The Rise of the TV-Cinemaniac. New Audiences for New TV Series

  • Daniela Cardini Università IULM di Milano
Keywords: Tv series, television studies, audiences, media practice, serial form

Abstract

In the last decade, tv series have become a more and more popular tv genre, not only among tv viewers. Their audience is nowadays composed above all by cinema lovers and scholars, who do not often consider their tv values  and prefer to underline their film and literary components. This essay tries to analyze this phenomenon in the perspective of television studies. First of all, it is necessary to retrace the correct definitions of the tv serial forms, which are often used in an uncorrect way, in academic as well as in common language. Then, the relationship among tv, cinema and literature and their narrative forms  are analyzed, together with the relevance of technological development in influencing tv production values and audience practices. As a consequence, the portrait of a new viewer can be identified: the “Tv-Cinemaniac” comes out of a mix of viewing practices, technological skills, media knowledge and common sense whose pros and cons should  be considered in the framework of Italian television and film studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abruzzese Alberto, (a cura di), Ai confini della serialità, Società Editrice Napoletana, Napoli, 1984.

Abruzzese Alberto, Lo splendore della tv, Costa&Nolan, Genova, 1995.

Bandirali, Luca – Terrone, Enrico, Filosofia delle serie tv. Dalla scena del crimine al trono di spade, Mimesis, Milano, 2012.

Bettetini G., L’audiovisivo dal cinema ai nuovi media, Bompiani, Milano 1996.

Bolter, Jay D. – Grusin, Richard, Remediation. Competizione e integrazione fra vecchi e nuovi media, Guerini, Milano, 2002.

Brancato Sergio, Senza fine. Immaginario e scrittura della fiction seriale in Italia, Liguori, Napoli 2007.

Buonanno, Milly, La fiction italiana, Laterza, Roma-Bari, 2012.

Buonanno, Milly, Le formule del racconto televisivo. La sovversione del tempo nelle narrative seriali, Sansoni, Milano, 2002.

Calabrese, Omar, L’età neobarocca, Laterza, Roma, 1987.

Cardini, Daniela – Capecchi Saveria “Un posto al sole: produzione, contenuti e pubblico della prima soap opera italiana”, Problemi dell’informazione, n.2, giugno 1998.

Cardini, Daniela, “Looking for ‘A place in the sun’? The Italian way to soap opera”, Soap Operas and Telenovelas in the Digital Age. Global Industries and New Audiences, Eds. Mari Castaneda, Diana I. Rios, Peter Lang, New York,

Cardini, Daniela (ed.), Le serie sono serie, Arcipelago, Milano, 2010.

Cardini, Daniela, La lunga serialità televisiva. Origini e modelli, Carocci, Roma, 2004.

Cardini, Daniela (ed.), La televisione racconta, Arcipelago, Milano, 2002.

Carini, Stefania, Il testo espanso. Il telefilm nell’età della convergenza, Vita&Pensiero, Milano, 2009.

Casetti, Francesco, L’immagine al plurale. La serialità nel cinema e nella televisione, Marsilio, Venezia, 1984.

Colombo, Fausto, La cultura sottile, Bompiani, Milano, 1998.

Colombo, Fausto, La digitalizzazione dei media, Carocci, Roma, 2007.

Di Chio F., L’illusione difficile. Cinema e serie tv nell’età della disillusione, Bompiani, Milano 2011

Eco, Umberto, Opera aperta, Bompiani, Milano, 1962.

Freccero, Carlo, Televisione, Bollati Boringhieri, Milano. 2013

Grasso. Aldo, Buona maestra. Perché i telefilm sono diventati più importanti del cinema e dei libri, Mondadori, Milano, 2007.

Grasso, Aldo – Scaglioni, Massimo, Che cos’è la televisione, Garzanti, Milano, 2003.

Hesmondhalgh, David, Le industrie culturali, Egea, Milano 2008

Jankovich, Mark – Lyons, James (eds.), Quality Popular Television, BFI, London, 2003.

Jenkins, Henry, Cultura convergente, Apogeo, Milano, 2007.

Jenkins, Henry, Fan, blogger e videogamers, Franco Angeli, Milano, 2008.

Lasagni, Maria Cristina - Richeri Giouseppe, Televisione e qualità, Nuova Eri, Roma, 1996.

Livingstone, Sonia, Lo spettatore intraprendente, trad. it e cura di Daniela Cardini, Carocci, Roma, 2006.

McCabe, Janet – Akass, Kim, Quality tv, I.B. Tauris, London, 2007.

McDonald, Dwight, Masscult e midcult, Rizzoli, Milano, 1969.

Miller, Toby (ed.), Television Studies, BFI, London, 2002.

Monteleone Franco, Cult series vol. I e II, Dino Audino Editore, Roma, 2005.

Nugent, Benjamin, Storia naturale del nerd, Isbn, Novara, 2011.

Poli, Chiara, Maniaci seriali. Le serie tv e i loro fan, Edizioni di Cineforum, Bergamo, 2012.

Pullen, Kirsten, “I-love-Xena.com: Creating Online Fan Communities”, web.studies: Rewiring Media Studies for the Digital Age, Ed. David Gauntlett,

Arnold, London, 2000.

Sartori, Carlo, La qualità televisiva, Bompiani, Milano 1993

Scaglioni, Massimo - Barra Luca (eds.), Tutta un’altra fiction. La serialità pay in Italia. Il modello Sky, Carocci, Roma, 2013.

Scaglioni, Massimo - Sfardini Anna, Multi Tv, Carocci, Roma, 2008.

Scaglioni, Massimo, Tv di culto. La serialità televisiva americana e il suo fandom, Vita&Pensiero, Milano, 2006.

Sepinwall, Alan, Telerivoluzione. Da Twin Peaks a Breaking Bad, come le serie tv hanno cambiato per sempre la televisione, BUR Rizzoli, Milano,

Thompson Kristin, Storytelling in film and television, Harvard University Press, Cambridge, 2003.

Thompson, Robert J., “Preface”, Quality tv, Eds. Janet McCabe – Kim Akass, I.B. Tauris, London, 2007.

Thompson Robert J., Television’s Second Golden Age. From Hill Street Blues to E.R., Syracuse University Press, New York, 1996.

How to Cite
Cardini, D. (1). The Rise of the TV-Cinemaniac. New Audiences for New TV Series. Between, 4(8). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1361
Section
TV Serials and New Reception Models