One Carp a Day at Walden Pond

  • Claudia Correggi ADI - The italian Italinist Association

Abstract

After a short rewiev of the stereotyped charachters of teacher in last 25 years italian and american movies, the focus is centred on John Keating, the unforgettable Literature teacher in Peter Weir ‘s  Dead Poets Society, looked with suspicion  of  sentimentalism when the movie arrived Italy in 1990. The sources of his nonconformist teaching method are inspected, the Emeroson and Thoreau trascendantalist philosophy, the invitation to seize the day by Orazio, both exposed to a risk of being misunderstood cause of them introduction in the mechanism of media manipulation. But the movie can help the reflection about new method which are not afraid of mixing advanced studies with midcult in order to reach students more powerfully. The most important thing is to come out from the backwash which from long period of time is reproposing always the same teacher stereotype: tired, disillusioned, disastrous. A new way of storytelling can work to appreciate the job of the many of us who, in spite of adversities and  short recognitions, have not give up   thinking, planning, experimenting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Correggi, ADI - The italian Italinist Association

Liceo scientifico "Spallanzani" , Reggio Emilia,

Teacher of classic skills-

ADI - Organization of updating courses for teachers

References

Anceschi, Luciano, L’esercizio della lettura, Parma, Nuova Pratiche Editrice, 1995.

Id., Che cosa è la poesia, Bologna, Clueb, 1998.

Benvegnù, Massimo, Filmare l’anima. Il cinema di Peter Weir, Alessandria, Edizioni Falsopiano, 1997.

Bloom, Harold, A map of Misreading (1975), trad. it. Una mappa della dislettura, Milano, Spirali Edizioni, 1988.

Carne-Ross, D.S. ‒ Haynes, Kenneth (eds.), Horace in English, London, Penguin Books, 1996.

Celati, Gianni ‒ Benati, Daniele (eds.), Storie di solitari americani, Milano, RCS, 2006.

Ceretto, Luisa ‒ Morini, Andrea (eds), Al di là del visibile. Il cinema di Peter Weir. Beyond the visibile. The cinema of Peter Weir, Bologna, Mostra Internazionale del Cinema Libero, 1999.

Citti, Francesco, Studi oraziani. Tematica e intertestualità, Bologna, Patron, 2000.

Comuzio, Ermanno, “L’attimo fuggente”, Cineforum, 288 (1989) : 85-89.

De Propris, Fabio, “Quarant’anni di italiano scritto tra banchi di scuola. Da Don Milani ad oggi”, Gli Italiani della letteratura. Atti del XV Congresso Nazionale dell’associazione degli Italianisti (ADI), Torino 14-17 settembre 2011, Alessandria, Edizioni Dell’Orso, 2012: 1400-1410.

Dionigi, Ivano, “Interpreti recenti di Orazio”, Atti dei convegni di Venosa, Napoli ‒ Roma, Novembre 1993, Ed. Comitato Nazionale per le celebrazioni del Bimillenario della morte di Q. Orazio Flacco , Venosa, Edizioni Osanna, 1994 : 272-285

Emerson, Ralph Waldo, Essere poeta, Ed. Beniamino Soressi, Bergamo, Moretti e Vitali Editori, 2007.

Id., Società e solitudine, Ed. Nadia Urbinati, Reggio Emilia, Diabasis, 2008.

Felici, Sergio, “Fatalità e fragilità della vita umana nelle Odi di Orazio”, Orazio Flacco (Da Omero a Sedulio Scoto). Periegesi di studio ‘83, Atti del XVI convegno di Studi Oraziani, Ed. Giuseppe Bruno, Venosa, Edizioni Osanna, 1984.

Fo, Alessandro, “Modi oraziani di pensare il tempo: tratti della fortuna moderna del ‘carpe diem’ e di altri spunti delle ‘Odi’, Aspetti della fortuna dell’Antico nella Cultura Europea: atti della quarta giornata di studi, Sestri Levante, 7 marzo 2008, Ed. Sergio Audano, Pisa, Edizioni Ets, 2009 : 61-107.

Fraenkel, Edward, Orazio, Roma, Salerno Editrice, 1993.

Francini, Antonella (ed.), Antologia della poesia americana, Firenze, Gruppo editoriale L’Espresso, 2004.

Frasca, Giampiero, Il cinema va a scuola, Genova, Le Mani-Microart’S, 2011.

Grilli, Alberto, “Pensiero e libertà poetica di Orazio”, Quattro lezioni su Orazio, Firenze, Leo S. Olschki, 1993: 37-45.

Ives, Charles Edward., Essays before a Sonata, 1920, trad. it. Prima della sonata, Venezia, Marsilio, 1997.

La Penna, Antonio, Saggi e studi su Orazio, Firenze, Sansoni, 1993.

Manzoni, Alessandro, I Promessi Sposi, Ed. Franca Gavino Olivieri, Milano, Principato, 1993.

Matthiessen, Francis Otto, American Renaissance. Art and Expression in the Age of Emerson and Whitman, 1941, trad.it. Rinascimento americano. Arte ed espressione nell’età di Emerson e Whitman, Torino, Einaudi, 1954.

Morsiani, Alberto, Peter Weir, Milano, Editrice Il Castoro, 2011.

Nocera, Gigliola, Il linguaggio dell’Eden. Natura e mito nell’America di Thoreau, Milano, Giovanni Tranchida Editore, 1998.

Nuvoli, Giovanna, “La scuola italiana al cinema”, Leggere la scuola, Ed. Barbara Peroni, Milano, Unicopli, 2012.

Nuzzo, Gianfranco, I quattro libri delle Odi e l’Inno secolare di Quinto Orazio Flacco,Palermo, Flaccovio, 2009.

Oates, Joyce Carol, Beasts (2001), trad.it. Bestie, Milano, Arnoldo Mondadori Editore, 2002.

Orazio (Quintus Horatius Flaccus), Epistularum libri, trad.it. Epistole e Ars poetica, Milano, Feltrinelli, 2008.

Id., “Carminum Liber Primus”, La lirica latina, trad. it. di Ezio Cetrangolo, Firenze, Sansoni, 1983.

Pasquali, Giorgio, Orazio lirico, Firenze, Felice Le Monnier, 1966.

Pisanti, Tommaso, L’immagine e il furore. Otto/Novecento americano, Napoli, Liguori, 1980.

Placido, Beniamino, “L’invenzione dell’America”, La riscoperta dell’America, Eds. Umberto Eco – Gian Paolo Ceserani ‒ Beniamino Placido, Bari, Laterza, 1984.

Id., Tre divertimenti. Variazioni sul tema dei Promessi Sposi di Pinocchio e di Orazio, Bologna, Il Mulino, 1990.

Id., “La poesia e la scuola”, Poesia. Mensile di cultura poetica, 39 (1991), Milano, Crocetti Editore : 7-12.

Re, Anna (ed.), Americana verde. Letteratura e ambiente negli Stati Uniti, Milano, Edizioni Ambiente, 2009.

Romaniello, Giuseppe, “Il significato religioso ed etico del carpe diem oraziano”, Ed. Giuseppe Bruno, Orazio Flacco (Da Omero a Sedulio Scoto). Periegesi di studio ‘83, Atti del XVI convegno di Studi Oraziani, Venosa, Edizioni Osanna, 1984: 117-129.

Rossetti, Stefano, “L’immagine dell’insegnante tra libri e televisione”, Gli Italiani della letteratura. Atti del XV Congresso Nazionale dell’associazione degli Italianisti (ADI), Torino 14-17 settembre 2011, Alessandria, Edizioni Dell’Orso, 2012: 1411-1415.

Stoppard, Tom, The Invention of Love, 1997, trad. it. L’invenzione dell’amore, Palermo, Sellerio, 1999.

Tartt, Donna, The Secret History, trad.it. Dio di illusioni, Milano, Rizzoli, 1992.

Traina, Alfonso, “La linea e il punto: ancora sul carpe diem”, Poeti latini (e neolatini). Note e saggi filologici, Bologna, Patron, 1994: 191-195.

Id., “Traduzioni di Orazio”, Atti dei convegni di Venosa, Napoli, Roma, Novembre1993, Ed. Comitato Nazionale per le celebrazioni del Bimillenario della morte di Q. Orazio Flacco, Venosa, Edizioni Osanna, 1994 : 331-337.

Id., Autoritratto di un poeta, Venosa, Edizioni Osanna , 1993.

Id., “Semantica del carpe diem”, Poeti latini (e neolatini), Patron, Bologna, 1986: 227-251.

Vittorini, Elio (ed.), Americana. Raccolta di narratori, Milano, Bompiani, 1984.

West, David, Horace, Odes I: Carpe Diem. Oxford, Oxford University Press, 1995.

Whitman, Walt, Leaves of Grass, 1855, trad. it. Foglie d’erba, pref. di Giorgio Manganelli, trad. di Ariodante Marianni, Milano, Rizzoli, 1996.

Sitografia

Bramann, Jorn, K., “Philosophical Films”, http://faculty.frostburg.edu/phil/forum/forum15.htm (web ultimo accesso 30/08/2013).

Herrick, Robert, http://it.wikipedia.org/wiki/Robert_Herrick, web (ultimo accesso 30/08/2013.

The Thoreau Reader, A Project in Cooperation with the Thoreau Society, http://thoreau.eserver. org/default.html web (ultimo accesso 30/08/2013).

Filmografia

Dangerous Minds, Dir. John N. Smith, USA 1995.

Deads Poets Society, Dir. Peter Weir, USA, 1989.

Detachment, Dir. Tony Kaye, USA, 2011.

Half Nelson, Dir. Ryan Fleck, USA 2006.

Into the Wild, Dir. Sean Penn, USA, 2007.

Mery per sempre, Dir. Marco Risi, Italia, 1988.

Mosquito Coast, Dir. Peter Weir, USA, 1986.

Picnick at Hanging Rock, Dir. Peter Weir, Australia, 1975.

Raiders of the Lost Ark, Dir. Steve Spielberg, USA, 1981.

Il rosso e il blu, Dir. Giuseppe Piccioni, Italia, 2012.

La scuola, Dir. Daniele Luchetti, Italia, 1995.

Seize the day, Dir. Fielder Cook, USA, 1986.

The Truman Show, Dir. Peter Weir, USA, 1998.

Published
2013-12-01
How to Cite
Correggi, C. (2013). One Carp a Day at Walden Pond. Between, 3(6). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1013