some didactic projects that took place between 2016 and 2020 in North American university courses of Italian language, literature, and culture, with non-Italian speakers. All these projects make use of Betwyll, a social reading app that employs the same methodology upon which Twitter relies: interaction and writing synthesis. The analysis of these projects allows me to define the most relevant advantages of this methodology, both for teachers (freedom in the choice of the book to read; use in class or at home for homework; time-efficiency) and students (virtual classes; lowering of the stress level; learning by doing; strengthening of the class environment through interaction with classmates; enhancement of creativity; improving linguistic skills and acquiring self-awareness as individual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonelli, Giuseppe. 2014. “L’e-taliano: una nuova realtà tra le va- rietà linguistiche italiane?” In Dal manoscritto al web: canali e modalità di trasmissione dell’Italiano. Tecniche, materia- li e usi nella storia della lingua. Atti del XII congresso SIL- FI, Società Internazionale di Linguistica e Filologia Italiana (Helsinki, 18 - 20 giugno 2012), a cura di Enrico Garavelli, 537-556. Firenze: Cesati.

Antonelli, Giuseppe. 2016. “L’e-taliano tra storie e leggende.” in Scriventi e scritture nell’era digitale, a cura di Ser- gio Lubello, 11-28. Firenze: Cesati. A Toronto l’italiano si impara con Bettwyll. https://betwyll.com/it/universita/ toronto-mississauga-simone-casini/

Becker, Ryan e Penny Bishop. 2016. “Think bigger about scien- ce: Using Twitter for learning in the middle grades.” Middle School Journal 47(3): 4-16.

Betwyll ad Harvard: l’italiano è social. https://www.twletteratura. org/2017/06/betwyll-harvard-ammaniti/

Betwyll ad Harvard: #iononhopaura: https://www.twletteratura.org/ 2017/06/betwyll-harvard-ammaniti-trebaiocchi/

Betwyll e Harvard: chi trova un amico. . . : https : / / www. twletteratura.org/2016/11/harvard-twletteratura-betwyll/

Betwyll, per tutti: https : / / www. twletteratura . org / 2016 / 10 / betwyll-per-tutti/

Chiusaroli, Francesca. 2016. “Scritture brevi e tendenze della scrit- tura nella comunicazione di Twitter.” In Linguaggio e appren- dimento linguistico. Metodi e strumenti tecnologici, a cura di Francesca Bianchi e Paola Leone, 103-120. Milano-Bologna: Officinaventuno-AItLA.

Chiusaroli, Francesca. 2017. #scritturebrevi: Linguaggio e nuovi media. In Tutto ciò che hai sempre voluto sapere sul linguag- gio e sulle lingue, a cura di Francesca Masini e Nicola Grandi, 65-68. Cesena-Bologna: Caissa Italia.
Collaborative Learning su Betwyll: https://www.twletteratura.org/ 2017/10/collaborative-learning-universita-gent/

Digregorio, Rosarita. 2019. “Dall’alfabetizzazione alla literacy”, in «Portale Treccani.it», sezione Lingua Italiana, https://bit.ly/ 2KAa8kg.

Fiorentino, Giuliana. 2013. Frontiere della scrittura. Lineamenti di web writing. Roma: Carocci.
Fiorentino, Giuliana. 2015. “L’italiano insegnato creativamente.” in L’italiano insegnato creativamente, a cura di Maria Załe- ska, 213-237. Warszawa: Katedra Italianistyki – Uniwersytet Warszawski.

Gardaphe, Fred. 2006. From Wiseguys to Wise Men: The Gang- ster and Italian American Masculinities. New York-Londra: Routledge.

Il metodo TwLetteratura https://www.twletteratura.org/2014/02/ il-metodo-tw-letteratura.
Indiana University: in classe con Betwyll: https : / / www. twletteratura.org/2018/01/indiana-university-betwyll/.

Lomicka, Lara e Gillian Lord. 2014. “Twitter as a Tool to Pro- mote Community Among Language Teachers.” Journal of Technology and Teacher Education. 22(2): 187-212.

Lubello, Sergio. 2017. “Lo scritto factotum dei nativi digitali (e non solo).” Lingue e culture dei media 1(1): 143-146.

Nobili, Claudio. 2019. “Testi in movimento ai tempi di Twitter. Uno studio linguistico di trasmesso giovanile.” In Homo scribens 2.0. Scritture ibride della modernità, a cura di Sergio Lubello, 89-121. Firenze: Cesati.

Nobili, Claudio, e Chiara Meluzzi. 2016. “Riformulazioni attra- verso Twitter da parte di studenti italiano L1 e LS: proposta di una tassonomia testuale.” In Linguaggio e apprendi- mento linguistico. Metodi e strumenti tecnologici, a cura di Francesca Bianchi, e Paola Leone, 139-154. Milano-Bologna: Officinaventuno-AItLA.

Pistolesi, Elena. 2014. “Scritture digitali.” In Storia dell’italiano scritto. III. Italiano dell’uso, a cura di Giuseppe Antonelli, Matteo Motolese, Lorenzo Tomasin, 349-378. Carocci: Roma.

Prada, Massimo. 2016. “Scritto e parlato, il parlato nello scritto. Per una didattica della consapevolezza diamesica”, in «Italia- no LinguaDue», VIII (2016), 2, pp. 232-260, https://riviste. unimi.it/index.php/promoitals/article/view/8185.

Rideout, Victoria. 2012. Social media, social life: How teens view their digital lives. San Francisco: Common Sense Media.

Riscoprire una lingua nei suoi proverbi: https://www.twletteratura. org/2016/12/proverbi-harvard-betwyll/

Riscrivere i proverbi dialettali italiani: un esperimento di social reading con l’università di Harvard: https://bit.ly/2WIXIZU.

Spina, Stefania. 2016. “Le conversazioni scritte dei social me- dia: un’analisi multidimensionale.” In Linguaggio e appren- dimento linguistico. Metodi e strumenti tecnologici, a cura di Francesca Bianchi e Paola Leone, 83-102. Milano-Bologna: Officinaventuno-AItLA. Studiare Pavese a New York: https:
//www.twletteratura.org/2018/07/pavese-betwyll-new-york/.

“Teens, Social Media Technology”, PEW Research Center, 2018: https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/ teens-social-media-technology-2018/

#TwSposi: questa riscrittura s’ha da fare: https://www.twletteratura. org/2013/11/twsposi-calendario-e-programma/.
Published
2020-12-26
How to Cite
Moscardi, I. (2020). Betwyll: Social reading for the teaching of Italian in North America. América Crítica, 4(2), 123-130. https://doi.org/10.13125/americacritica/4517
Section
Dossier: An Epistemology of Doing. Digital Humanities and American Studies